Jan Tieleman weet al zijn plannen te verwezenlijken
 
'De klant komt 'een dagje Tielemannen' in Middelharnis'
De uitnodiging voor de officiële opening van het nieuwe pand van Keukencentrum Tieleman liet niets aan duidelijkheid over: 'Het nieuwe onderkomen markeert een nieuwe benadering binnen de branche. Feitelijk is de beleving van het kopen van een keuken uitgewerkt tot wat nu al de mooiste keukenshowroom van Nederland genoemd wordt.' Natuurlijk ging vakblad KIM er op bezoek.
 
Gedurende de openingsweken in juni was er een enorme toeloop naar Middelharnis, omdat menigeen het nieuwe keukenconcept wel eens met eigen ogen wilde zien. En om alle ?ins and outs? te vernemen van de nieuwe aanpak en de bijzondere investeringen.
?Je moet als ondernemer je nek durven uitsteken en ook durven te investeren?, bevestigt Jan Tieleman. ?Inmiddels heb ik 15 BV?s opgestart. Keukencentrum Tieleman bestaat al 45 jaar, maar de tijd van afbouwen en op mijn lauweren rusten is nog lang niet gekomen. In de nieuwe showroom heb ik alle ideeën en plannen van de afgelopen jaren kunnen verwezenlijken. Ik wilde iets vernieuwends in de markt neerzetten, een compleet nieuwe formule. In acht jaar tijd heb ik alle plannen uitgewerkt en in deze formule gerealiseerd, van het assortiment tot het gebruik van duurzame materialen. Om samen met mijn zoons Peter en Martin iets neer te zetten waar de volgende generatie nog lang mee vooruit kan.?

Blikvangers
Het nieuwe pand aan de Korendreef te Middelharnis omvat tal van zichtbare en verborgen verrassingen. Het omvat de showrooms, met daarin meer dan 70 keukenopstellingen, en tevens de kantoren en het logistieke centrum. ?Een blikvanger is de ?LivingWall?, waarmee het ontwerp van een nieuwe keuken levensgroot aan de klant getoond kan worden?, wijst Jan Tieleman tijdens de rondleiding. ?Hiermee krijgt de klant het gevoel al in zijn nieuwe keuken te staan.? Daarnaast bevindt zich in het pand ook nog een professionele lunchroom, waar ook in de binnentuin bij mooi weer van koffie of een complete lunch genoten kan worden. Tevens hoeven de klanten hun kinderen niet thuis te laten, want voor hen is er een kinderspeelruimte en een wand met playstations; en er is zelfs een compleet bioscoopzaaltje ingericht.
?We zijn bij deze nieuwbouw uitgegaan van een totaalconcept waarbij het niet alleen gaat om keukens te bekijken, maar om een echte beleving voor het hele gezin?, legt Jan Tieleman uit. ?We willen hier gezelligheid creëren en emotie opwekken. Vandaar ook de strategie om entertainment te leveren, van kookdemonstraties tot aan de kinderbioscoop. Men kan hier probleemloos een gezellige dag doorbrengen, oftewel ?een dagje Tielemannen?.?

Duurzame warmtebron
Maar dan hebben we het alleen nog maar over de zichtbare aspecten van het bedrijf. Bij de bouw werd namelijk ook intensief aandacht besteed aan aspecten als duurzaamheid en energiebesparing. ?Ons ruime parkeerterrein fungeert bijvoorbeeld als aanvullende energiebron?, vertelt Jan Tieleman. ?Zaken als zonnecollectoren dragen te weinig bij om rendabel te werken. Maar in ons concept wordt zonnewarmte ?s zomers opgeslagen in de grond, om er vervolgens ?s winters weer uitgehaald te worden en dan als warmtebron te dienen. Ons hele complex wordt verwarmd en gekoeld door een warmte/koude-installatie op milieuvriendelijke wijze en is bovendien volledig CO2-neutraal.?
Zonnewarmte kan met de nieuwste technieken namelijk via het wegdek worden opgevangen en opgeslagen om vervolgens warmte te leveren aan gebouwen en zodoende energie te besparen.

Medewerkers
Tieleman en zijn medewerkers, maar ook de ingeschakelde aannemers en leveranciers, hebben dus niet voor een gemakkelijke weg gekozen. Niets werd aan het toeval overgelaten. ?Ik ben enerzijds heel perfectionistisch, maar anderzijds word ik vooral gedreven door mijn emotie en wil voortdurend voor 200 procent gaan?, geeft Jan Tieleman toe. ?En dat gaat dan ook nog eens samen met het enthousiasme van mijn medewerkers; want zulke mensen moet je koesteren. Toen de bouw in 2006 begon, moest ik veel activiteiten loslaten en aan mijn medewerkers overlaten. Daar heeft het resultaat van ons bedrijf in het geheel niet onder geleden. En ze hebben in de weken voorafgaand aan de opening met veel plezier stevig meegebuffeld. De keuze van het juiste personeel is van essentieel belang. Ik zeg altijd: iemand die hier komt werken moet aan het infuus, want hij moet Tieleman-bloed krijgen. Bij de opening van het nieuwe pand telde het bedrijf van Tieleman ruim 50 medewerkers. En op het bureau van Jan Tieleman ligt letterlijk een stapel van open sollicitaties van mensen die graag in zijn bedrijf willen werken.

Persoonlijke moet blijven
Drie keukenzaken te Middelharnis, Spijkenisse en (een projectshowroom) te Barendrecht; ruim 50 medewerkers; een geheel nieuw showroomconcept... Waar gaat in de komende tijd de aandacht vooral naar uit? ?We zijn dan wel groot geworden, maar het persoonlijke moet blijven. Zowel wat personeel betreft, als in de benadering van onze klanten?, benadrukt Jan Tieleman. ?Een keuken is een mooi product waarmee je mensen gelukkig kunt maken. En de klant is mijn Koning, met hoofdletters.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - september | Pagina(s) 36,37,39
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google