Groothandel Sanitheek mikt op resellers
 
Amsterdams familiebedrijf Wout zet zichzelf steeds 'breder' op de kaart
Familiebedrijf Wout in Amsterdam maakt een stormachtige groei door. Het bedrijf van directeur Guido Wout richt zich al lang niet meer alleen op tegels, maar zet zichzelf steeds nadrukkelijker op de kaart. Bijvoorbeeld met de groothandelsactiviteiten, die zijn ondergebracht in dochteronderneming Sanitheek BV.
 
We bezoeken het familiebedrijf op een prachtige najaarsdag. De hoofdingang vinden we aan de Transformatorweg in Amsterdam, maar het bedrijf heeft tal van toonzalen en magazijnen in diverse panden langs de Isolatorweg. Alleen de grote showroom van Wout Tegels, Sanitair en Keukens telt al zo?n 2500 vierkante meter. Totaal komen we op een oppervlakte die we schatten op zo?n 8000 vierkante meter. En dat op een locatie, niet eens zo ver van het centrum van Amsterdam.
We ontmoeten vandaag Joost Bijl, vestigingsmanager van Sanitheek BV, een volle dochter van Wout Holding (zie ook kader). Na een rondleiding door alle showrooms en magazijnen, vertelt hij het verhaal achter dit relatief nieuwe bedrijfsonderdeel. Groothandel Sanitheek is namelijk pas operationeel sinds 2007.
Sanitheek handelt in exclusief sanitair, dat wordt geleverd onder de vlag van de Spaanse Porcelanosa Groep. Er is puur gekozen voor sanitair, de tegels zijn ?buiten de deur? gelaten. ?Voor tegels werken veel resellers al samen met een groothandel, maar ze kunnen hiervoor bijvoorbeeld ook terecht bij Wout Tegels, Sanitair en Keukens?, aldus Joost Bijl.
De reden om Sanitheek op te richten, komt voort uit ervaringen in de showroom van Wout Tegels. Bijl: ?Daar wordt al jaren een groot aantal merken sanitair gevoerd. In de praktijk zocht de consument het daar ook uit, maar veel installateurs stapten vervolgens naar groothandelaren om de uitgezochte producten tegen betere condities te kunnen kopen. Met die wetenschap zijn we aan de slag gegaan. Wout was al dealer van Porcelanosa tegels. We kregen de kans om het sanitair gedeelte van Porcelanosa apart onder te brengen in een nieuwe groothandel, die het exclusief mocht distribueren voor heel Nederland. Die groothandel is Sanitheek BV geworden.?
Formeel staat Sanitheek los van Wout Tegels, Sanitair en Keukens, maar versterken beide onderdelen elkaar wel. Daarbij is laatstgenoemd bedrijf als reseller bij Sanitheek afnemer van Porcelanosa sanitair.

Wout-complex
Voor Sanitheek is binnen het ?Wout-complex? een speciale showroom ingericht ter grootte van zo?n 450 vierkante meter. De fabrikanten van Porcelanosa ? Gamadecor en Noken ? hielpen bij de inrichting. Een aangrenzend magazijn, ook al met een flinke omvang, zorgt voor de opslag van producten.
In de ruime showroom zien we de laatste trends. ?Het gaat tegenwoordig om minimalistisch en strak?, zegt Bijl. ?De kleur wit doet het nog goed, al zien we ook een ontwikkeling naar zwart sanitair. Daar is behoorlijk vraag naar. Verder valt ons op dat de ronde vormen wat meer terugkomen.?
Drie jaar krijgt Sanitheek de kans zich te bewijzen. Dan moet er een rendabel bedrijf staan. Na het eerste anderhalf jaar heerst er tevredenheid. Bijl: ?We merken dat we voet aan de grond krijgen. Ons klantenbestand groeit. Op dit moment hebben we in Nederland bijna 25 resellers aan ons weten te binden. Door vrije acquisitie. Wij willen graag een groot distributienetwerk creëren van dealers, die ieder een exclusief verzorgingsgebied gaan bedienen. Dat is onze filosofie. We merken dat resellers daar duidelijk open voor staan.?
Het onderscheidend vermogen van Sanitheek is volgens Joost Bijl in belangrijke mate het product Porcelanosa. ?Dit product ligt niet op ieder hoek van de straat, maar is exclusief. Verder is Porcelanosa een gevestigde naam in zowel Spanje als Nederland. Overigens zijn we ook exclusief leverancier van de Happy Pool ligbaden en douchebakken. Eveneens een prima product. En die prachtige producten combineren we met een goede service en uitgebreide begeleiding. Dat totaalplaatje maakt ons sterk.?
Voor de toekomst wil Sanitheek het aantal exclusieve sanitairproducten verder laten groeien. ?We hebben inmiddels exclusiviteit op badmeubelen, keramisch sanitair, kranen en accessoires. Iets wat ook geldt voor baden en douchebakken. We proberen nu exclusiviteit binnen te halen op douchewanden. Dan is het exclusieve assortiment compleet. Voor alles geldt wel dat we alleen voor kwaliteit gaan. We richten ons op het midden- en hogere segment.?

Tegels
Hoewel Sanitheek eigenlijk ook wel exclusief dealer zou willen zijn voor het tegelassortiment van Porcelanosa, is dat voorlopig niet aan de orde. Porcelanosa tegels worden verspreid door meerdere groothandelaren in Nederland. ?Wij hebben Porcelanosa sanitair en leveren dat in Nederland exclusief. Voor tegels is dat dus anders geregeld in Nederland. Porcelanosa houdt daar netjes de hand aan, dus we hoeven er niet op te rekenen dat we dat assortiment tegels als groothandel ook exclusief kunnen gaan aanbieden. Dat vinden we ook niet erg. We vinden een sanitairspecialist toch duidelijk iets anders dan een tegelspecialist. En dat geluid hoor ik ook van mijn klanten.?
Voor resellers is het echter wel mogelijk om naast sanitair van Sanitheek ook Porcelanosa tegels aan te schaffen via Wout Tegels, Sanitair en Keukens. ?Dat een-tweetje maken we inderdaad wel?, aldus Bijl.
Voor Sanitheek liggen er in de toekomst veel kansen, verwacht Joost Bijl. ?We bestaan natuurlijk pas net en zitten nog in een aanloopfase. 2008 was het eerste volledige jaar van Sanitheek, 2009 moet het jaar worden waarin we ons echt laten zien. Met een product als Porcelanosa gaat dat zeker lukken.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - oktober | Pagina(s) 26,27,29
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken