95 procent detaillisten heeft computer
 
UIt HBD Monitor ICT 2008 blijkt:
Het aantal ondernemers zonder computer is nog verder afgenomen naar 5 procent. 95 procent van de
ondernemers beschikt dus over een of meer computers, al dan niet in een netwerk. In 2006 lag
dit aantal nog op 87 procent. In 2008 heeft 41 procent van de ondernemers een computernetwerk waarop meerdere computers zijn aangesloten, in 2006 was dit nog 32 procent, zo blijkt uit de HBD Monitor ICT 2008.
 
Niet alle branches zijn in dezelfde mate geautomatiseerd. Zo heeft 10 procent van de ondernemers in
food-speciaalzaken en in huishoudelijke artikelen geen computer, terwijl dit in de branches
persoonlijke verzorging en consumentenelektronica slechts voor 2 procent geldt. Binnen de woon- en verlichtingsector heeft 3 procent en in de dhz-sector 4 procent geen computer. Respectievelijk 43 en 49 procent heeft een of meerder computers aangesloten op een netwerk.

Internetgebruik
Ook het internetgebruik is toegenomen: 75 procent van de ondernemers beschikt over een internetaansluiting in hun winkel(s). Twee jaar geleden was dit percentage nog maar 61 procent. In food-speciaalzaken is dit percentage het laagst met 62 procent, terwijl dit percentage het hoogst is in de consumentenelectronica: 94 procent heeft toegang tot internet in de winkel(s). De woon- en dhz-sector hebben in respectievelijk 90 en 85 procent van de gevallen aansluiting op internet.

Website
Het aandeel van de gevestigde detailhandel dat een website onderhoudt, neemt nog steeds toe. In 2006 gaf 52 procent aan een eigen website te hebben, in 2008 is dit 63 procent. De winkels in de woon- en verlichtingsbranche hebben het vaakst een eigen website: 86 procent. Van de food-speciaalzaken heeft echter slechts 38 procent een eigen website. 66 procent binnen de dhz-sector beschikt over een eigen website.

Klantenservice
Ondernemers gebruiken websites voor het verstrekken van algemene informatie (95 procent), het
verstrekken van specifieke informatie over producten en diensten (67 procent), om klantenservice te
verlenen (30 procent) en online te verkopen (22 procent). Er zijn ten opzichte van de vorige jaren geen grote verschuivingen te zien. Wel zijn er tussen de branches grote verschillen zichtbaar. Dit geldt met
name voor het verlenen van klantenservice en de mogelijkheid van online verkopen. Zo verleent
bijna de helft van de supermarkten klantenservice via hun website, van de dhz-bedrijven
is dit nog geen 20 procent, binnen de woon- en verlichtingsector net 21 procent.

Inline verkoop
Ruim de helft van de ondernemers in media (videotheken, boekhandels, cd-winkels en kantoorvakhandel) en ruim een derde van de consumentenelektronicawinkeliers biedt op de website de mogelijkheid online te kopen, van de supermarkten slechts 8 procent. De woonwinkels bieden in 10 procent en de dhz-bedrijven in 16 procent van de gevallen producten op internet aan.

Domeinnaam
Ondernemers hebben voor hun website steeds vaker een eigen domeinnaam. In 2006 had nog 44 procent van de ondernemers in de gevestigde detailhandel een eigen domeinnaam, in 2008 is dit
gestegen naar 58 procent. Vooral woon- en verlichtingszaken hebben vaak een eigen domeinnaam (totaal 83 procent), veelal met e-mailadres. Supermarkten, food-speciaalzaken en winkels in genotsmiddelen hebben het minst vaak een eigen domeinnaam. De dhz-bedrijven hebben in 68 procent van de gevallen een eigen domeinnaam.

Klantenbestand
Het aantal ondernemers dat een elektronisch klantenbestand bijhoudt is 40 procent tegenover 35 procent in 2006 en 2007. Dit wordt het vaakst gedaan door winkels in consumentenelektronica; twee
derde van hen. Slechts 13 procent van de versspeciaalzaken en 6 procent van de supermarkten houdt echter een dergelijk klantenbestand bij. 50 procent van de woonwinkels heeft een klantenbestand. Vreemd genoeg ontbreekt de dhz-sector in het overzicht.

Klantenpassen
Het gebruik van klantenpassen neemt door de jaren heen nauwelijks toe. Net als voorgaande jaren maakt ongeveer een op de vijf winkels gebruik van deze passen. Wel zijn er duidelijke verschillen zichtbaar tussen de branches. Met name winkels in genotmiddelen (drank, tabak e.d.), modische zaken en winkels in media-artikelen (boekhandels, cd-zaken en videotheken) verstrekken klantenpassen. Opvallend is het geringe percentage in de dhz-sector: slecht 27 procent maakt hiervan gebruik. Het percentage in de woon- en verlichtingssector is nog veel lager: slechts 2 procent.

Bron: HBD Monitor ICT 2008
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2008 - oktober |
Categorie: Retail, Software
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google