'Verkoopformules hebben de toekomst'
 
Directeur Marcel Crezee en formulemanager Albert-Jan Kaal van Mijn Bad:
Binnen de keukenbranche heeft inkooporganisatie Der Kreis zich allang bewezen. Met de verkoopformule Mijn Bad ging Der Kreis vijf jaar geleden op verkenning in de sanitairwereld. En niet zonder succes. Inmiddels hebben al meer dan 150 sanitairspecialisten zich aangesloten en de groei is er nog niet uit, volgens directeur Marcel Crezee en account- en formulemanager Albert-Jan Kaal.
 
De basis van een verkoopformule als Mijn Bad bestaat uit de bundeling van inkoop, zodat de ondernemer een hogere marge kan hanteren. Het principe bevindt zich weliswaar onder de vlag van Der Kreis Nederland bv, maar Mijn Bad heeft zijn eigen organisatie en gespecialiseerde medewerkers. Door het aantrekken van specialisten als Albert-Jan Kaal en account manager Niels de Bruijn heeft Der Kreis de kennis in huis gehaald van mensen die knowhow hebben op sanitairgebied.

Badkamers naast keukens verkopen doe je niet zomaar, is uw mening. Hoezo?
?Zowel keukens als badkamers aanbieden werkt niet bij iedere ondernemer. Soms kun je beter een keuze maken. Beide verkopen raden wij zelfs in eerste instantie af, want het zijn twee verschillende takken van sport. Zo komt er bij de montage van badkamers meer kijken dan bij de montage van keukens. De ondernemer dient minimaal affiniteit te hebben met sanitairproducten, anders redt die het niet.?

Hoe lukte het om binnen vier jaar al meer dan honderd Mijn Bad-leden binnen te halen?
?Het grote voordeel bij de introductie van Mijn Bad was dat we al 48 ondernemers binnen de gelederen hadden die naast keukens ook badkamers verkochten. Na het opstapjaar was het vooral een kwestie van heel veel netwerken, dus overal je gezicht laten zien. Albert-Jan Kaal is geen onbekende in de sanitairwereld en heeft gebruik kunnen maken van zijn netwerk dat hij onder meer als directeur van Kajani binnen deze branche heeft opgebouwd. Daarom volgden al snel de echte zelfstandige sanitairspecialisten, zoals Waterland en Eteb. Toch word je als indringer gezien, want we hebben geen verleden in de badkamerwereld en zijn niet afhankelijk van de groothandel. De sanitairmarkt is vrij ongestructureerd, een markt voor vrije jongens. Organisatorisch gezien ligt de badkamermarkt dan ook mijlenver achter op de keukenbranche. Het vertrouwen winnen en een relatie opbouwen kost heel veel tijd. Wij werken zoals je zelf ook benaderd en behandeld wil worden. Dat betekent: afspraak is afspraak. Dat klinkt heel logisch, maar dat is nog lang niet overal gebruikelijk in deze branche.?

Wat zijn de voordelen van een verkoopformule als Mijn Bad?
?De ondernemer behoudt zijn vrijheid en een grote mate van zelfstandigheid, terwijl hij profiteert van onze grote naam binnen de branche. Dat betekent bijvoorbeeld ook deelname aan landelijke reclame en ervaringen kunnen uitwisselen met collega-ondernemers op vergaderingen en seminars. Bovendien is bij bedrijfsopvolging een winkel gemakkelijker te verkopen als er een landelijk bekende naam aan verbonden is. Wij bieden de ondernemer ondersteuning van a tot z, oftewel wij ?ontzorgen? onze deelnemers. Van marketing, logistiek, financiën, verzekeringen, inboedel en opvolging tot het maken van een afspraak met een potentiële koper.?

Dat gaat behoorlijk ver. Kan uw organisatie ook iets doen aan personeelsgebrek bij de aangesloten leden?
?Ten aanzien van het werven van personeel plaatsen we op verzoek oproepen op ons interne CMS-systeem Infonet, waar al onze deelnemers toegang tot hebben. Als uitzendbureau zullen we echter nooit fungeren, dat gaat ons te ver. Een veel te riskante onderneming, want mensen kun je niet sturen.
Maar we zien het belang van een goede verkoopopleiding voor de nieuwe generatie jonge ondernemers. Daarvoor hebben we Der Kreis Academy in het leven geroepen. Dat mogen we wel ons paradepaardje noemen. Via een samenwerking met het Deltion College bieden wij een opleiding tot verkoopspecialist, gericht op de keuken- en sanitairbranche.?

Wat ziet Mijn Bad als de belangrijke ontwikkelingen in de markt?
?Momenteel heerst er een onrustige periode. De marges worden steeds kleiner. Marges van drie procent in de groothandel komt voor, terwijl de efficiëntie ver te zoeken is als men voor één kraan van Groningen naar Zwolle rijdt. Onbegrijpelijk.
Aan de onderkant van de markt zien we de strijd steeds harder worden. De zaken die zowel badkamers als keukens verkopen, doen het heel goed en de sanitairspecialisten zullen ook goed blijven presteren. Aan de onderkant van de markt gaan de zogeheten ?dozenschuivers? het steeds moeilijker krijgen om het hoofd boven water te houden. En de handige doe-het-zelver blijft zijn materiaal inkopen bij de bouwmarkt in plaats van de speciaalzaak. Tevens verandert de samenstelling van de consumentenmarkt; zo heeft de huidige veertigplusser geen zin en tijd om zelf te klussen, maar wel het financiële vermogen. Deze geeft dan ook de voorkeur aan de speciaalzaak.?

Zijn er nog meer veranderingen zichtbaar?
?Verder zie je een duidelijk verschil in opvattingen tussen ondernemers van de oude en de nieuwe generatie. De nieuwe generatie heeft bijvoorbeeld veel minder moeite met een andere naam dan de familienaam op de gevel en is minder merkvast dan de oudere generatie. Daarnaast trekt de jongere generatie graag ?s avonds de deur achter zich dicht en wil niet 24 uur per dag met zijn zaak bezig zijn. Zij geven liever een deel van hun werk uit handen aan een externe organisatie, zodat zij zich alleen hoeven te concentreren op de verkoop.?

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
?De komende tijd richten wij ons vizier eerst op de Duitse vakbeurzen, zoals de Focus Küche & Bad tijdens de MOW. Daarbij hopen we Mijn Bad verder uit te breiden naar en boven de 200 deelnemers, want wij denken dat dat mogelijk is. Het aansluiten bij een verkoopformule biedt de zelfstandig ondernemer zekerheid voor de toekomst. Het bundelen van krachten werkt het beste. Ook de banken zien bij leningen de voordelen van een verkoopformule. Wel zullen er door ons succes steeds meer inkooporganisaties volgen.

En de interne organisatie?
?Wij proberen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van externe partners. Met Der Kreis Support, onze financiële afdeling en Blauhaus, onze ontwerpstudio, zijn we goed op weg. Kwaliteit in huis halen met de juiste mensen op de juiste plek, daar investeren we in. Aan het intern opleiden van onze medewerkers hechten wij veel waarde, want je werkomgeving, zowel intern als extern, verandert voortdurend. Daarom durven we ook flink te investeren in informatietechnologie. Met behulp van ons omvangrijke CMS-systeem weten we exact welke producten er bij onze deelnemers in de showroom staan te pronken.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - augustus | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken