Helder en strak als uitgangspunt
 
Slijkhuis kiest voor duidelijkheid
Slijkhuis Interieur Design in Winterswijk won vorig jaar tijdens het eerste WoonWereldFeest de Inno Award. De manier waarop de nieuwe CAO voor de wonenbranche door het Achterhoekse bedrijf is geïmplementeerd, maakte grote indruk op de jury. 'Het draait om duidelijkheid. Zowel binnen de organisatie als ook indirect naar de klanten toe. Alleen dan kun je je pretenties waarmaken', zegt Arend van Ast, interieurarchitect bij Slijkhuis.
 
Het WoonWereldFeest beleeft zaterdag 3 november zijn tweede editie. In het Event Center in Almere komt de Nederlandse woonbranche bijeen om bij te praten en feest te vieren. Tijdens deze avond wordt ook de WonenisAward uitgereikt, de opvolger van de Inno Award die Slijkhuis Interieur Design uit Winterswijk vorig jaar won.
'Wij hadden een karretje ontwikkeld met aan beide zijden een wiel om zware werkbladen makkelijk mee te kunnen vervoeren. Dat ontwerpidee hebben we ingezonden voor de Inno Award. Hoewel we daarmee geen prijs gewonnen hebben, was de inzending wel aanleiding voor de jury van de Inno Award om onze winkel te bezoeken. Onder de indruk van de winkel in zijn geheel zagen ze onder andere ook hoe de nieuwe CAO voor de woonbranche bij ons was ingevoerd en daarover waren ze erg te spreken. Zo zeer zelfs dat we uiteindelijk met ons personeelsbeleid de Inno Award wonnen', zegt Arend van Ast.

Duidelijkheid
Directeur Eric Slijkhuis stak vorig jaar zijn nek uit door als één van de eerste bedrijven de nieuwe CAO, met de daarbij behorende nieuwe functie-indeling, in het bedrijf te implementeren. Van Ast: 'Die stap past bij onze bedrijfscultuur. Duidelijkheid, daar draait het om. Ook intern moeten de zaken helder zijn, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Dan kun je namelijk ook duidelijke afspraken met elkaar maken. Dat is, zeker voor de mensen die al langere tijd in de branche werken ogenschijnlijk misschien niet altijd even prettig, maar wel noodzakelijk om scheefgroei tegen te gaan. Dankzij de nieuwe functie-indeling en -waardering weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Het brengt bovendien de doorgroeimogelijkheden binnen de branche goed in beeld.'
De heldere bedrijfscultuur past bij de strakke uitstraling van de winkel. 'Klanten weten dat ze bij ons modern design tegenkomen met bovendien een gedegen advies. Ook weer een keuze, die jaren geleden is gemaakt en waaraan wordt vastgehouden. Op die manier komen mensen niet met verkeerde verwachtingen bij je binnen en hoeven ze dus ook niet teleurgesteld de winkel te verlaten', zegt Arend van Ast.
Het assortiment raamdecoratie dat Slijkhuis aanbiedt, weerspiegelt ook die duidelijkheid. 'We bieden twee merken aan, Silent Gliss en Luxaflex. Wij geloven in de strategie dat je beter één of twee merken kunt aanbieden en met die merken de diepte in gaat, dan dat je vier, vijf of meer merken aanbiedt. Dan ziet de klant door de bomen het bos niet meer. Luxaflex biedt een bijzonder breed pakket. De kwaliteit die ze bieden, is prima en daar kunnen wij als ondernemer goed mee uit de voeten. Je moet de klant een helder en duidelijk pakket aanbieden. Hij kan bij ons alles krijgen op het gebied van raamdecoratie, zonder hem te overvoeren met een variëteit aan merken.'

SieMatic keukens
Het bedrijfspand van Slijkhuis kent twee delen; de winkel en ontwerpstudio Fundament met de aangrenzende SieMatic-showroom van Tolkamp Keukens. 'Om even met de laatste te beginnen, dat is een uniek samenwerkingsverband. De SieMatic-showroom was tot begin 2007 onderdeel van Slijkhuis Interieur Design. We hadden de keukens staan, verkochten ze, maar voor het plaatsen waren we afhankelijk van derden. Het was niet onze core business. Tolkamp Keukens had in zijn showroom elders in Winterswijk geen SieMatic en was zeer geïnteresseerd. Bovendien hebben zij de beschikking over een eigen montage- en serviceapparaat. Daardoor kan vooral op het gebied van service sneller en adequaat gehandeld worden. De SieMatic showroom is bewust in het pand van Slijkhuis gebleven. Van Ast: 'De keukens passen bij het moderne karakter van ons bedrijf. Bovendien versterken we elkaar op deze manier. Mensen die in onze winkel komen, lopen vaak ook nog even door de keukenshowroom en andersom komen bezoekers van Tolkamp ook in onze winkel kijken. Daarnaast is er regelmatig onderling overleg en kunnen we veel van elkaar leren. Een echte win-win-situatie.'

Samenwerking
Slijkhuis gelooft heilig in dergelijke vormen van samenwerking. Van Ast: 'Vorig jaar hebben we in december in Winterswijk met een aantal collega-ondernemers de Designweken georganiseerd. Daarbij is gekozen voor een opzet waarbij alle deelnemende bedrijven samen een evenement organiseerden dat in het teken stond van design. Daarin werkten we samen met o.a. een autodealer, een bloemenzaak,een bouwbedrijf , een cateringbedrijf en een audiowinkel. Dat liep erg goed. Door een gezamenlijke direct mail naar de klanten te sturen kregen we een enorme respons. Verdeeld over een aantal weken wist je de aandacht op het initiatief, en dus je winkel, gericht. Dat heeft goed gewerkt en voor komend jaar staat weer een Designweek gepland.'
Eind september hield Slijkhuis een Italiaans weekend. 'Ook weer samen met een aantal collega-detaillisten. Rondom een thema, in dit geval Italië, geeft iedere deelnemer zijn of haar invulling aan het evenement. Dankzij de gezamenlijke marketing bereik je een groot publiek en daarmee krijg je nieuwe klanten over de vloer. Een manier van werken die ons erg goed bevalt en die ook echt effect heeft', aldus Van Ast.

Fundament
Hoewel Slijkhuis Interieur Design van oorsprong een woonwinkel is, is het werk van de ontwerpstudio de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Van Ast: 'Die groeiende vraag naar ontwerpen is aanleiding geweest om Fundament op te richten. Pure dienstverlening, waarbij ook het ontwerp als product wordt verkocht. Dit geldt voor zowel inrichtingsconcepten als voor complete verbouwingen. We merken dat ook hierin het mes aan twee kanten snijdt. Het is ook weer een extra manier om nieuwe klanten in je winkel te krijgen. En dat blijft voor een detaillist één van de belangrijkste onderdelen van het ondernemen.'


Slijkhuis Interieur Design

Slijkhuis Interieur Design
Jonenstraat 14
Winterswijk

Directeur: Eric Slijkhuis

Aantal medewerkers: 10

Bestaat sinds: 1 april 1935

WoonWereldFeest
Het WoonWereldFeest is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en wordt zaterdag 3 november voor de tweede keer gehouden. In het Event Center in Almere kan 'iedereen die werkt in de wonenbranche' netwerken, feest vieren, maar ook iets leren tijdens een van de vele workshops.
Tijdens de feestavond wordt ook de WonenisAward uitgereikt. Onderverdeeld in drie categorieën (personeel & organisatie, marketing & logistiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen) maken woonbedrijven kans op deze prijs.
Voor meer informatie: www.woonwereldfeest.hbd.nl

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2007 - oktober |
Categorie: Keukens (compleet)
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken