Bruynzeel maakt stap naar de badkamervakhandel
 
'We willen veel meer met onze merknaam doen'
Sinds eind 2007 is Bruynzeel Home Products -leverancier van onder meer badkamerproducten- onderdeel van Deli Universal. 'We kunnen onze ambities nu gaan waarmaken; onze volgende stap is namelijk een keuze voor upgrading. We gaan ons voortaan ook richten op de vakhandel voor badkamers. Die ambitie willen we tijdens de komende VSK duidelijk maken.'
 
?Onze nieuwe positie binnen Deli Universal biedt ons de mogelijkheden om door extra investeringen verdere groei en ontwikkeling zeker te stellen?, leggen directeur Egbert Smelt en commercieel manager Marcel van ?t Ent uit. ?We willen een verdere stap tot professionalisering zetten en veel meer met de merknaam Bruynzeel doen.?
Het is daarbij goed om even terug te blikken op het verleden. Ooit was er namelijk één bedrijf dat Bruynzeel heette, 110 jaar geleden ontstaan. Vanuit deze holding werden in de economisch moeilijke periode van begin jaren ?80 diverse bedrijfsonderdelen verzelfstandigd. Bruynzeel Keukens heeft bijvoorbeeld daardoor niets meer te maken met Bruynzeel Plastics of Bruynzeel Vloeren. Daarbij werd wel een Stichting Bruynzeel Merkenbescherming opgericht, zodat na de verzelfstandiging de diverse bedrijven zich zouden houden aan bepaalde afspraken om het merk Bruynzeel te laten voortbestaan. Bruynzeel Plastics richtte zich op producten zoals kunststof profielen en horren voor bouwmarkten en breidde dat uit naar het doe-het-zelfkanaal. Het assortiment -en de productie daarvan- werd daarbij uitgebreid met onder andere douchecabines. Directeur Egbert Smelt besloot om de bedrijfsnaam te veranderen in Bruynzeel Home Products, ?want Bruynzeel Plastics klinkt nu eenmaal niet erg sexy?. Naast een fabriek in Hendrik-Ido-Ambacht vindt de productie inmiddels ook plaats in fabrieken in Duitsland en Polen.

Hoogwaardig
?De naam Bruynzeel is bij de consument heel erg bekend als producent van hoogwaardige producten met een goede service?, benadrukt Egbert Smelt. ?We willen dan ook vertrouwen bieden naar consument en vakhandel, onder meer met een eigen servicedienst ter ontzorging van de handel. De consument die naar een vertrouwde vakzaak gaat verwacht daar ook vertrouwde namen; en de meeste mensen hebben al eens iets van Bruynzeel gekocht, van potloden tot vloeren.? Bruynzeel is al jaren actief met badkamermeubelen. Juist op dit gebied kon Marcel van ?t Ent -sinds maart 2007 commercieel manager bij het bedrijf en bekend met hoogwaardige producten voor de badkamermarkt- zijn knowhow inbrengen. Het assortiment voor de vakhandel omvat inmiddels douchewanden, baden, douchebakken, whirlpools en badmeubelen. En daarmee kan de belangrijke stap naar de badkamerspeciaalzaken gemaakt worden.
Marcel van ?t Ent: ?Door onze stap naar de vakhandel kunnen we onze Bruynzeel-naam op de juiste manier positioneren. Daar bestaan goede groeimogelijkheden, want daar komt de merkbeleving van Bruynzeel tot zijn recht. We hebben ons als bedrijf inmiddels zo ontwikkeld, dat we het vereiste brede programma voor de vakhandel kunnen leveren. De vakhandel is nu eenmaal met betrekking tot design verder dan bijvoorbeeld het doe-het-zelfkanaal en daar kunnen we beter inspelen op de trends en wellicht zelfs trendsettend bezig zijn. En anderzijds hebben we vanuit onze herkomst juist weer veel knowhow op gebied van kostenefficiency, waarvan we de voordelen weer kunnen doorgeven aan de vakhandel. We zullen ons daarbij richten op het middensegment en het lagere middensegment. Designproducten van een uitstekende kwaliteit tegen een zeer aannemelijke consumentenprijs.?

Differentiatie
Bijzonder bij deze stap van Bruynzeel Home Products is, dat hij tegengesteld is aan stappen van andere merkfabrikanten, die in de afgelopen jaren juist vanuit de vakhandel naar het dhz-kanaal gingen. ?Natuurlijk is hierbij ook voor Bruynzeel de taak om duidelijk differentiatie aan te brengen tussen de assortimenten, maar ditmaal kan de vakhandel gaan meeprofiteren van de expertise vanuit het doe-het-zelfkanaal in plaats van andersom?, bevestigt Egbert Smelt. ?We vragen ons nu eigenlijk af waarom we dit niet 15 jaar eerder hebben gedaan? Dit is immers een logische stap voor een A-merk. Maar we beseffen dat we daar in ieder geval nu klaar voor zijn en ons kunnen onderscheiden van anderen. We hebben momenteel vier mensen in dienst voor productontwikkeling, opgeleid op bijvoorbeeld TU Delft. En we hebben ons serviceapparaat op orde. Voor de levering aan de vakhandel is gekozen, om via de groothandel te werken. Er wordt een passief beleid gevoerd ten aanzien van internetverkoop. De VSK is weliswaar de ?kick off? voor de introductie binnen de vakhandel, maar in de praktijk hebben zich in de afgelopen weken al diverse groothandels en detaillisten aan Bruynzeel verbonden.?

Ideale mix
Marcel van ?t Ent constateert dat de vakhandel daar duidelijk de meerwaarde van inziet. ?Ik heb de afgelopen maanden veel bedrijven bezocht en ik merkte dat ze enthousiast waren over onze nieuwe presentatiematerialen. Ze reageerden met ?wij geloven daar wel in?. We blijven doorontwikkelen; tijdens de VSK komen we bijvoorbeeld ook met een geheel assortiment inloopdouches en een complete range badkamermeubelen. Daarmee hebben we een ideale mix van alle componenten die nodig zijn.?
Het bedrijf richt zich inmiddels ook op de internationale markt: het is al bezig op de Belgische, Britse, Scandinavische en zelfs Duitse markt, via bestaande partners in die landen. ?Ons netwerk in die landen, dat zich al bezig hield met producten zoals Bruynzeel horren is ook geïnteresseerd in onze badkamerproducten.?
Dat heeft volgens Egbert Smelt en Marcel van ?t Ent ook weer voordelen voor de Nederlandse relaties: ?Die schaalvergroting maakt onze producten kostentechnisch weer interessanter voor onze Nederlandse afnemers, de vakzaken. En tegelijkertijd behouden we als Nederlands merk onze we korte lijnen naar onze Nederlandse afnemers en kunnen we goed luisteren naar de vakhandel.? Het resultaat van dit alles is tijdens de VSK te zien op de stand van Bruynzeel Home Products in hal 8.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - januari | Pagina(s) 52,53,55
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google