Huurprijzen toplocaties voor winkels blijven stijgen
 
Amsterdam staat op de tweede plaats van steden in Europa met de grootste huurgroei van winkelunits. Tot en met 2012 zal in Amsterdam de op één na hoogste huurgroei plaatsvinden. Amsterdam eindigt hiermee achter Moskou, maar nog vóór Parijs en Stockholm.
 
De verwachting is dat de huurprijzen op toplocaties in alle grote steden van Nederland de komende jaren zullen blijven stijgen. Dit blijkt uit de On Point Dutch Retail Market Bulletin van Jones Lang LaSalle, een nieuw kwantitatief onderzoek naar feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt

Toplocaties
In Nederland staat Amsterdam qua winkelhuurprijzen op de eerste plaats, gevolgd door Maastricht, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. Er is een grote vraag van internationale retailers naar winkelunits in de grote steden en schaarste in het aanbod. De verwachting is dan ook dat de huurprijzen op toplocaties de komende jaren zullen blijven stijgen, hoewel minder hard dan in de voorgaande jaren. In Amsterdam ligt de gemiddelde verwachte huurstijging op 3,5 procent voor toplocaties.

Huurgroei
De huurgroei in winkelgebieden in kleine en middelgrote steden van minder dan 100.000 inwoners, zal naar verwachting stabiel blijven of zelfs teruglopen. Deze winkelgebieden blijken onvoldoende in staat een sterke concurrentiepositie te ontwikkelen. Ze zijn vaak te weinig gericht op specifieke doelgroepen. Een meer consumentgerichte aanpak is hier nodig om niet verder op achterstand te raken. De concurrentiepositie kan worden verstevigd als het winkelgebied qua aanbod en vormgeving optimaal wordt afgestemd op de behoeften en interesses van de consumenten in het verzorgingsgebied.

Consument centraal
De behoeftes en interesses van de lokale consumenten moeten worden vertaald naar een alomvattend winkelconcept. Recreatief bezochte centra zullen zich moeten richten op één of twee doelgroepen die in de huidige opzet nog onvoldoende worden bediend, maar die wel veel besteden in winkels. Winkelcentra met een 'boodschappenfunctie' zullen een brede groep consumenten optimaal moeten bedienen. Op die manier zal vrijwel altijd een rendementsverhoging optreden, ondanks de hoge kosten die gepaard gaan met een herontwikkeling. De hoogte hiervan wordt volgens Jones Lang LaSalle bepaald door de mate waarin de winkelconsument centraal wordt gesteld.

Solide investering
Het totale volume winkelvastgoedbeleggingen bereikte over het eerste kwartaal van 2008 een recordhoogte met 1,1 miljard euro. In 2006 en 2007 kwam het totale beleggingsvolume per jaar op 1,3 miljard euro. Het hoogste beleggingsvolume deed zich voor in winkelcentra. Retail is over de afgelopen tien jaar de best presterende vastgoedsector geweest als het gaat om rendement en risico. Bovendien is uit onderzoek van Jones Lang LaSalle en de Universiteit van Amsterdam gebleken dat over de afgelopen 15 jaar retailbeleggingen de meest stabiele ontwikkeling lieten zien ten opzichte van de overige sectoren.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - september |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken