Klusbedrijven blijven een imagoprobleem houden
 
Architecten houden meest positieve imago in de bouw
Onder een representatieve steekproef van 35 typen organisaties uit de bouwkolom is naar voren gekomen dat architecten het meest positieve en klusbedrijven het minst positieve imago hebben in de bouw. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 1.000 functionarissen uit de bouwsector.
 
Imago is het nettoresultaat van alle indrukken, ervaringen, kennisverwachtingen en gevoelens van de bouwers met de verschillende marktpartijen. Imago bestaat vaak uit een samenspel tussen emoties en feiten. Hierbij spelen emoties vaak een grotere rol dan de feiten. Mede hierdoor is het verbeteren van een imago vaak een lange termijn proces. Architecten worden door 15 procent van de respondenten genoemd als de partij met het meest positieve imago in de bouw. Daarnaast scoren ook de aannemers B&U (7 procent) ingenieurs (6 procent) en bouwmaterialenhandelaren (6 procent) goed in deze top 10. Vorig jaar hadden de architecten bij dit onderzoek met 14 procent ook het best imago. Zij houden dit goede imago voorlopig dus in stand. De stukadoors zijn dit jaar nieuw in de top 10. Dit jaar dicht 5 procent van de personen die in de bouw werkzaam zijn hen het beste imago toe.

Einde bouwkolom
De klusbedrijven worden door maar liefst 21 procent van de respondenten genoemd als de partij met het minst positieve imago in de bouw. Vorig jaar hadden de klusbedrijven met 22 procent ook het minst positieve imago in de bouw en heeft dat dus in het relatief korte tijdbestek van een jaar nog niet kunnen verbeteren. Een mogelijke verklaring voor het imago van de klusbedrijven kan zijn het feit dat zij zich aan het einde van de bouwkolom bevinden. De werkzaamheden die zij uitvoeren hebben betrekking op de afbouw van een pand. Hier zijn eventuele fouten het meest zichtbaar aanwezig. De groep klusbedrijven wordt op afstand gevolgd door de project ontwikkelaars (11 procent). De stukadoors staan op de gedeelde derde plaats met (7 procent). Opvallend is dat de aannemers B&U door 7 procent van de respondenten worden gezien als de partij met het minst positieve imago terwijl de aannemers B&U een tweede plaats bezetten bij de top 10 van de partij met het meest positieve imago.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2008 - augustus |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken