"We zijn altijd op zoek naar gaten in de markt"
 
Van Rijn Products verhuist naar een groter pand
Spannende tijden voor Van Rijn Products in Rijssen, groothandel in en fabrikant van onder meer glazen douchecabines en douchewanden en elektrische verwarming. Het bedrijf opent binnenkort in Nijverdal een nieuw bedrijfspand annex showroom. Maar belangrijker nog is het onlangs gelanceerde, unieke concept van glazen badkamerwanden waarin verwarming is verwerkt. "Dit product gaat straks de hele wereld over", aldus directeur Peter van Rijn.
 
"Welkom in dit hectische bedrijf." De ontvangst door Peter van Rijn en Bert Wever, respectievelijk directeur en bedrijfsleider van Van Rijn Products, is veelzeggend. Al sinds de start in januari 2004 gaat het de Rijssense groothandel/fabrikant enorm voor de wind en die wind wordt alleen maar sterker. Peter van Rijn is continu op zoek naar gaten in de markt of naar nieuwe producten. En met de door Van Rijn Products in nauwe samenwerking met Steinfort Glas in Franeker ontwikkelde glazen badkamerwanden, al dan niet voorzien van verwarmingsfolie, heeft Van Rijn weer zo'n gat te pakken. Bovendien zet hij met deze wanden een noviteit in de sanitairmarkt.

Keramisch gelakt glas
Het nieuwe product is feitelijk een mix van de twee hoofdproducten die Van Rijn levert. Enerzijds heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in glazen producten, zoals douchecabines, douchewanden, wastafelbladen en tussendeuren. Aan de andere kant voert Van Rijn het concept Ecofloor - 'Heat nd Living', oftewel infrarood en elektrische vloerverwarming. Dit in Nederland nog vrij onbekende product wordt geleverd door het Schotse bedrijf Flexel.
Vorig jaar ontstond bij Van Rijn en Steinfort het idee om glas en vloerverwarming met elkaar te combineren. Dat leverde een elektrische radiator van glas, de eigenlijke voorloper van de nieuwe badkamerwanden. Want in feite zijn die nieuwe wanden niet meer dan grote, muurhoge elektrische radiatoren van glas.
In het concept 'Glass nd Living', zoals Van Rijn het nieuwe product heeft gedoopt, worden badkamers geheel of gedeeltelijk voorzien van glazen wanden en desgewenst ook vloeren. Het keramisch gelakte glas wordt aan de achterzijde voorzien van een emaille kleurlaag, die in het glas wordt gebakken. Het kan worden uitgevoerd in veel verschillende kleuren en in ieder gewenst design. Achter het glas wordt desgewenst de infrarood-folielaag aangebracht. Uitgangspunt is dat de glazen wanden in de badkamer uit zo min mogelijk verschillende delen bestaan, om naden te vermijden. Eventuele naden worden zoveel mogelijk achter vaste onderdelen in de badkamer, zoals de wastafel, verborgen. Achter de glazen wand wordt een vulmiddel aangebracht, vergelijkbaar met tegellijm. "Een badkamer voorzien van een dergelijk geheel nieuw uiterlijk is relatief eenvoudig en biedt veel voordelen", zegt Peter van Rijn.

Opwaarderen
"Je kunt zonder hak- en breekwerk je badkamer helemaal opwaarderen. Binnen 48 uur is de klus geklaard. Het is een mooi en bijzonder product, maar ook heel hygiënisch. Je hebt bijvoorbeeld geen tegelvoegen meer in de badkamer, dat scheelt veel schoonmaakwerk."
Ook de infraroodwarmte biedt volgens Van Rijn en Wever veel voordelen. "Er is nagenoeg geen temperatuurverschil tussen vloer en plafond. Ook wordt de warmte geabsorbeerd door alles wat in de ruimte aanwezig is. Een ander voordeel is dat je geen luchtverplaatsing, oftewel tochtstroom, hebt in de ruimte. Infrarood-warmte is behaaglijk, het zorgt voor een prettig klimaat, zonder benauwde lucht en vervelende stofdeeltjes. Bovendien is het energiezuinig. De infraroodfolie is trouwens ook geschikt voor elk gips- of stucplafond."
Ook qua kosten valt het volgens Van Rijn erg mee. "Omdat zo'n wand vrij eenvoudig te realiseren is, is het zeker niet duurder dan wanneer je op een andere manier de wanden wilt vervangen."
Inmiddels heeft een grote Nederlandse hotelketen al met veel interesse gereageerd op het concept.
"Zeker voor zo'n groot concern is het een ideale methode om badkamers te moderniseren", zegt Peter van Rijn. "Het gaat snel en vrijwel zonder overlast. Bovendien blijkt het dagelijks gemiddeld tien minuten per kamer te schelen in schoonmaaktijd. Het is dus ook heel praktisch."

Doorontwikkelen
Hoewel het nieuwe product nog maar net op de markt is, hebben Van Rijn en Wever er al nieuwe plannen mee. Idee is bijvoorbeeld om achter het glas een flatscreen te installeren. Of tiptoetsen om die screen of de badkamerverlichting te bedienen.
Bert Wever: "Het biedt nog allerlei kansen. Daar filosoferen wij graag over. Waar hebben mensen allemaal behoefte aan in de badkamer? In het kader van de wellness kunnen we hier nog meer mee. De eerste stap hebben we gezet, door dit nieuwe product te introduceren op de markt. Nu gaan we het doorontwikkelen."
Gezien de interesse van een hotelketen en de overtuiging van Peter van Rijn dat 'Glass nd Living' ook in het buitenland aan zal slaan, kan dit product een doorslaand succes worden voor het met in totaal tien werknemers nog relatief kleine Van Rijn Products.
Peter van Rijn: "Waar gaat dit heen? Ik weet het niet precies, maar dat het zal aanslaan op de markt, daarvan ben ik overtuigd. Onze glazen radiator is via Flexel al in veertig landen verkrijgbaar. Dit concept zal waarschijnlijk op een vergelijkbare manier op de buitenlandse markt worden gezet. We zullen zien waar het toe leidt."

Maatwerk
Van Rijn wil zich echter niet volledig op dit nieuwe product gaan storten. Zijn bedrijf is de afgelopen vier jaar enorm gegroeid, maar de directeur wil die groei wel in de hand houden. Hij is destijds zijn eigen bedrijf begonnen met de sleutelwoorden flexibiliteit, maatwerk en snelheid in zijn achterhoofd. Inmiddels levert Van Rijn z'n producten aan zo'n 150 sanitairspecialisten in het hele land. Maar die sleutelwoorden zijn nog steeds de kracht van het bedrijf, zo zegt Van Rijn.
"Wij zijn gestart met profielloze glazen douchedeuren en -wanden en vloerverwarming voor in de badkamer. Dat product vraagt om maatwerk. Daar ligt onze kracht en daar ligt ook een gat in de markt. Wij besteden niets uit, maar doen alles zelf. De klant bestelt bij de speciaalzaak, wij zorgen dat het product binnen drie weken geïnstalleerd is. Op termijn willen naar een levertijd van één tot twee weken.
Met onze werkwijze nemen wij de sanitairspecialist bovendien alle risico uit handen. Wij installeren, als er iets fout gaat is het óns risico. Problemen lossen we snel op. Tevreden klanten is voor ons en onze leveranciers het meest belangrijk."
Zowel de consument als de leveranciers, maar ook bijvoorbeeld architecten kunnen straks terecht in de gloednieuwe bedrijfsmatige showroom die Van Rijn begin januari in Nijverdal hoopt te openen.
"Wij zijn hier snel uit ons jasje gegroeid", zegt Peter van Rijn wanneer hij zijn bezoek door de oude showroom leidt. "Het nieuwe pand is in totaal vier maal zo groot als dit pand. Alleen de showroom is straks al 170 vierkante meter. We zijn in vier jaar tijd hard gegroeid en staan nu aan de vooravond van weer iets moois. Nieuwe producten, een nieuwe showroom, het wordt een spannende tijd. Maar ondanks de groei blijven we onszelf met onze Oost-Nederlandse mentaliteit. Flexibel, maatwerk en vooral afspraak is afspraak. De klant kan van ons op aan en dat willen we zo houden."


Peter van Rijn
Toen Peter van Rijn (37) op 1 januari 2004 zijn eigen bedrijf begon had ruim vijftien jaar ervaring in de sanitairbranche. Hij werkte onder meer bij Bouwgros Bad & Body en Scheffer Badkamers. Van Rijn vestigde zich aan de Nijverheidsstraat in Rijssen. Met een jaarlijkse omzetstijging van minimaal 70 procent is het bedrijf daar nu echter helemaal uitgegroeid. Per 1 januari 2008 verhuist Van Rijn Products naar een nieuw bedrijfspand aan de Rudolf Dieselstraat in Nijverdal.

 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2007 - december | Pagina(s) 30,31,33
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google