'Een transparant platform bevordert de kwaliteit'
 
Commercieel directeur Pascal Joore van Werkspot.nl:
De snelle groei van Werkspot.nl toont aan dat deze online klusmarktplaats voor consumenten en vakmannen voorziet in een steeds groter wordende behoefte. 'Wij brengen vraag en aanbod op een eerlijke, transparante en laagdrempelige manier bij elkaar", zegt commercieel directeur Pascal Joore.
 
"Die transparantie heeft onder meer een kwaliteitsverbetering van de uitgevoerde klussen tot gevolg. Zowel de opdrachtgevers als de vakmannen profiteren daarvan." Het aantal aangeboden klussen en aangesloten vakmannen groeide spectaculair in 2008. Joore: "De groei is er nog lang niet uit."
Werkspot.nl opereert vanuit het hoofdkantoor in Tilburg. Het initiatief voor de digitale marktplaats voor klussen werd in 2005 genomen: de eerste jaren opereerde het platform van oprichter Joost Gielen redelijk in de anonimiteit. Na een professionaliseringsslag een jaar geleden kwam daar verandering in en sindsdien is het volle kracht vooruit. Pascal Joore is sinds 1 oktober 2008 werkzaam als commercieel directeur. 'Ik werkte hiervoor bij Maxit Nederland, misschien beter bekend van het merk Beamix en ben dus goed bekend in de bouwbranche. Ik kende Werkspot.nl zijdelings. Toen ik me meer in het concept verdiepte, was ik direct enthousiast over de grote mogelijkheden. Vervolgens ben ik met hen in gesprek geraakt. Er was een wederzijdse klik, dus ben ik de uitdaging als commercieel directeur aangegaan.'
In zijn eerste maand bij Werkspot.nl heeft Joore gemerkt dat het platform voorziet in een grote behoefte. 'Werkspot.nl is eigenlijk een veiling van klussen via internet. Particuliere of bedrijfsmatige opdrachtgevers melden hun klus aan op de site. Dat kan gaan om de bouw van een compleet huis, maar ook om het leggen van vloerbedekking, het schilderen van het huis of zelfs tuinonderhoud. We hebben de klussen onderverdeeld in overzichtelijke rubrieken, zodat zowel de aanbieder van de klus als de vakman gemakkelijk zijn weg kan vinden.'

Lidmaatschap
Vakmannen die lid zijn van Werkspot.nl kunnen vervolgens een bod uitbrengen op de aangeboden klussen. De aanbieder beschrijft zo nauwkeurig mogelijk wat de klus inhoudt. Eventueel stuurt hij ook foto's en tekeningen mee zodat de bieder een goed inzicht heeft in de uit te voeren werkzaamheden en een juiste inschatting kan maken van de klus. Joore: 'Een lidmaatschap voor vakmannen kost 29,95 euro per maand. Voor dat bedrag mag hij in vijf verschillende rubrieken binnen een straal van vijftig kilometer rondom zijn werkplaats onbeperkt bieden op klussen. Wil een vakman in heel Nederland onbeperkt kunnen bieden, dan bedraagt het abonnementsgeld 49,95 euro per maand. Het aanbieden van klussen op Werkspot.nl is gratis.
De groei van het aantal klussen en aangesloten vakmannen op Werkspot.nl is spectaculair te noemen. Joore: 'Zoals het er nu naar uitziet, hebben we eind 2008 in een slordige 30.000 klussen bemiddeld met een gezamenlijke waarde van 70 miljoen euro. Dat zijn mooie getallen, maar de groei is er zeker nog niet uit. We gaan voor 2009 uit van een verdubbeling van het aantal leden. Eind dit jaar verwachten we zo'n 3500 abonnees te hebben, eind 2009 willen we richting de 7000.'
Een voorzichtige schatting als je bedenkt dat de groei alleen in 2008 al enorm was. 'Als je kijkt naar bezoekersaantallen en opdrachten die worden aangemeld, hebben we in oktober 2008 een factor 11 gedraaid ten opzichte van januari dit jaar. We weten dus dat het enorm snel en hard kan gaan. Maar onze doelen houden we wat voorzichtiger. Als we volgend jaar op een verdubbeling uitkomen van 2008, zijn we zeker tevreden.'

Lees verder op pagina 6

Gericht zoeken naar klussen
Voor ZZP'ers en kleine aannemers is Werkspot.nl de ideale plaats om aan klussen te komen. Een van de redenen voor het grote succes volgens Joore. 'Deze vakmannen zijn erg druk met hun dagelijkse projecten zodat ze weinig tijd hebben voor actieve acquisitie. Via Werkspot.nl kunnen ze 's avonds makkelijk van achter de computer zoeken naar nieuwe klussen en daar gericht een bod op uitbrengen. Zodra ze een bod hebben uitgebracht, kan er direct contact plaatsvinden tussen de opdrachtgever en de vakman. Daar zitten wij als bedrijf verder ook niet meer tussen. Ook weer een groot voordeel.'
Een ander pluspunt is volgens de commercieel directeur de waardering die opdrachtgevers achteraf kunnen geven op de site. Joore: 'Zodra een vakman is beoordeeld, wordt deze beoordeling direct opgenomen op zijn profielpagina, Zo kunnen opdrachtgevers eenvoudig zien welke waardering andere klanten aan deze vakman geven. Heel open en transparant. Dat doen we bewust, want daarmee dwing je een continue kwaliteit af. En dat zorgt weer voor meer blije gezichten.'

Meerwaarde
Werkspot.nl wil de komende jaren niet alleen groeien in aantallen bezoekers en leden. Joore: 'We willen een platform zijn dat meerwaarde biedt aan opdrachtgevers én vakmannen. Dat gaan we realiseren door extra diensten aan te bieden op Werkspot.nl. Met behulp van eventuele trainingen, productinformatie en bijvoorbeeld instructievideo's willen we het kwaliteitsniveau van het werk nog verder verhogen." Voor deze extra voorzieningen is Werkspot.nl in gesprek met verschillende fabrikanten en leveranciers van bouwproducten. 'We gaan daarbij niet exclusief kiezen voor één partij. Wel is het zo dat er per klus maar één video kan worden geplaatst. We willen het aanbod zo breed mogelijk houden. Uiteindelijk kiest de vakman zelf wel welk merk hij koopt en bij welke leverancier. Ons doel is om zo veel mogelijk kennis te verspreiden.'
Werkspot.nl
Werkspot.nl is een digitale ontmoetingsplaats voor opdrachtgevers en vakmannen. Iedere ZZP'er of kleine aannemer die is aangesloten bij Werkspot.nl kan een bod uitbrengen op de aangeboden klussen, die variëren van complete bouwprojecten tot klein onderhoudswerk. Zowel voor de opdrachtgever als voor de leden is de site makkelijk toegankelijk en stapsgewijs ingericht. 'Daarmee houden we alles heel open en transparant', zegt Pascal Joore, sinds 1 oktober 2008 commercieel directeur.
Er worden dagelijks tussen de 100 en 150 nieuwe opdrachten op de site geplaatst. Joore: 'Er kan geboden worden door aangesloten vakmannen. Hoewel de site volgens het Dutch-auction-principe werkt - waarbij de laagste bieder doorgaans wint - blijkt er echter veel meer te spelen dan de prijs alleen. De beoordelingen bijvoorbeeld die de betreffende vakman heeft gekregen van vorige opdrachtgevers. Je ziet dat mensen toch vooral kiezen voor kwaliteit. De professional hoeft dus niet altijd het laagste bod uit te brengen om de klus binnen te halen.'
Meer informatie: www.werkspot.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2008 - november | Pagina(s) 3
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google