Markt voor aangepast sanitair volop in beweging
 
Woningcorporaties en zorginstanties belangrijke afnemers JadaCare
Nederland vergrijst in een rap tempo en bovendien blijven steeds meer ouderen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Dat lijkt een aantrekkelijke ontwikkeling voor producenten van aangepast sanitair. 'Er liggen veel kansen', beaamt directeur Harry Westendorp van JadaCare in Heino. 'Maar de markt is nog grotendeels afhankelijk van subsidies en de overheid is kritischer. We moeten creatief zijn om die kansen te pakken.'
 
Als er één markt volop in beweging is, dan is het die van het aangepast sanitair. Dat heeft niet zozeer te maken met nieuwe trends of spectaculaire technische ontwikkelingen, maar simpelweg met de verandering die de doelgroep doormaakt. Naast mensen met een handicap zijn ouderen verreweg de belangrijkste afnemers van aangepast sanitair. En niet alleen groeit het aantal ouderen de komende decennia enorm, ook de vraag van die komende generatie ouderen zal fors afwijken van die van de huidige lichting, zegt Harry Westendorp van JadaCare.
?Veel ouderen van nu hebben vroeger nog echte lichamelijke arbeid verricht. Maar dat gebeurt tegenwoordig steeds minder. Mensen zitten veel achter de computer en bovendien is de welvaart toegenomen. De komende generatie ouderen wordt langer en zwaarder. Dat vraagt om nieuwe producten en vooral ook om steeds meer maatwerk. Een normaal douchezitje is niet berekend op iemand van 150 kilo. Daar moet een speciaal product voor komen. En omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden, zal dementie ook vaker gaan voorkomen. Op al die ontwikkelingen moeten wij inspelen.?

Welvarender
Harry en zijn vrouw Anne-Marie Westendorp runnen samen JadaCare. Belangrijkste afnemers van hun aangepast sanitair zijn woningcorporaties, zorginstellingen en bedrijven als installatiebureaus, aannemers en revalidatievakhandelaren. Langzaam maar zeker zal aangepast sanitair echter ook steeds meer in de reguliere sanitairhandel verkrijgbaar zijn, verwacht Harry Westendorp. ?Enerzijds bezuinigt de overheid en aan de andere kant worden ouderen steeds welvarender. Ik verwacht dat binnen een jaar of vijf veel mensen zelf aangepaste producten zullen kopen. Het wordt wat meer een luxe product. De sanitairhandel heeft het nu nog nauwelijks, omdat er weinig vraag is. Maar dat gaat veranderen.?
Harry Westendorp ontwerpt alle producten zelf. De productie wordt uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven elders in het land, maar de assemblage en verspreiding gebeurt vanuit het magazijn in het bedrijfspand in Heino.
JadaCara levert geen keramiek, maar wel een uitgebreide collectie hulpmiddelen zoals beugels, douche- en toiletzittingen, glijstangen en het zogenaamde rail-in-systeem om bijvoorbeeld wastafels, douchezitjes of beugels eenvoudig in hoogte te kunnen verstellen. Het rail-in-systeem is zeer geschikt voor levensloopbestendige woningen. Een wastafel, douchezitje of beugel wordt bevestigd op een eenvoudig in hoogte te verstellen railsysteem. En die hoogte kan weer simpel aan de wensen van iedere nieuwe bewoner worden aangepast. Ook ideaal voor zorgcentra, zegt Anne-Marie Westendorp.
?In eerste aanschaf is het natuurlijk wat duurder. Maar daarna is het alleen maar zeer praktisch en kostenbesparend. Er hoeft nooit meer opnieuw te worden gemonteerd, niet alweer nieuwe gaten in de muur. Het rail-in systeem gaat tientallen jaren mee. Steeds meer woningcorporaties en zorginstellingen raken er in geïnteresseerd.?

Functionaliteit
Het rail-in-systeem is kortom een belangrijk product voor JadaCare. Het bedrijf produceert het al sinds twaalf jaar, maar jaarlijks stijgt de omzet ervan met zo?n 15 tot 20 procent. Het zegt veel over de soort markt waarin JadaCare zich beweegt. Aangepast sanitair is een product waarbij het vooral draait om functionaliteit en kwaliteit. Harry Westendorp besteedt veel tijd aan het verfijnen van bestaande producten en het ontwerpen van nieuwe. Gebruiksgemak staat daarin voorop, zegt hij.
?We houden nauwlettend in de gaten wat er speelt op de markt. We spreken bijvoorbeeld met verplegend personeel in zorgcentra. Daarop baseren we onder meer onze vernieuwingen. Oudere mensen worden niet alleen langer en zwaarder, ook veiligheid wordt steeds belangrijker, zeker met het oog op het groeiend aantal ouderen met dementie. We hebben een fixatiesysteem ontwikkeld voor bij het toilet, zodat deze mensen er niet af vallen. Dat moet veilig zijn, maar ook makkelijk bedienbaar voor personeel. Dat luistert allemaal zeer nauw.?

Look
Toch houdt JadaCare met z?n producten tegenwoordig ook steeds meer rekening met het uiterlijk. Zo heeft Westendorp vorig jaar een nieuwe douchezitting ontworpen, waarbij de kunststoffen bekleding voor meer zitcomfort en gemak moet zorgen, maar ook is nagedacht over een modernere look. Met name doordat de ouderen van straks wat welvarender zijn en niet meer afhankelijk zijn van overheidsbijdragen op dit vlak, wordt een mooi uiterlijk belangrijker.
?Wij zullen tot op zekere hoogte met die trend meegaan. Ik denk dat we een luxere lijn gaan opzetten als aanvulling op de bestaande collectie. Geen topsegment, maar wel producten waarbij we extra aandacht besteden aan het uiterlijk.?

Duurzaamheid
Maar kwaliteit blijft voor JadaCare voorop staan. De producten van het Overijsselse bedrijf zijn duurzaam en gemaakt van roestvast staal, dat is zeer geschikt voor gebruik in natte cellen. Producten gaan minimaal twintig jaar mee. Bovendien stimuleert JadaCare hergebruik van haar producten. Nog te vaak verdwijnt het aangepast sanitair op de afvalberg als de gebruiker bijvoorbeeld is overleden. Enorm zonde, zegt Anne-Marie Westendorp.
?Onze producten kunnen heel lang mee, vandaar dat we hergebruik stimuleren. Nee, commercieel gezien is dat niet erg interessant, het scheelt afzet. Liever verkopen we telkens weer nieuwe producten. Maar wij hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. En we willen de kwaliteit van onze producten benadrukken. Op lange termijn heeft dat voor ons ook positief effect.?

Overheid
De markt voor aangepast sanitair verandert. Harry Westendorp verwacht als gezegd dat de verkoop ook steeds meer via de particuliere sanitairhandel zal verlopen. Aangepast sanitair wordt dan meer een designproduct. Maar vooralsnog is het nog met name een product dat door de overheid wordt bekostigd. ?De overheid is een logge organisatie?, zegt Harry Westendorp. ?Bovendien worden met ieder nieuw kabinet de regels verandert. Dat maakt het voor ons wel lastig. Met de nieuwe WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning, red.) verandert er weer veel. De overheid wordt zuiniger en kritischer. Dat is overigens een goede ontwikkeling. In het verleden was de overheid wel eens erg scheutig. Maar voor ons betekent het dat we nog actiever de markt op moeten, richting woningcorporaties, instellingen of de particuliere bedrijven. Het vraagt meer creativiteit, maar het gaat prima. 2007 was voor JadaCare een goed jaar en ik verwacht dat die trend zich dit jaar doorzet.?
 
 
◀ Terug Delen
 
WAM• Woning Afbouw Magazine | 2008 - juni | Pagina(s) 20,21,22,23
Categorie: Aangepast sanitair
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google