Romazo zet verdere professionalisering door
 
Leden zonder basiscertificaat worden geroyeerd
Branchevereniging Romazo Consumenten stelt het behalen van het basiskwaliteitscertificaat als eis voor haar leden. De tien bedrijven die behoren tot de structurele weigeraars krijgen twee weken de tijd om een afspraak te maken voor een audit. Doen ze dat niet dan zullen ze als lid worden geroyeerd, aldus het bestuur.
 
Deze mededeling werd gedaan tijdens de algemene ledenvergadering van Romazo Consumenten op vrijdag 7 november in het Cinemec in Ede. Aan het begin van de vergadering stond voorzitter Raymond Sneek stil bij het 85-jarig bestaan van de vereniging. 'In de afgelopen tien jaar zijn er een paar positieve stappen genomen. In de eerste plaats neemt zonwering in de energieprestatie van een gebouw een steeds grotere plek in. Daarnaast zie je dat de vier brancheverenigingen op zonweringgebied steeds beter met elkaar samenwerken. En ook Romazo Consumenten is in een rustiger vaarwater terecht gekomen. We kunnen ons nu rustig bezig houden met het beleid waarbij verdere professionalisering voorop staat.'
Romazo Consumenten verwacht op 1 januari 2009 ongeveer 170 leden te hebben. Dat is vijftien meer dan een jaar geleden. De groei zit 'm met name in het feit dat Ambiance Zonwering heeft besloten zich met al haar winkels bij de branchevereniging aan te sluiten. Daarnaast zijn enkele detaillisten die in het verleden zijn afgehaakt opnieuw lid geworden. Toch verwacht branchemanager Martin Straver eind van dit jaar ook nog enkele afvallers. Deze zitten in de hoek van de leden die structureel weigeren om een kwaliteitscertificaat te halen. 'We geven ze nog twee weken de tijd om een afspraak voor een audit te maken. Doen ze dat niet dan worden ze als lid geroyeerd', aldus Straver. Daar tegenover staat dat er tien nieuwe leden in de pijplijn zitten. 'Per saldo verwachten we dat we rond 1 januari rond de 170 leden zitten.'

Geschillencommissie
Grootste discussiepunt tijdens de algemene vergadering was de verwachte oplopende kosten voor de geschillencommissie. Klachten van consumenten (maar andersom kunnen detaillisten ook een klacht indienen over een consument) lopen vanaf 14 februari van dit jaar via de geschillencommissie in Den Haag. De kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen ten opzichte van de oude situatie toen de klachten nog via Romazo werden afgehandeld. In het kader van verdere professionalisering is er gekozen voor een onafhankelijke geschillencommissie waarbij ook andere grote brancheorganisaties als CBW en BOVAG zijn aangesloten. Om als branchevereniging niet een te groot financieel risico te lopen, werd besloten om een eigen risico van vijfhonderd euro in te bouwen per lid dat een klacht aan zijn broek krijgt.

Samenwerking
Wat verder opviel is de samenwering die aan het ontstaan is tussen de verschillende afdelingen van Romazo. Op het gebied van energieprestatie wordt er door Romazo Consumenten al heel nauw samengewerkt met Romazo Fabrikanten en Leveranciers en de Zon Project Leveranciers (ZPL) die verder gaan onder de naam Romazo Projecten. In het kader van Romazo Breed doen de drie samen mee aan de Bouwbeurs in februari in Utrecht. Verder komt er een nieuwe websiteportal waar naast de drie eerder genoemde afdelingen ook Romazo Rolluiken betrokken is. 'De bezoeker kan dan gelijk kiezen tussen consument, fabrikant, project en rolluiken. Dat werkt een stuk overzichtelijker', aldus Straver.

Afscheid
Aan het eind van de vergadering werd er afscheid genomen van bestuursleden Ton Heijnen en Caby van Bodegraven. Heijnen heeft vele jaren in het bestuur gezeten en dat gedurende verschillende periodes. Van Bodegraven blijft nog wel lid van de kwaliteitscommissie alleen niet meer als voorzitter. Voor de beide vacatures zijn nog geen nieuwe bestuursleden gevonden. Verder werd er afscheid genomen van René Roelofsen die jarenlang in de kwaliteitscommissie zat. Ook waren er bloemen voor Paul ter Haar, de voorganger van de huidige branchemanager Martin Straver van Romazo Consumenten. De middag werd afgesloten met drie interessante workshops en een borrel met een buffet.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 0 - november |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties