'Nederland krijgt steeds meer bewuste huurders'
 
Willem van Rijn wil prominente rol spelen in projectmarkt
Willem van Rijn Huishoudelektro in Amsterdam ziet met haar inbouwapparatuur volop mogelijkheden in de groeiende projectmarkt. 'Projectontwikkelaars en woningcorporaties hebben steeds meer behoefte aan 'ontzorging' en die kunnen wij bieden', zegt special account manager Projecten Wim op het Veld.
 
Op verzoek van de directie van Willem van Rijn bracht Wim op het Veld alweer zo?n tien jaar geleden de Nederlandse projectmarkt in kaart. ?Die markt zag er destijds heel eenvoudig uit?, vertelt Op het Veld. ?Een projectkeuken bestond uit een keukenblok van 1,70 tot 1,80 meter. Bij een beetje woningcorporatie kon je kiezen uit een grijze, witte of zwarte plint. Meer ?smaken? waren er niet. Inmiddels is de markt veranderd, onder meer door een wetswijziging van het ministerie van VROM. Die verplichtte woningcorporaties om de gemaakte reserves te investeren in het woningtekort. Dat moest teruggebracht worden naar anderhalf procent. Daarnaast dienden corporaties aandacht te schenken aan woningverbetering en ondersteuning van de zorgsector.?
De nieuwe projectmarkt is daardoor veranderd en rust volgens Op het Veld tegenwoordig op twee peilers. ?Aan de ene kant de investeringsplicht van de woningcorporaties. Hierdoor worden er veel woningen gerealiseerd, zowel huur als koop. De corporaties kunnen elkaar hierbij concurreren en om leegstand te voorkomen wordt er flink geïnvesteerd in keuken en badkamer. Een tweede peiler is dat we in Nederland steeds meer bewuste huurders krijgen. Die wensen een goede keuken en een mooie badkamer. Dat kan op twee manieren. Via de woningcorporatie of de keukenvakhandel. Woningcorporaties bieden daarom steeds vaker de mogelijkheid om keukens uit te breiden.?

Bosch
Willem van Rijn hoopt met haar merken ?met name Bosch? een prominente rol te gaan spelen in de projectmarkt. ?We zijn aan de basis begonnen. Allereerst hebben we gekeken waar we onze peilen op moesten gaan richten. Na onderzoek hebben we gekozen voor de woningcorporaties. Die bezitten samen zo?n 2,2 miljoen huurwoningen in Nederland. En van de 80.000 woningen die er de afgelopen jaren zijn gebouwd, zijn er toch zo?n 36.000 gerealiseerd door woningcorporaties. Dat is een hoog percentage. Al snel bleek echter dat ook zorginstellingen op dit moment grote investeerders in keukens zijn. Dat heeft ook te maken met een vraag vanuit het ministerie voor ?kleinschalig wonen?. De zorg kende in het verleden wooneenheden van dertig, veertig personen met een grote gaarkeuken. We zien echter een verschuiving naar kleinschalige wooneenheden van acht tot tien personen met een consumentenkeuken. Daar wordt op dit moment in de projecten veel gedaan. De derde groep die we benaderen zijn logischerwijs de projectontwikkelaars.?
Architecten worden niet direct ?bewerkt?. ?Architecten vormen niet onze directe opdrachtgever. De opdrachtgever neemt vaak de beslissing over de apparaten. Een architect blijft wel belangrijk, maar we kunnen er weinig invloed uitoefenen.?
Hoewel Op het Veld zich bijvoorbeeld richt op de woningcorporaties, verkoopt hij er niet rechtstreeks projectapparaten aan. Wel probeert hij daar een vraag naar Bosch-apparaten te creëren. ?Onze apparatuur wordt nooit direct afgenomen door woningcorporaties, maar door de bedrijven die het ?keukenjasje? aanbieden, zoals de keukenvakhandel en grote projectaanbieders in Nederland (Keller Keukens, Bribus, Siematic, Bruynzeel). Voor een servicecontract werkt dat anders. Die wordt altijd rechtstreeks afgesloten met de eigenaar van de apparaten. Daar zien we dan ook veel mogelijkheden om bedrijven te interesseren in onze merken.?

Service
Wim op het Veld is dan ook actief het traject ingeslagen om het merk Bosch te promoten bij de woningcorporaties. Een van de wapens die in de strijd wordt geworpen is de VarioGarant-service. ?Woningcorporaties hebben duizenden woningen in beheer. In de wat oudere woningen is het aantal keukenapparaten nog niet zo groot. Maar dat zal in de toekomst gaan stijgen. Dat kan een gigantisch serviceprobleem veroorzaken. De woningcorporatie kent als eigenaar van een woning het ?natrekkingsrecht?. Dat houdt onder meer in dat een woningcorporatie als huurbaas bij vertrek van huurders vaak verplicht is de investering die vast zit aan de woning over te nemen. Als die woningcorporaties straks veel apparaten in de keukens hebben zitten, krijgen zij ?s morgens ook de meldingen dat de koelkast of magnetron kapot is. Dat is niet erg als het er eentje is, maar bij veel apparaten, kan dat aardig oplopen. Dat wil de corporatie niet. In de keukenbranche verloopt de communicatie op dit vlak eenvoudig. In de keukenspeciaalzaak wordt uitgebreid gesproken over de service op keukenapparatuur. Koop je een Bosch-apparaat, dan heb je de brochure in huis en weet je hoe het werkt. Maar bij een huurwoning is daar nooit over gesproken. Daarom streven we naar een servicepakket met tien tot vijftien jaar servicegarantie en met een kaartsysteem. De huurder heeft een pasje dat op een zichtbare plaats aan de muur hangt met allerlei relevante gegevens van de apparaten. Bij een defect kan de huurder rechtstreeks met ons communiceren. Wij denken dat dit servicesysteem uitermate geschikt is voor de projectmarkt.?

Ontzorging
Wim Op het Veld ziet zeker mogelijkheden. Volgens hem hebben projectontwikkelaars en woningcorporaties veel behoefte aan ?ontzorging?. ?En dat wordt verleend met de VarioGarant-service én een goed stuk advies. Onderschat dat laatste aspect ook niet. Je moet díe apparatuur adviseren die geschikt is voor de doelgroep. Ik zie wel eens ingewikkelde, digitale magnetrons staan in senioreninstellingen die bijna niemand normaal kan bedienen. Dat zijn dure en onverstandige investeringen. Kies voor een eenvoudige en veel goedkopere seniorenmagnetron met twee functies: een magnetronknop en tijdschakelaar. Houd het eenvoudig! Daarom hebben we nu ook eenvoudige magnetroninbouwapparaten laten ontwikkelen. En zo bestaan er meer aangepaste projectapparaten. Voor de seniorensector kennen we bijvoorbeeld kookplaten met thermische beveiliging. En wat dacht je van rolstoeltoegankelijke keukens. Daar passen perfect ovens in met de ?hide & slide-deuren? van Neff. De deurgreep volgt de beweging van de hand, waardoor de ovendeur volledig in het vak onder de oven kan worden geschoven. Zodat je ook vanuit de rolstoel simpel de oven opent en sluit. Deze uitvoering is bijvoorbeeld heel populair in wonen en zorgcombinaties.?

Huurtoeslagen
De moeilijkheid bij het aanbieden van luxe keukenapparatuur door woningcorporaties is overigens nog wel dat de woningen onder een maximaal huurbedrag moeten blijven. ?We kennen in Nederland nog steeds bepaalde huurtoeslagen waar een maximum aan kleeft. Maak je de woningen te duur door veel keukenapparaten te plaatsen, kan de huurtoeslag vervallen. De overheid zou die regelgeving moeten gaan aanpassen.?
 
 
◀ Terug Delen
 
WAM• Woning Afbouw Magazine | 2008 - oktober | Pagina(s) 12,13,14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken