Met nicheproducten op een nieuwe koers
 
Strategie Werner Hansen Raambekleding werpt vruchten af
Werner Hansen Raambekleding in Ede onderscheidt zich met exclusieve raambekledingproducten. Naast de eigen WH-collectie produceert het bedrijf sinds een jaar ook private label nicheproducten voor collega-fabrikanten. Het betekende een strategieverandering met een nieuwe koers op weg naar een veelbelovende groeimarkt.
 
Werner Hansen is in de bijna 44 jaar van zijn bestaan beslist niet stil blijven staan. In het moderne pand in Ede huist niet alleen een smaakvol ingerichte entree annex showroom, maar ook een geavanceerd machinepark met computergestuurde productiemachines. In de productiehal valt het oog al snel op een stelling met bakken met daarin een vrolijk gekleurde voorraad componenten. Het blijken de componenten te zijn die, samen met aparte jaloeziestripdesigns, de producten van Werner Hansen dat bijzondere geven dat de massaal geproduceerde standaardproducten van veel (buitenlandse) fabrikanten niet hebben. En daarin vindt Werner Hansen nu juist zijn bestaansrecht.

Nichefabrikant
Werner Hansen is een echte ?nichefabrikant?, zoals directeur Henrik Hansen zelf zijn onderneming omschrijft. ?We individualiseren steeds vaker de producten volgens de specifieke wensen van onze afnemers door verschillende onderdelen te gebruiken.?
Afgezien van de aluminium en houten jaloeziestrippen die elders vandaan komen, worden vrijwel alle kunststof onderdelen in eigen beheer gefabriceerd. Dat was vroeger anders, want op de oude locatie beschikte Werner Hansen nog over een lakstraat waar de aluminium strips voor de horizontale jaloezieën zelf werden gelakt. ?De strips verwerkten we niet alleen in onze eigen producten, maar we verkochten ze ook aan collega-producenten.?
Maar dingen veranderen nu eenmaal en dus ook bij Werner Hansen. In de afgelopen jaren breidde de leveringen aan collega-fabrikanten zich langzaam verder uit. Dat was één van de redenen om te kiezen voor een nieuwe strategie waarbij de nadruk meer kwam te liggen op het produceren van private label nicheproducten voor collega-producenten. Collega's die ofwel helemaal met de eigen productie zijn gestopt ofwel hun massaproductie hebben overgebracht naar lagelonenlanden in bijvoorbeeld het voormalig Oostblok.

Groeimarkt
Naast het eigen merk dat nog steeds aan het dealernetwerk met zo?n 300 wederverkopers wordt geleverd, neemt de belevering van collega-fabrikanten tegenwoordig een behoorlijk grote plaats in. Momenteel ligt de verhouding private label versus eigen merk nog op ongeveer 70-30, maar Hansen verwacht dat in de komende tijd het aandeel private label flink zal stijgen. ?We bouwen ons eigen merk eigenlijk niet verder uit, omdat het beleveren van collega-producenten in onze optiek een nieuwe groeimarkt is. In feite is het zo dat de grote collega?s kruimels laten vallen en wij pakken die op. We leveren momenteel al aan een stuk of acht grote merken in Nederland, België en het Ruhrgebied.?
Werner Hansen houdt hun private label-activiteit overigens wat op de achtergrond en treedt er niet echt mee naar buiten. ?Met ons eigen WH-merk wilden we dat een aantal jaren terug nog wel, maar het kost enorm veel tijd en geld voordat je een eigen merk goed van de grond hebt. Bovendien, met het eigen merk is het nu eenmaal moeilijk opboksen tegen de grote fabrikanten. Dus die ambitie hebben we laten varen en zijn onze aandacht gaan richten op iets waarin we ook sterk zijn en dat is bijzondere producten maken voor anderen. En als je naar onze klantenkring kijkt - ons eigen dealernetwerk, de groothandel, collega-producenten en enkele grote projectinrichters - dan is dat voor ons een perfecte combinatie.?

Keuzes maken
De veranderde strategie heeft ook te maken gehad met de economische situatie van de laatste jaren. Hansen: ?Soms moet je keuzes maken en wij hebben er voor gekozen om in Nederland te blijven produceren en door aparte maatwerkproducten onszelf te onderscheiden. Kijk, een nichemarkt bereiken en beleveren is gewoon moeilijker dan massaproductie in bijvoorbeeld Tsjechië of Polen. Het betekent dat je er bovenop moet zitten en flexibel kunt inspringen op markt- en trendveranderingen. Nou, dat kan volgens ons alleen maar als je de productie in eigen huis hebt. En ik kan zeggen dat die keuze nu zijn vruchten begint af te werpen. Wij zijn volgens mij het bewijs dat het zo werkt en we zijn heel optimistisch over de komende jaren.?
Werner Hansen heeft de aandacht tot nu toe veel gericht op de consumentenmarkt en minder op de projectmarkt. Daar komt volgens Henrik Hansen ook verandering in, want per 1 februari is een account manager aangetrokken die de projectenmarkt in de Benelux en het Ruhrgebied gaat bewerken. ?Alles op specificatie?, aldus Hansen die er aan toevoegt: ?Wij onderscheiden ons sowieso niet enkel maar op prijs, maar bewust op specificatie. Daarmee kunnen we prima concurreren?
Hij beaamt dat de onderneming zich met zijn producten in het hogere segment van de markt beweegt. ?We gaan zelfs steeds meer richting high end van de markt?, zo ziet hij de profilering van de producten. En dat brengt ons op wat er nog meer staat te gebeuren in de komende tijd. Werner Hansen heeft meer pijlen op zijn boog, zo laat Henrik Hansen blijken. Hij wil er eigenlijk nog niets over vertellen, maar licht toch een heel klein tipje van de sluier op. ?We gaan binnen nu en een aantal maanden een paar heel exclusieve producten opstarten. Echt voor het topsegment met als doelgroep de binnenhuisarchitecten en de top van de woninginrichters. Het is iets op het gebied van horizontale jaloezieën en het heeft met natuur te maken.?
Meer wil hij echt niet kwijt, maar hij vertelt wel dat het samengaat met een uitbreiding van het machinepark. Die uitbreiding is mede noodzakelijk voor de productie van de horizontale houten jaloezieën omdat dat momenteel weer een groeimarkt is. De vraag is in één jaar tijd zelfs met 160 procent gestegen.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2007 - oktober | Pagina(s) 38,39,41
Categorie: Raamdecoratie, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google