Productinformatie bouwmaterialen essentieel voor verkoop
 
Documentatie zoals catalogi zijn voor de handel van groot belang bij de verkoop van bouwmaterialen. Ook is het essentieel dat bouwmaterialenfabrikanten snel antwoord geven op eventuele vragen vanuit handel. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009.
 
Ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009 is de handelaren gevraagd hoe fabrikanten hen het beste kunnen ondersteunen bij de verkoop van hun producten. Hieruit blijkt dat goede documentatie zoals catalogi en productinformatie wordt gezien als een belangrijk middel. Maar liefst drie kwart van de handelaren geeft aan dat dit een van de meest welkome hulpmiddelen is om de verkoop te vergemakkelijken. Bijna tweederde ziet het snel beantwoorden van vragen als vereiste. Ongeveer een even groot deel noemt goede scholing of opleiding voor handelaren als middel om de handel te ondersteunen.

Point-of-sales populair
Marketingcommunicatie is minder populair dan het verschaffen van kennis bij de ondersteuning vanuit de industrie. Toch is deze vorm van ondersteuning ook zeker gewenst. Het aanbieden van point-of-salesmateriaal zoals displays zijn hierbij het meest populair. Deze wijze van verkoopondersteuning wordt door bijna de helft van de handelaren genoemd. Iets meer dan 40 procent van de handelaren ziet reclame door fabrikanten in vakbladen als een goed instrument om de eigen omzet te bevorderen. Dat fabrikanten op beurzen aanwezig zijn om merk en producten te promoten is in die zin voor minder handelaren van belang.

Kennisniveau verkooppunten
Productkennis is tijdens de verkoop van groot belang en als de handelaar vragen heeft over producten, moeten deze snel beantwoord worden. Fabrikanten moeten bij het bepalen van de verkoop- en marketingstrategie dus de nodige aandacht te schenken aan het kennisniveau van de medewerkers op de verkooppunten. Het bieden van de juiste hoeveelheid productinformatie is hierbij essentieel. Natuurlijk blijft het belang van marketingcommunicatie ter bevordering van de naamsbekendheid, en daarmee de verkoop, evident.
Bron: Bouwkennis
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2008 - oktober |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken