'Vertrouwd verbouwen toont meerwaarde van ZZP'er'
 
Directeur Joost van der Pol van Het KlusHuIs
Het KlusHuis, franchisegever van De Klussenier, gaat de strijd aan met het vooroordeel dat voor de grotere klussen een aannemer nodig is en de ZZP'er niet geschikt zou zijn. 'Onze nieuwe campagne onder het motto 'Vertrouwd verbouwen' moet de consument duidelijk maken dat juist een ZZP'er een ideale partner is als het gaat om een verbouwing, renovatie of andere klus in huis', zegt Joost van der Pol, directeur van Het KlusHuis.
 
'De beschikbaarheid van vakmanschap in de bouwbranche is en blijft een groot probleem. Probeer als particulier maar eens een aannemer bij je over de drempel te krijgen. Die richt zich alleen nog op nieuwbouw- en renovatieprojecten. Het gaat om vooroordelen. Klanten denken bij De Klussenier nog te vaak aan een klusjesman die een schilderijtje komt ophangen of een stopcontact vervangt. De Klussenier kan vanuit zijn vakmanschap echter het hele gebied invullen tussen zeg maar de klusjesman en de aannemer. Met Vertrouwd Verbouwen spelen we daar op in', zo verklaart Van der Pol de aanleiding voor de nieuwe (imago)campagne.
De Klussenier telt inmiddels bijna 200 franchisenemers. Van der Pol: 'Uit de goedgevulde orderportefeuille van deze Klusseniers maken we op dat het ophangen van schilderijtjes een incidentele sociale service is. De gemiddelde Klussenier houdt zich vooral bezig met woningrenovatie, aanbouwen, dakkapellen en het plaatsen van badkamers en keukens.'

Vooroordeel
'Voor de grotere klussen heb je een aannemer nodig' is een veelgehoord vooroordeel. Maar is het ook de realiteit? 'Nee, probeer die nog maar eens te strikken voor een aanbouw, badkamer of een dakkapel. Voor ons is duidelijk wie het gebied tussen klusjesman en aannemer professioneel kan invullen. Dat is de praktijk van elke dag. Vandaar dat De Klussenier 'Vertrouwd Verbouwen' introduceert om te laten weten dat wij veel méér in onze mars hebben dan alleen die 'kleine klus'.'
Een Klussenier is volgens Van der Pol 'een veelzijdige vakman die ervoor gekozen heeft zijn vertrouwde baan in te ruilen voor het zelfstandig ondernemerschap'. 'Het grote verschil met een ZZP'er is dat hij zich niet aan een vaste opdrachtgever verhuurt, maar baas van zijn eigen klusbedrijf is. Hij kent een grote verscheidenheid aan opdrachten die hij voor eigen rekening bij klanten uitvoert.'
De ondersteuning die Het KlusHuis daarbij biedt, maakt De Klusseniers tot vertrouwde partners. 'We steunen ze met de start van hun bedrijf, zoals financiering, geven een meerdaagse verplichte ondernemerstraining, helpen bij de kluswerving en zorgen voor opdrachten. Daarnaast worden leden ook financieel en op de werkvloer gecoached. Met succes, want uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat van de starters na drie jaar al 40 procent niet meer actief is. De Klussenier kent dankzij de begeleiding een uitval van slechts 4 procent.'

Lentethema
In een campagne, die vooral door de lokale Klusseniers wordt gedragen, is Vertrouwd Verbouwen het lentethema. Joost van der Pol verwacht er veel van. Tijdens een speciale bijeenkomst zijn alle bijzonderheden doorgesproken en heeft iedere Klussenier een draaiboek ontvangen.''Het werkaanbod is dermate groot dat de Klusseniers op zoek zijn naar vakbekwame collega's. Met Vertrouwd Verbouwen maken we exact duidelijk dat een Klussenier veel in zijn mars heeft. Wij zoeken nu kandidaten door het hele land die ook de stap willen nemen en hun eigen baas willen worden. Zij herkennen zich in het profiel van Vertrouwd Verbouwen en we zullen hen met open armen ontvangen. Ook ZZP'ers die collega's zoeken in plaats van concurrenten kunnen we een prima aanbod doen.'
Vakmanschap staat voorop binnen de organisatie, daarover is de directeur helder: 'Van alle aanmeldingen wordt uiteindelijk slechts een klein deel 'uitverkoren' om onder de paraplu van De Klussenier zijn eigen bedrijf te starten. Deze vaklui kennen alle disciplines van de bouw en hebben al die bouwwerkzaamheden vaak al bij een baas gedaan. Als ze dan zelfstandig worden zouden ze opeens niet capabel zijn om die klussen te doen?'
Toch merkt Van der Pol dat ook op dit vlak de consument zijn eigen denkwijze heeft. ' Een Klussenier doet bij de start van zijn onderneming vaak eerst maandenlang kleinere klussen. Geleidelijk wordt de omvang van de klussen groter omdat hij vakwerk levert. Die mond-tot-mondreclame gaat als een lopend vuurtje. De volgende vraag is dan ook 'kun jij ook een badkamer voor me maken'. Zo krijg je een sneeuwbaleffect. Vreemd eigenlijk, want toen ze nog voor een baas werkten vroeg niemand of ze dat vakmanschap in de vingers hadden. De klant krijgt dezelfde zekerheden, bijvoorbeeld garantie. Elke Klussenier is verplicht bij brancheorganisaties aangesloten. Daarnaast kunnen we klanten misschien nog wel beter bedienen. Ons netwerk is veel groter omdat wij de inkoop samen met 190 Klusseniers gebundeld hebben en van die scherpe conditie profiteert de klant. De inkoop levert een forse bijdrage aan het rendement van zijn eigen klusbedrijf.'
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2008 - juni | Pagina(s) 3
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken