'Met onze vierde vestiging dekken we de regio af'
 
Edward Lubbers van Lugo Zonwering:
Met de opening van de nieuwe vestiging in Enschede staat de teller voor Lugo Zonwering nu op vier filialen. Het familiebedrijf kiest zorgvuldig haar momenten van groei en die strategie heeft de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen. Filiaalmanager Edward Lubbers vertelt over het vestigingsbeleid, de merkenstrategie en de veranderingen in de markt.
 
Lugo Zonwering opende begin februari van dit jaar haar vierde filiaal in de Twentse regio. Na Deventer, Rijssen en Haaksbergen is het de beurt aan Enschede. Filiaalmanager Edward Lubbers (37) benadrukt het belang van het nieuwe filiaal. ?Als je zoals Lugo Zonwering de regio wil bedienen, is het logisch dat je ook in deze hoek zit. In Enschede zien wij veel potentie en bovendien is het een grote en belangrijke stad in Twente.? Het onderkomen van Lugo is qua grootte gelijk aan het filiaal in Deventer, zo?n 400 vierkante meter. Om de herkenbaarheid in stand te houden, komen de inrichtingen van de winkels in grote lijnen met elkaar overeen.
De uitbreiding betekent niet dat de expansietrein in volle vaart doordendert. ?Er zijn geen grootse plannen in de trant van: ?over een paar jaar willen we tientallen vestigingen hebben?, aldus Lubbers. ?Alles moet de tijd krijgen om te groeien.? Voorzichtigheid troef dus voor Lugo. Lubbers: ?Voorzichtig klinkt wellicht wat negatief, maar pas wanneer in een nieuw filiaal de situatie volledig gestabiliseerd is, kijken we naar een eventuele volgende stap.?

Vestigingsbeleid
Lugo?s nieuwe pand is gelegen op een woonboulevard nabij het centrum van Enschede. Een bewuste keuze omdat het bedrijf zonwering als een pertinent onderdeel van het huis wil presenteren. ?Mensen die een woonboulevard doelgericht bezoeken, zijn bezig met ?wonen? en dat zijn absoluut onze klanten. We bieden die consumenten niet alleen een zonweringassortiment, maar verkopen ook tapijten en gordijnen.?
Ondanks de hogere huurprijs die de locatie met zich meebrengt, is de ruimte een belangrijk pluspunt. Sterker nog, het heeft de doorslag gegeven om juist hier een winkel te openen. Lubbers: ?Samen met Deventer is dit filiaal het grootste en hier hebben wij de mogelijkheid om alles te laten zien. Omdat wij voornamelijk met A-merken werken, is het van groot belang dat de producten goed tot hun recht komen. Ik moet er niet aan denken om vier of vijf knikarmschermen boven elkaar te moeten hangen.? De winkelruimte wordt ten volste benut worden en het systeem van diverse shop-in-shops zorgt voor een overzichtelijk geheel.

Merkenbeleid
Zoals eerder al werd aangegeven verkoopt Lugo A-merken, onder andere Roma, Verano, Luxaflex en Novoferm. Vorig jaar merkte Lubbers nog in Zonvak Magazine op dat een bedrijf met meerdere filialen het zich makkelijker kan veroorloven om meerdere merken te voeren zonder dat het onoverzichtelijk wordt. ?Met de opening van het vierde pand is er dus ook op dat gebied een uitbreiding geweest?, beaamt hij. ?Flexcolours is er bij gekomen en daarnaast hebben we de collectie van merken die we al voerden uitgebreid. Zo zijn de binnenzonwering en de garagedeuren van Verano aan ons assortiment toegevoegd. Verder is de gordijnencollectie aangepast. We zijn van het onderste segment naar het middensegment gegaan. Dat past ten eerste beter bij ons bedrijf en ten tweede moet je niet proberen om de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld een Leen Bakker.?
Lubbers vindt het moeilijk om de marktsegmentering op het gebied van merken weer te geven. De opmerking dat Lugo ?het middensegment? bedient kan hij billijken, maar er dient wel duidelijk onderscheid gemaakt te worden. ?Vaak wordt het segment ook met sociale klassen verward, terwijl dat in de praktijk absoluut niet zo werkt. In rijtjeshuizen worden ook rolluiken van Roma opgehangen en in grote vrijstaande villa?s hangen ook wel rolgordijnen uit de bouwmarkt. Wel zie ik de beweging dat het onderste segment van de markt de concurrentie met de bouwmarkt aan het verliezen is, terwijl het middensegment steeds meer tegen het hoge segment aankruipt. Dat laatste is een goede ontwikkeling; hoe meer kwaliteit op de markt hoe beter. Pas als het hoge segment steeds dichter op het middensegment zou kruipen, moet je je zorgen gaan maken.?

Marktveranderingen
Edward Lubbers loopt al weer een tijdje mee in de branche en hij heeft in de loop der jaren de markt positief zien veranderen. ?Met als grootste pluspunt de professionalisering van de branche?, vertelt hij. ?Voorheen was de zonweringmarkt vooral een ambachtsgebeuren, terwijl het nu meer ?echte winkels? worden. Nog steeds is er een groot gedeelte van de markt dat stoelt op techniek. Veel van die collega?s komen uit de montagewereld en hebben mede daardoor een enorme productkennis. Op marketinggebied is die groep echter minder sterk. Ze willen uiteraard wel verkopen, maar vinden monteren nog steeds het mooiste. Dan raken ze bij wijze van spreken nog enthousiaster dan de klant. Maar dat gaat veranderen.?
Lubbers voorspelt voor de komende jaren een duidelijke kentering binnen de markt, van vakmanschap naar ondernemerschap. Een ontwikkeling waar hij positief tegenover staat. ?Het heeft met name ook te maken met de toename van het aantal grote spelers op de markt. Kijk naar Brustor en Verano, die zijn zich steeds meer bewust van het belang van marketing naar de consument toe. Vroeger was er vanuit de markt alleen een ?pull?, maar tegenwoordig ook een ?push?.? De toegenomen kennis van de consument over producten, dankzij internet heeft naast de vele voordelen ook een keerzijde volgens Lubbers: ?Iedereen kan natuurlijk alles op internet zetten en als een consument dat leest wordt dat nog te snel voor waar aangenomen. Maar daar ligt de uitdaging van zowel de ondernemer als de vakman.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - mei | Pagina(s) 24,25,27
Categorie: Zonwering, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google