'We zijn onvolwassen bezig in keukenland'
 
Bert Franken van Franken Keukens in Harderwijk:
Het gaat goed met Franken Keukens. Vooral de consument in het hogere marktsegment weet de keukenspeciaalzaak in Harderwijk uitstekend te vinden. Voor eigenaar Bert Franken, tevens voorzitter van de sectie keukens van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), echter geen reden om zich niet druk te maken over het branche-imago, misleidende keukenreclames en de vastgelopen woningmarkt. Kansen voor de speciaalzaak liggen volgens Franken in de vervangingsmarkt voor apparatuur.
 
Franken Keukens is geen goedkope keukenspeciaalzaak, erkent Bert Franken. Maar liever benadrukt hij de kwaliteit en klasse die zijn bedrijf levert. Die klasse straalt de sfeervolle showroom van Franken Keukens ook uit. Dat komt door de vele mooie kunstwerken en foto?s aan de wanden. Maar ook door de ruime opzet en de riante lichtinval. En niet in de laatste plaats door de designkeukens van onder meer SieMatic en Rational. Opvallend is verder dat op de tweede verdieping enkele bijzondere badkameropstellingen te zien zijn. Franken Keukens gaat namelijk verder dan enkel het leveren en monteren van keukens. Veel verder zelfs, stelt Bert Franken. ?Wij verbouwen nog net niet het hele huis.?

De consument kan dus veel aan Franken Keukens overlaten. Is dat jullie grote kracht?
?Jazeker. Het zijn enorm roerige tijden in keukenland. Internet heeft grote invloed, maar ook de grootschalige keukenbedrijven rukken steeds verder op. Om in deze tijd succesvol te zijn, moet je je als speciaalzaak onderscheiden. Dat doen wij door het bieden van een compleet pakket aan diensten, waarbij de klant wordt ontzorgd. Wij kunnen binnen enkele weken diens woning volledig en perfect restylen.?

Hoe ver gaat Franken Keukens daarin?
?We verzorgen uiteraard het keukentraject en we installeren badkamers en sanitair. Maar indien nodig vervangen wij ook kozijnen en plafonds, leggen een tegelvloer en stukadoren de woonkamer en hal. Dat doen wij allemaal in eigen beheer, er komt geen extern bedrijf aan te pas. Dat wij zover gaan heeft te maken met mijn achtergrond. Ik ben 35 jaar geleden begonnen als keukenmonteur bij een aannemersbedrijf en deed daar ook loodgieterswerk, elektra, timmeren, noem maar op. Mijn kennis stopt niet bij keukens. Als ik met klanten praat over hun nieuwe keuken, dan kan ik makkelijk de suggestie doen om een muurtje weg te breken of iets te verbouwen. Dat biedt veel extra kansen.?

Maar het kost ook wat.
?Wij richten ons met dit totaalconcept op het midden en hoge segment in de markt. Wij selecteren onze leveranciers alleen op basis van kwaliteit. Onze klanten zijn kritisch en hebben iets te besteden. Ze gaan niet voor de laagste prijs, maar voor kwaliteit. Wij hanteren daarin een heel open structuur. We maken een mooi ontwerp, dat desgewenst dus verder gaat dan de keuken alleen. De bijbehorende offertes zijn transparant en gedetailleerd. Over de prijs zijn we heel duidelijk. Maar die staat ook hartstikke vast.?

Dus daar zijn nooit problemen over?
?Zelden. In het eerste contact met de klant bespreken we onze werkwijze, daarmee voorkom je discussies achteraf. Toch gebeurt het wel eens dat een klant om korting vraagt, zoals dat gebruikelijk is in keukenland. Maar daarin kunnen en willen wij niet meegaan. Dan nemen we desnoods afscheid van die consument, want dan heeft hij ons niet begrepen. Maar nogmaals, zo ver komt het gelukkig zelden.?

Dat betekent dat het goed gaat met Franken Keukens?
?Ja, het gaat heel goed. Ik ben blij dat ik ooit de ?move? richting het hoge segment en het totaalproduct heb gemaakt. Ik betwijfel of de zaak anders nog bestaan had. Er is een publiek dat iets te besteden heeft en ook bereid is z?n geld uit te geven. Die groep bedienen wij.?

U bent nu 54. Hoe gaat dat straks verder met het bedrijf?
?Ik heb m?n opvolging fantastisch geregeld. Sinds 1 januari heb ik een compagnon in Ben Kappert, een goede vriend van mijn zoon. Hij heeft de zaak inmiddels deels overgenomen. Ben heeft vroeger ook al voor ons gewerkt, daarna heeft hij een jaar of tien een buitendienstfunctie vervult bij Siemens en nu is hij weer terug, als mede-eigenaar. Ben kent de keukenwereld als geen ander en we sparren enorm goed, dat is ook essentieel. Ik wil nog een jaar of vijf doorgaan, daarna neemt Ben het over, zo is de planning. Ik ben blij dat de continuïteit van Franken Keukens gewaarborgd is.?

Over de toekomst van uw bedrijf hoeft u zich dus geen zorgen te maken. Maar als voorzitter van de sectie Keukens van de CBW maakt u zich wel druk over de toekomst van de keukenbranche in het algemeen.
?De grootste hekel heb ik aan misleidende reclames van keukenbedrijven, die alleen maar de intentie hebben om offertes getekend te krijgen. Dat doen ze dan bijvoorbeeld met een prachtige foto van een waanzinnige keuken voor slechts 1.875 euro. Maar in kleine letters staat er bij dat de advertentie slechts een aantal artikelen uit die offerte weergeeft. Alsof een autobedrijf in zijn advertentie een prachtige BMW afdrukt en er in kleine letters bijzet dat voor de prijs enkel de wielen worden geleverd. Ik vind het verschrikkelijk triest hoe we in keukenland bezig zijn. Onvolwassen gedrag. Een minachting richting de consument. Het verbaast me ook dat de overheid hier niets aan doet.?

Als eigenaar van een heel goed draaiende speciaalzaak kan je dat toch ook naast je neerleggen?
?Nee, dat kan ik niet. Het doet de markt en ons imago beslist geen goed. Daar voel ik me bij betrokken en daar wil ik wat aan doen. Daarom zit ik bij de CBW. We hebben een goede club met heel gedreven mensen.?

Waarom moeten ondernemers lid worden van de branchevereniging?
?De CBW kan een enorme support voor bedrijven zijn. Onze juristen geven gratis advies, we hebben aantrekkelijke kortingen bedongen bij verzekeraars en een oliemaatschappij, de CBW verzorgt de CAO-onderhandelingen, noem maar op. Ook kunnen we lobbyen richting de politiek, bijvoorbeeld met betrekking tot de vastzittende woningmarkt. Ik vind de ontwikkelingen op de woningmarkt zeer zorgwekkend voor onze branche. Maar het kabinet doet niets.?

Circa 25 procent van de keukenbedrijven is lid van de CBW. Dat is niet veel. Heeft u daar een verklaring voor?
?Veel ondernemers weten niet wat de CBW allemaal doet, omdat ze zich er niet in verdiepen. Vier CBW-mensen zijn dagelijks op pad om bedrijven in de woningbranche, waaronder keukenbedrijven, te bezoeken en te informeren over ons werk. En dan blijken velen ineens wél geïnteresseerd. Die lobby heeft al veel nieuwe leden opgeleverd. Dat is belangrijk, want samen staan we sterk.?

Bijvoorbeeld tegen dat slechte imago? Hoe pak je dat aan?
?Dat doen we ondermeer met campagnes in de media. Zo hebben we een TV-commercial gehad om de CBW en het label dat onze leden voeren te promoten. Steeds meer consumenten kiezen voor een CBW-dealer, vanuit de intentie om een aankoop te doen die solide is. Bovendien is het een wisselwerking. De consument wordt kritischer en wijzer, dat dwingt de keukenspeciaalzaak ook om kritischer te zijn en zich op correcte wijze te gedragen. Maar daarmee nemen we misleiding van sommige groten helaas niet weg. Dat kunnen wij als CBW natuurlijk ook niet, wij hebben niet het recht anderen iets te verbieden. Maar wij maken elkaar wel alert en we blijven voortdurend ageren. Alleen van de bedrijven die zich eraan schuldig maken komt geen enkele respons.?

Iets anders. Op het recente KIM-event gaf u aan dat er kansen liggen voor de keukenbranche in de vervangingsmarkt. In welke zin?
?De vervangingsmarkt is voor ons heel belangrijk. De consument met een nieuwbouwwoning is vooral gericht op discounters, maar veel mensen die een keuken willen vervangen, gaan allereerst naar de speciaalzaak. De speciaalzaak is zich daarvan bewust en richt zich goed op die markt. Maar nieuwe kansen liggen vooral op de vervangingsmarkt van apparatuur. De grote bedrijven bieden die apparatuur heel goedkoop via internet aan. Wij moeten daar als speciaalzaken in mee. Biedt op je website apparaten aan met aantrekkelijke kortingen, maar dan inclusief montage en goede service. Dan verdien je waarschijnlijk niks, maar je hebt wel een relatie met de consument. De volgende keer heeft hij weer een apparaat stuk en uiteindelijk volgt er een nieuwe keuken. En een tevreden consument komt dan snel bij je terug.?

Doen keukenzaken dit nog te weinig?
?Veel ondernemers denken vooral in marges die ze nodig hebben om hun bedrijf te laten renderen. Natuurlijk is dat essentieel, maar daarnaast kan je ook activiteiten ontplooien waar je niet of nauwelijks winst op maakt, maar waarmee je wel potentiële klanten aan je bindt. Dat is ondernemen. Keukenhandelaren zijn enorm enthousiast en creatief, maar ze zijn te weinig ondernemer. Daarvan moeten ze zich bewust worden.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - september | Pagina(s) 22,23,24,25
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken