Klusser is trouw aan leverancier
 
Marketingrapport toont optimistische verwachtingen
De Nederlandse klusbedrijven en kleine aannemers zijn trouw aan hun leveranciers. Zolang het assortiment, de prijs-kwaliteitverhouding en de leveringbetrouwbaarheid in orde zijn, ziet de klusbranche geen aanleiding uitgebreid te gaan shoppen bij verschillende bouwmarkten. Dat blijkt uit het Marketingrapport Klussersbranche 2007/2008 van Van Es Marketing Services.
 
Her rapport van Van Es is een vervolg op soortgelijk onderzoek dat voor het laatst in 2005 werd uitgevoerd. Het overgrote deel van de ondervraagde klusbedrijven werkt geheel zelfstandig als het gaat om inkoop. In meer dan 90 procent van alle opdrachten is het de klusser of ZZP?er die bepaalt waar gekocht wordt en welke materialen er aangeschaft worden.
Deze beroepsgroep vormt dus een steeds belangrijkere doelgroep voor bouwmaterialenhandels en bouwmarkten, getuige ook de flinke groei van het aantal ZZP?ers de afgelopen jaren. Telde Nederland in 2002 een kleine 14.000 geregistreerde zelfstandigen zonder personeel, dat aantal bedroeg in 2005 al ruim 18.000 en is in de twee volgende jaren verder gestegen tot bijna 28.000.
Lees het complete artikel op onze site www.klupspro.nl

Leverancierstrouw
Een van de opvallende conclusies uit het rapport is de grote mate van leverancierstrouw van deze beroepsgroep. Slechts 7 procent van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar afscheid genomen van een leverancier. Gevraagd naar de motieven voor het verbreken van de relatie met een leverancier, scoren ?slechte service?, ?slecht persoonlijk contact? en het ?niet nakomen van afspraken? hoge ogen. Daarnaast geven de ondervraagden aan dat inkoopprijs en andere condities belangrijk zijn in de relatie met de leveranciers.
Het gegeven dat slechts 7 procent van de ondervraagde ZZP?ers het afgelopen jaar een leverancier verliet, betekent niet dat er geen kritiek is op de bouwmarkten en de groothandel. Vooral op het gebied van automatisering en nieuwe media vragen de klanten om meer inzet van de verkopers. Zo zou de actuele voorraad- en productinformatie via internet verbeterd moeten worden, net als de mogelijkheden om digitaal te bestellen en online de prijslijsten te bekijken.
Maar ook op het terrein van service in de winkel kan de handel verbeteren. Veel ZZP?ers geven aan zich een nummer te voelen bij de leveranciers. ?Volgens hen worden ZZP?ers slecht behandeld omdat het kleine afnemers zijn. Zij willen serieus genomen worden en zijn op zoek naar een klantvriendelijke en service verlenende leverancier?, aldus de samenstellers van het rapport.

Wie bepaalt?
Dat de ZZP?er een belangrijke doelgroep vormt voor de bouwmaterialenhandel blijkt wel uit het antwoord op de vraag ?Wie bepaalt wat er moet worden ingekocht??. Maar liefst 84 procent van de klussers bepaalt wat gekocht wordt. De opdrachtgever of hoofdaannemer is in 14 procent van de gevallen verantwoordelijk voor de inkoop terwijl de architect met 2 procent amper invloed heeft op het inkoopproces. De vraag wie er daadwerkelijk inkopen doet geeft de ZZP?er een nog belangrijkere rol. 90 procent van de klussers doet zelf de boodschappen.
Gemiddeld werkt de Nederlandse klusser samen met zes vaste leveranciers. Ruim 50 procent heeft vijf tot tien vaste inkoopadressen, een op de drie geeft aan met één tot vijf leveranciers te werken. Assortiment, prijs-kwaliteitverhouding en leveringbetrouwbaarheid worden als belangrijke ankers genoemd door de ZZP?ers. Als deze ?voorwaarden? in orde zijn, staat niets een langdurige relatie in de weg.
Het assortiment is ook de belangrijkste hoofdreden om een (nieuwe) leverancier uit te kiezen. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden geeft aan dat de compleetheid het het aanbod het voornaamste is waar ze naar kijken als ze op zoek zijn naar een leverancier. Prijs en andere verkoopcondities komt op een tweede plaats, gevolgd door personeel en service.

Bouwmarkten
Opvallend in het onderzoek is de positie die bouwmarktketen Gamma inneemt op de ranglijst van belangrijke regelmatige leveranciers. Na Bouwmaat (57 procent), Technische Unie (19 procent), PontMeyer (12 procent), Vihamij (10 procent) en BouwCenter (7 procent) staat Gamma op de zesde plaats. In vergelijking met 2005 is Gamma gestegen van 4 naar 7 procent. ?Bouwmarkten zijn veelal een noodadres voor de vergeten boodschap. Vanwege de goede bereikbaarheid van bouwmarkten en de snelle balie-afhandeling scoren bouwmarkten doorgaans goed op dit onderdeel?, aldus de onderzoekers. Het omzetaandeel van de bouwmarkten is echter gering vanwege de lage orderwaarde.

Perspectief
In het onderzoek is de ZZP?ers ook gevraagd naar omzet- en toekomstverwachtingen. Zeven op de tien ondervraagden verwachtte voor 2007 een omzetgroei ten opzichte van 2006, waarvan 40 procent zelfs een stijging van meer dan 10 procent voorzag. Ook voor 2008 zijn de verwachtingen optimistisch. 61 procent verwacht in 2008 een hogere omzet te behalen dan in 2007. Slechts 4 procent verwacht een omzetdaling. Volgens de onderzoekers van Van Es is de branche ?in jaren niet zo optimistisch geweest?.
Toch voorzien de ZZP?ers ook wel een aantal bedreigingen voor de komende jaren. De toename van buitenlandse concurrentie bijkt de voornaamste zorg. Ook de verdere groei van het aantal klusbedrijven wordt gezien als een punt van zorg. Prijsstijgingen van bouwmaterialen en brandstof en steeds strengere arbo-regels worden eveneens genoemd.
Kansen liggen er op het gebied van de invoering van het energielabel (?veel woningaanpassingen en dus veel extra klanten?) en het feit dat steeds meer hoofdaannemers werk uitbesteden aan zelfstandigen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2008 - juni | Pagina(s) 15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken