RND waarschuwt regering voor gevolgen haperende economie
 
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) verwacht een lastig tweede halfjaar 2008. Dat liet adjunct-directeur Sjoerd Veenstra weten tijdens de presentatie van het jaarverslag 2007. 'Oplopende inflatie en rente, een laag consumentenvertrouwen, hoge brandstof- en voedselprijzen en de krediet- en bankencrisis gaan in de tweede helft van 2008 mogelijk hun tol eisen.'
 
De vele verplichte heffingen leggen een zware last op het rendement van winkels. De overheid veroorzaakt veel administratieve rompslomp voor winkelbedrijven door met belastinggeld gesubsidieerde instellingen als de Kamers van Koophandel, product- en bedrijfschappen, auteursrechtelijke instanties, centrummanagement, inspecties en NGO?s het hand boven het hoofd te houden. De Verpakkingenbelasting is daarnaast het beste voorbeeld van een belachelijk belasting die de administratieve lasten van de winkeliers naar buiten proportionele hoogte stuwt, zo stelt de RND. De organisatie waarschuwt de regering voor negatieve gevolgen van een haperende binnenlandse economie. Als de consument de hand op de knip gaat houden kan de Nederlandse economie in de tweede helft van 2008 flink onderuitgaan. Ondernemers zullen uiteraard de tering naar de nering gaan zetten en op het beheersen van kosten gaan focussen.

Regels versoepelen
De RND wil eveneens minder regels voor de detailhandel en meer ruimte om te ondernemen zijn het credo voor de resterende maanden van 2008. Met de stijgende internethandel moet ook het regeerakkoord worden opengebroken en worden herzien om de detailhandel de mogelijkheid te geven iedere zondag te kunnen openen. Openingstijden moeten beter aan gaan sluiten bij sterk veranderend consumentengedrag.
Ook moet de regering zich hard in gaan zetten om Europese regels te versoepelen. De RND ergert zich al langere tijd aan Europese importheffingen, boetes en het Europese verbod op parallelimport. Door het Europese verbod op parallelimport zijn winkelbedrijven niet vrij om hun toeleverancier te kiezen en door de Europese heffingen is zelf importeren minder aantrekkelijk en zijn prijzen van merkproducten in Europa kunstmatig hoog.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - september |
Categorie: Economie, Retail, Overheid
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken