Romazo voorspelt zonnige toekomst voor de branche
 
Onderzoek HBA toont omzetgroei
Het gaat goed met de zonweringbranche en ook de nabije toekomst ziet er zonnig uit. Dit blijkt uit cijfers van een gezamenlijk rapport van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA), EIM en Romazo. Vraag blijft wel hoe scherp de branchegrenzen nog zijn en wat de rol van internet wordt...
 
Het rapport ?Structuuronderzoek zonwering- en rolluikenbranche 2008? van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) en Branchevereniging Romazo start in de inleiding met de bemoedigende kop ?Op weg naar een zonnige toekomst?. Het rapport vervolgt: ?De cijfers over ontwikkeling van de bedrijfsresultaten rechtvaardigen elke reden tot de tevredenheid en geven vertrouwen voor de toekomst. Wat kan beter??, vraagt Romazo zich vervolgens af. ?Op het gebied van pr, onderzoek naar de voordelen van zonwering in relatie tot energieverbruik en comfort, door consumentenorganisaties erkende leveringsvoorwaarden, een Geschillenregeling, informatieverschaffing en aangepaste regelgeving zijn zaken die de branchevereniging onder haar hoede heeft genomen. Als de branche zich blijft richten op het leveren van kwaliteit, goed service, deskundig advies en betrouwbaarheid ziet de toekomst er zonnig uit?, aldus de brancheorganisatie.

Branche in categorieën
Evenals in het onderzoek van 2003/2004 is de branche voor dit onderzoek verdeeld in vier categorieën:
1. Zelfassembleurs: meer dan de helft van de omzet wordt gerealiseerd uit de verkoop van binnen het bedrijf gefabriceerde of geassembleerde zonwering en rolluiken;
2. Buitenzonweringbedrijven: de helft of meer van de omzet komt voort uit de verkoop van kant-en-klaar ingekochte buitenzonwering en rolluiken;
3. Montagebedrijven: meer dan 30 procent van de omzet wordt gerealiseerd uit apart in rekening gebrachte installatie van zonwering en rolluiken;
4. Gemengde bedrijven: ondernemingen die niet behoren tot de drie hiervoor benoemde bedrijfstypen. Bij deze bedrijven ligt een relatief sterk accent -minimaal 10 procent van het assortiment- op de verkoop van binnenzonwering.

Het totale aantal zonweringbedrijven bedraagt 1020, een groei van 10 procent ten opzichte van 2003. De gemiddelde leeftijd van de ondernemingen bedraagt 18 jaar, twee jaar ouder dan vijf jaar geleden. Bijna driekwart van de bedrijven is door de huidige ondernemer zelf opgericht. 15 procent heeft het bedrijf overgenomen van een familielid, 6 procent van de werkgever.

Belangrijk knelpunt
Op het gebied van de werkgelegenheid zijn de bedrijven overwegend zeer kleinschalig te noemen. Ongeveer de helft van de bedrijven telt niet meer dan twee werkzame personen. Met name onder de zelfassembleurs bevindt zich een flink aantal grotere bedrijven, terwijl bij de montagebedrijven 63 procent alleen werkt. De laatste vijf jaar heeft bijna eenderde deel van de branche kans gezien een nieuw bedrijf op te starten.
In de branche zijn ongeveer 4300 personen werkzaam. De werkgelegenheid in de branche is licht gegroeid (180 personen). Rond de jaarwisseling had 14 procent van de bedrijven een of meer vacatures. In het totaal ging het daarbij om 300 arbeidsplaatsen. Het merendeel van de in de branche werkzame personen is man, waarbij het accent ligt op de leeftijdscategorieën van 25 tot 44 jaar. In vergelijking met veel andere (woon)branches is de zonweringsector een jonge branche te noemen. Belangrijk knelpunt blijft het aantrekken van vakbekwame medewerkers. Bijna een derde van de bedrijven vindt dit een groot probleem. Tel daarbij op de landelijk vergrijzing en de sterk achterblijvende instroom van nieuwe, veelal jonge krachten, dan is de conclusie als snel dat dit probleem de aankomende jaren nog vele malen groter wordt.

Omzetontwikkeling
In 2006 bedroeg de omzet van de branche ongeveer 500 miljoen euro, 10 procent meer in vergelijking met 2005. De brancheomzet nam in de periode 2002-2005 met 15 procent toe. Ook over het afgelopen jaar is men zeer optimistisch gestemd: er wordt een omzetplus van 12 procent verwacht. Dit staat duidelijk in contrast met de economische situatie in Nederland op dit moment. Het consumentenvertrouwen daalde in maart en april van dit jaar naar respectievelijk -9 en -12. De andere sectoren van de wonenbranche hebben in meerderheid te maken hebben met negatieve omzetcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.
De gerealiseerde en de verwachte ontwikkeling van het bedrijfsresultaat in de zonweringbranche liggen ongeveer in lijn met de ontwikkelingen van de omzet. Branchebreed is 90 procent van de ondernemers tevreden over het in 2006 behaalde eindresultaat. 65 procent verwacht bovendien dat het bedrijfsresultaat over 2007 is toegenomen.

Automatisering
Nagenoeg alle bedrijven maken gebruik van een of meer automatiseringstoepassingen en worden ook -gezien de hoge percentages- veel gebruikt. Gezien de opsomming wekt dit geen verbazing. De meeste ondernemers werken inmiddels wel met een tekstverwerker (75 procent), e-mail (91 procent), kijken wel eens op internet (88 procent), houden hun administratie bij op de computer (74 procent) en kennen het gemak van het elektronisch bankieren (92 procent). De werkplanning (36 procent) blijft bij al die hoge percentages achter en daarin kan de branche zich nog duidelijk verbeteren.
Ruim tweederde van de bedrijven beschikt over een website. De site wordt vrijwel altijd gebruikt voor het verstrekken van algemene informatie over het bedrijf. Gemiddeld 21 procent toont op de site de aanbiedingen voor consumenten, gevolgd door 18 procent die beschikt over een online catalogus. De mogelijkheid tot het daadwerkelijk bestellen via internet beperkt zich tot 6 procent. De branche is op dat punt ook duidelijk verdeeld, zo blijkt uit ons Forum op pagina 8.

Uit de cijfers blijkt dat het goed gaat met de zonweringbranche. Maar de ondernemers in de sector hebben natuurlijk ook zo hun problemen. De zoektocht naar vakbekwaam personeel is daar een van. Dit was vier jaar geleden ook al het grootste struikelblok voor bedrijven en dat is sinds die tijd nog niet echt verbeterd. De onderlinge concurrentie, de loonkosten en de administratieve lasten wordt door de ondervraagde ondernemers eveneens als een knelpunt ervaren, maar zeker niet in uitzonderlijke mate. Daarnaast liggen de branchevervaging en internet ook op de loer... maar kunnen zeker ook gezien worden als nieuwe uitdagingen.
Voor meer informatie zie www.hba.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - mei | Pagina(s) 32,33,34
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken