De babyboomer op zijn retour?
 
Column Marketing
Het is nog niet zolang geleden, dat we er door de nodige retailadviseurs van overtuigd werden dat we de grijze golf, of zoals de Amerikanen dat veel mooier noemen de 'silver generation', moesten knuffelen, koesteren en vooral veel verkopen.
De afgelopen kerst heb ik in Italië doorgebracht en slenterend door wat winkelstraten in kleine steden werd ik wel heel erg met de neus op de feiten gedrukt. Dit is de opa, of zo u wilt de oma, van de Europese Unie. De straten worden vandaag de dag al bevolkt door met name mannen die van hun 'welverdiende' oude dag genieten. Natuurlijk gingen de Italianen tot voor kort veel eerder met pensioen, maar er is veel meer aan de hand in dit land en enkele andere EU-landen. In de meeste landen worden we niet alleen ouder, er worden bovendien ook nog eens minder kinderen geboren. In 2020 maken 65-plussers in Italië 57 procent van de beroepsbevolking plus gepensioneerden uit. Dit heeft grote gevolgen voor een land waar de pensioenen worden opgebracht door de werkende klasse. Meer dan 60 procent van de Italianen moet straks gevoed worden door een kleine groep werkenden.
In Nederland hebben we het iets beter voor elkaar, het zal tegen die tijd 'slechts' 35 procent zijn. Tja waar je al tevreden mee kunt zijn. Ter vergelijking: op dit moment is de ratio 25 procent. Belangrijker is echter dat wij voor het overgrote deel zelf voor ons pensioen opdraaien en dat bij ons langer werken in elk geval bespreekbaar is. In enkele landen om ons heen is het pensioenstelsel niet bespreekbaar, laat staan langer werken. Dan nog even de geboortecijfers: in ons land zitten we weer bijna op 1,8; in Italië komen ze niet verder dan 1,3. Wordt spannend hoe ze het daar gaan oplossen met de pensioenen.
Het lijkt allemaal ver weg, 2020. Maar als je er nog even iets langer bij stil staat, wordt het wel spannend. In 2020 worden de babyboomers 75 en de internetgeneratie wordt dan 25. Waar zijn dan al die uitgaven gebleven van die zilveren generatie? De afgelopen jaren hebben ze de hand op de knip gehouden. De babyboomers zijn de generatie die bang is voor recessie. Als het tegenzit, gaan we maar effe niet uitgeven. De economische opleving waar we allen van dromen, lijkt nog even op zich te laten wachten. De crises in Amerika lijkt ook ons te gaan raken en dan gaat bij de 'silver generation' de hand op de knip. Als je er zo naar kijkt, lijkt de babyboomgeneratie op haar retour.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2008 - februari | Pagina(s) 15
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken