Verano streeft verdere professionalisering na
 
Nieuw kantoor en showroom dit najaar geopend
Op een paar 'whitespots' na heeft Verano met haar dealernetwerk een landelijke dekking. De volgende stap voor de nieuwe commercieel manager Kees-Jan van Dongen is om met de dealers door te groeien naar een hoger niveau. Deze verdere professionalisering valt samen met de bouw van een nieuw pand in Best waar een ruime showroom en het kantoor gevestigd wordt.
 
Dat Verano sinds de oprichting begin jaren negentig gestaag is doorgegroeid is het beste af te lezen aan de wijze waarop het bedrijf is gehuisvest aan de Magazijnweg in Best. Ergens halverwege de straat is de zonweringfabrikant begonnen -in eerste instantie nog onder de naam Interieur Decoratie Best- en in de loop van de jaren zijn daar steeds meer vierkante meters bijgekomen doordat diverse panden van bedrijven in de buurt werden aangekocht. Ook het assortiment groeide daarin mee. Nadat er aanvankelijk werd gekozen voor binnenzonwering werd het assortiment al gauw uitgebreid met een breed pakket aan buitenzonwering en rolluiken waar een aantal jaren geleden ook de garagedeuren aan toe werden toegevoegd. Inmiddels zijn bijna alle panden aan de rechterzijde van de straat van Verano.
?Logistiek gezien zijn al die verschillende panden niet altijd even handig?, lacht Kees-Jan van Dongen die begin van dit jaar begonnen is als commercieel manager bij Verano. ?Zeker niet als het regent. Want als je bijvoorbeeld van de raamdecoratie naar de afdeling rolluiken of garagedeuren wilt lopen, moet je buitenom. We mogen dan wel een bedrijf zijn die het moet hebben van de zon, maar bij de meeste uitgangen staan er standaard een of meerdere paraplu?s klaar.?

Nieuwbouw
Omdat Verano uit haar jasje was gegroeid, werd eind vorig jaar op de hoek van de Magazijnweg met de Bedrijfsweg een nieuw pand gebouwd waar dit najaar de nieuwe showroom en het kantoor geopend wordt. De productie en assemblage blijven op de oude locatie.
Van Dongen: ?Het voordeel van de nieuwbouw is dat de productieleiding op de oude locatie ruimer gehuisvest kan worden. Op dit moment zitten ze nog achterin in kantoorunits op de eerste verdieping uitkijkend op de werkvloer. Straks komen ze wat ruimer aan de voorzijde te zitten.?
Het grootste deel van de begane grond van het nieuwe pand zal worden ingevuld door een showroom van maar liefst vijfhonderd vierkante meter. Een flinke uitbreiding ten opzichte van de huidige showroom. Op de twee verdiepingen daarboven komen de kantoren. Dat Verano veel plaats inruimt voor de showroom is een logische keuze en past helemaal in de lijn die al op de vorige Polyclose is ingezet. Daar introduceerde de fabrikant uit Best haar displaywand bedoeld voor Privilége-dealers die hun zonweringproducten op een zo goed en overzichtelijk mogelijke wijze willen presenteren. Verano heeft inmiddels zo?n veertig showrooms van dealers met deze zogenoemde privilége-wanden ingericht. En met succes. Uit cijfers blijkt dat dealers die met deze wand zijn gestart vorig seizoen 43 procent meer Verano-producten hebben verkocht.

Representatief
Halverwege het gesprek met Kees-Jan van Dongen schuift ook Patrick van Zutven even aan. Van Zutven is een van de twee directeuren van het bedrijf. ?We waren niet alleen uit ons jasje gegroeid?, zegt hij, ?maar we willen we willen ook als bedrijf verder. Tegenwoordig is het erg moeilijk om goede en gemotiveerde medewerkers te vinden. Een mooi en representatief pand kan daarom doorslaggevend zijn of mensen wel of niet voor jou kiezen. Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de klanten. We zijn in de loop van de jaren steeds groter en professioneler geworden. Ook daarom is het goed om alles naar een hoger plan te tillen. Onze klanten verwachten dat bovendien van ons. Naast het feit dat onze vertegenwoordigers naar de showrooms van de dealers gaan, bezoeken ze ons ook steeds meer in Best. En dat is iets dat wij de komende jaren verder willen intensiveren. Bijvoorbeeld door speciale trainingen voor monteurs te houden. Maar ook voor de dealers zelf. Die willen steeds beter en duidelijker geïnformeerd worden. In het oude pand hebben we daar de faciliteiten gewoon niet voor?, somt hij op.

Toegevoegde waarde
Commercieel manager Kees-Jan van Dongen knikt instemmend. ?Op een paar white-spots na hebben we nu een landelijke dekking. De volgende stap is om samen met onze dealers door te groeien naar een hoger niveau. We doen er dan ook alles aan om onze dealers op het gebied van verkoop en marketing te ondersteunen. Onze privilége-wanden zijn daar een goed voorbeeld van. De dealers die daarin durven te investeren zijn ook echt meer gaan omzetten?, benadrukt hij.
Van Zutven vult aan: ?Het is echt een kwestie van focus en aandacht geven. Bij een goede ondernemer zie je passie en beleving. Hij moet betrokken zijn. Daar komt bij dat de consument steeds kritischer wordt. Die koopt zijn product bij een dealer die een duidelijke toegevoegde waarde biedt. Die toegevoegde waarde moet goed naar voren komen. Dat doe je niet door een Chinees scherm te verkopen dat een consument bij je komt ophalen die hij vervolgens zelf monteert. Ondernemers die heel nadrukkelijk kiezen voor de onderkant van de markt krijgen het moeilijk. Ik geloof niet in de onderkant van de markt. Ik geloof in toegevoegde waarde.?

Verano-winkel
Hoewel er de laatste jaren een flinke inhaalslag is gemaakt, heeft het tweetal nog heel wat werk te verzetten als het gaat om de professionalisering van de branche. ?Als je nu bij een gemiddelde dealer binnen komt, ziet het er al heel anders uit dan tien jaar geleden. Maar we zijn er nog lang niet. Wel zie je dat steeds meer fabrikanten dit samen met hun dealers oppakken.?
Op de vraag of we over een aantal jaren ook echte Verano-winkels krijgen, is het tweetal het wat minder met elkaar eens. Kees-Jan van Dongen: ?Daar wordt intern wel eens over gepraat.? Patrick van Zutven die even weg was om koffie te halen zegt even later resoluut: ?Nee! Dat gaat nooit gebeuren. Alles staat of valt bij de man die de winkel runt. Het gaat bij ons om de dealer. Die dealer moet het doen. Daar komt bij dat je als een bepaalde winkel het niet goed doet, dit gelijk afbreuk doet aan je merknaam. Daarnaast moeten wij als Verano ook niet alles willen leveren. De consument moet in een showroom ook het gevoel hebben dat ze een bepaalde keus hebben.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - juli | Pagina(s) 40,41,43
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken