'Een zichtlocatie vraagt andere benadering klant'
 
Caby van Bodegraven van Velota Zonwering:
In het kader van het thema vestigingsbeleid ging Zonvak Magazine op bezoek bij Caby van Bodegraven van Velota Zonwering. Zijn bedrijf is gevestigd op een zichtlocatie aan één van de uitvalswegen van Hoofddorp. Verder houdt Van Bodegraven zich binnen het bestuur van Romazo Consumenten bezig met kwaliteitsbeheer.
 
Velota Zonwering zit aan een uitvalsweg van Hoofddorp waar veel verkeer rijdt. Hebben jullie hier altijd gezeten?
?Nee, in het begin waren we gevestigd in Amsterdam, maar begin jaren zeventig is het bedrijf dat toen nog van mijn vader was verhuisd naar Hoofddorp. We zaten hier in eerste instantie iets verder van de doorgaande weg af maar door verbouwingen in 2000 en 2002 zijn we vlak aan de parallelweg van de Kruisweg komen te zitten. Met het oog op het doorgaande verkeer zitten we hier natuurlijk fantastisch. Het is echt een zichtlocatie. Iedereen die van en naar het dorp gaat komt hier langs. Waar we in het begin alleen wel aan moesten wennen, waren de passanten die even ter oriëntatie binnenkwamen. Voor de verbouwingen kwamen de mensen veel gerichter wat kopen. Dat vergt een heel andere benadering van de klant.?

Je zou hier dus niet meer weg willen?
?Nou dat zeg ik niet. Twee jaar geleden heb ik heel sterk getwijfeld. Dat was vlak na de tweede verbouwing. Ik wil hier weg, zei ik toen tegen mijn broer Rick met wie ik samen het bedrijf run. Door allerlei infrastructurele aanpassingen waren we steeds minder goed bereikbaar geworden. Ten eerste is de parellelweg waaraan we zitten eenrichtingverkeer geworden. Je kunt de winkel met de auto dus nog maar van een kant bereiken. Dit betekent ook dat auto?s die nu op de doorgaande weg van die kant komen op de rotonde verderop eerste 180 graden moeten draaien. Tot overmaat van ramp staat daar een bord dat draaien niet mag. Dat bord is alleen bedoeld voor vrachtwagens maar voor automobilisten die hier niet vaak komen, is dat niet duidelijk. Verder is vlakbij een paar jaar geleden een coffeeshop geopend. Ook daar hebben we de nodige overlast van. Je zult begrijpen dat ik op een gegeven moment niet blij meer was.?

Wat heeft de doorslag gegeven om toch hier te blijven?
?De fietsers die hier langskomen. Dat klinkt misschien stom, maar dagelijks fietsen hier ontzettend veel oud-Hoofddorpers langs die van en naar het centrum gaan en nu dus buiten het dorp wonen. Die stappen hier makkelijk even van de fiets om bijvoorbeeld een rolgordijntje te kopen. En van het één komt vaak het ander. Die klanten loop je allemaal mis als je verhuist naar een pand op het industrieterrein in Hoofddorp-Noord. Want daar hebben we het wel over gehad. Maar weet je wat het is, we zitten hier in een luxesituatie. Ondanks de problemen met het verkeer die ik in het begin schetste, hebben we daar qua aanloop nog niet veel van gemerkt. We zitten hier middenin een Vinex-locatie; er wordt aan deze kant van het dorp ontzettend veel gebouwd. Qua omzet hebben we op deze plek gewoon niets te klagen.?

Nooit overwogen om naar het centrum te verhuizen?
?Nee, de binnenstad is geen optie voor ons. De mensen moeten daar betaald parkeren en het is altijd zoeken naar een plek. Je bent dan veel lastiger bereikbaar. Daar komt bij dat we hier ook de werkplaats aan de winkel hebben. Zoiets straalt een stukje ambacht uit. Dat geeft de mensen een vertrouwd gevoel. Zo?n werkplaats op een A1 locatie in het centrum is gewoon niet te betalen. Daar zijn die vierkante meters veel te duur voor. Nog even los van de aan- en afvoer. Nee, dan zitten wij hier logistiek veel beter.?

Een ander voordeel van goedkopere vierkante meters buiten het centrum is dat je hier op 350 vierkante meters alles veel beter kunt presenteren.
?Ja dat klopt. Wij hebben hier aardig wat vierkante meters tot onze beschikking. Maar die heb je ook wel nodig hoor als je de producten goed wil presenteren. Begin van dit jaar hebben we de hele showroom omgegooid. We zijn gestopt met gordijnen en vitrages en ebben ons veel meer gericht op het buitenleven. Sfeer en emotie zijn erg belangrijk in onze winkel. Als je de showroom binnenkomt, loop je gelijk een tweetal terrasjes op. Volledig aangekleed met zonwering maar ook de andere segmenten zijn goed vertegenwoordigd zoals tuinmeubelen en de buitenkeukens. Het gaat om het totaalplaatje dat je presenteert. Je ziet dat steeds meer ondernemers die stap maken. De nieuwe winkel van Van der Wal is een goed voorbeeld, maar ook Zonwering Westland en Jansen De Bilt hebben een showroom die helemaal aansluit op wat de consument graag wil. Die klant wil die spaarzame tijd die hij heeft, genieten van zijn terras. Het is niet voor niets dat wij zo goed scoren met onze terrasoverkappingen. Dat loopt als een trein. Wij hebben de terrasoverkapping hier achterin de winkel ook heel prominent gepresenteerd. Klanten die hier in eerste instantie voor een scherm binnen komen, lopen er onderdoor en zijn gelijk verkocht.?

Die bijproducten als tuinmeubelen en buitenkeukens, verkoop je die ook echt? Of is het puur ter decoratie?
?Nee zeker niet. De verkoop van die tuinsets begint eigenlijk al gelijk in januari en februari. Dat is ook meer een impulsaankoop. Klanten komen binnen, het ziet er leuk uit, en ze nemen het mee. Voor buitenkeukens en barbecues moet het echt mooi weer zijn. Maar het zijn dus wel degelijk producten die we ook verkopen.?

Op jullie website valt op dat Velota op het gebied van zonwering een heel breed scala aan merken heeft. Bewust?
?De website gaan we vernieuwen en dan zul je zien dat we de laatste jaren wel bewust zijn gaan kiezen voor een beperkt aantal merken. De consument zit helemaal niet te wachten op een presentatie van allerlei schermen boven elkaar en dan ook nog eens van talloze verschillende merken. Op het gebied van buitenzonwering komt negentig procent van de omzet van Sunmaster en Weinor. Dat zijn voor ons probleemloze leveranciers. En een klein beetje Sunpoint. Mado is bij ons afgevallen. Onder andere omdat we de vertegenwoordiger die hier kwam de laatste jaren niet meer zagen. Op een gegeven moment moet je ook keuzes durven maken. Inkooptechnisch is het ook veel beter om meer inkoopvolume bij een beperkt aantal leveranciers neer te leggen. Op het gebied van binnenzonwering hebben we met merken als Luxaflex, Zonnelux, GB Products, Veldhoen, Verosol en Copa nog wel een heel breed pakket.?

Dit voorjaar stonden jullie samen met nog zes andere Weinor Top Partners op de consumentenbeurs Housevision. Waarom?
?Dat was een vervolg op het initiatief van Weinor om op de laatste Woonbeurs te staan. Een fantastisch stap, maar wel leveranciersgestuurd. Ditmaal wilden we zien of we zoiets ook vanuit de dealers zelf konden organiseren. Natuurlijk met de ondersteuning van Weinor en op het gebied van tuinmeubelen en buitenkeukens waren Sunseats en Luxius onze partners. Naast het feit dat we gewoon een heel succesvolle beurs hebben gedraaid, is zo?n evenement ook erg goed om op de rustige momenten eens als vakbroeders onderling met elkaar te praten. Hoe doe jij dat nou? Hoe ga je om met je personeelstekort? Het is gewoon prettig om af en toe te klankborden. Vanuit Weinor wordt die onderlinge samenwerking ook heel erg gestimuleerd. Je moet ook niet schuwen om een opdracht die buiten jouw regio valt door te schuiven naar een collega. Met Euroline in Nieuwerbrug werken we wat dat betreft heel nauw samen. Ook als het gaat om het naar elkaar uitlenen van personeel. Wat mij betreft hoeft die andere dealer ook niet per se een Weinor-dealer te zijn. Ze mogen ook andere merken voeren. Het gaat erom dat je bij elkaar in de keuken mag kijken en dat er een kruisbestuiving op gang komt waardoor je een win-win-situatie creëert. Door partnerships met elkaar aan te gaan, kunnen we als zelfstandige dealers een inhaalslag maken. Romazo zou daar ook een hele belangrijke rol in kunnen spelen. Voorzitter Raymond Sneek heeft daar heel goede ideeën over. Maar het belangrijkste is wel dat het niet topdown wordt gestuurd. Die samenwerking moet vanuit de markt zelf komen. Dat collega?s bewust voor elkaar kiezen.?

Waarom is die inhaalslag nodig?
?Ik denk dat het voor kleinere bedrijven steeds moeilijker wordt om te blijven bestaan. Het zojuist verschenen structuuronderzoek van het Hoofdbedrijfschap Ambachten bevestigd dat ook. Het aantal buitenzonweringzaken is ten opzichte van vier jaar geleden met meer dan tien procent gedaald. Als detaillist is het belangrijk om de komende jaren op het gebied van professionalisering verdere stappen voorwaarts te maken. De consument verwacht dat ook van ons. Door middel van het internet weten ze precies wat er te koop is. De toegevoegde waarde die een zonweringspeciaalzaak biedt wordt daarom steeds belangrijker. Daarmee moet je je onderscheiden ten opzichte van een gewone woonwinkel of de bouwmarkt. Bij Romazo Consumenten zijn we de laatste paar jaar ook een hele nieuwe weg ingeslagen en hebben we sterk ingezet op het verbeteren van de kwaliteit en verdere professionalisering. Onder andere door middel van het invoeren van het basis- en stercertificaat, maar ook de geschillencommissie die we hebben gekregen is een goed voorbeeld. Zelf zit ik sinds 2,5 jaar in de kwaliteitscommissie van Romazo waar ik nu vice-voorzitter van ben. Ik denk dat we met Romazo op de goede weg zijn. Vroeger ging het puur om zieltjes winnen en lag de nadruk teveel op het vergroten van de club. Nu gaat het echt om de inhoud.?

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - mei | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google