"Voorlichting en service grote kracht van speciaalzaken"
 
Aparici-agent Bert van Wolven:
Bert van Wolven zit exact dertig jaar in het tegelvak. Daarvan is hij bijna twintig jaar eigenaar/directeur van Van Wolven Agenturen in Oosterhout, dat met onder meer Ceramicalcora en een topmerk als Aparici het hogere marktsegment bedient. Bert van Wolven kent de tegelmarkt als zijn broekzak. Hij is positief over de toekomst en beschouwt de opmars van de doe-het-zelvers en bouwmarkten allerminst als een bedreiging.
 
?De doe-het-zelf branche is niet mijn handel. Althans, nog niet. Een topmerk als Aparici, waar wij al sinds 1988 agent voor zijn, zal ook nooit in doe-het-zelf zaken of bouwmarkten komen te liggen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook Ceramicalcora in mijn assortiment. Dat is weliswaar afkomstig van hetzelfde moederbedrijf als Aparici, maar dat merk bedient een andere markt. Aparici is echt voor het hoge marktsegment, Ceramicalcora zit daar iets onder. Ik kan me voorstellen dat Ceramicalcora in de toekomst wel bij de bouwmarkt te verkrijgen zal zijn. Nu is dat nog niet aan de orde, maar ik sluit het niet uit.
Want er is een verschuiving gaande in de tegelhandel. Daar ben ik zeker niet blind voor. De rol van de bouwmarkten en doe-het-zelvers wordt steeds groter. Ik loop wel eens bij de bouwmarkten binnen, vooral uit nieuwsgierigheid. Of je nou bij Gamma, Karwei of Praxis komt, de tegels krijgen overal steeds meer aandacht. Over het algemeen hebben de bouwmarkten een ruim, kwalitatief redelijk goed tegelassortiment. Of dat een goede of slechte ontwikkeling is, vind ik niet zo belangrijk. Ik beschouw het vooral als een gegeven. En als het nodig is, speel ik daarop in. Maar, zoals ik zei, niet met Aparici. Ik ben al eens benaderd door een bouwmarkt of ik Aparici wilde leveren. Maar dat merk is exclusief en dat blijft zo. Anders is voor de speciaalzaak de lol eraf.?

Kans
?De tegelspeciaalzaken hoeven naar mijn idee zeker niet bang te zijn voor de opmars van de bouwmarkten en doe-het-zelvers. Ik beschouw het juist als een kans. Nadeel van de grote bouwmarkten is namelijk dat de voorlichting, advisering en service er minimaal zijn. De medewerkers kunnen een nummer of een artikel verkopen, maar hebben verder nauwelijks kennis van het product zelf. Daar ligt de kracht van de tegelspeciaalzaak. De markt is veranderd, de consument is veel kritischer en veeleisender geworden. Hij heeft een bepaalde tegel gezien en wil die graag hebben. Aan de speciaalzaak om te zorgen dat hij aan die vraag kan voldoen. Dat vraagt vakmanschap en verstand van zaken.
Neem een bedrijf als Kol Tegelhandel in Haarlem. Dat is geen klant van mij, dus die kan ik gerust noemen. Dat bedrijf heeft zich gespecialiseerd in exclusieve producten en presenteert die op een heel speciale manier, daar zit een hele filosofie achter. Bij een bouwmarkt kan zoiets nooit.
Ik ga altijd uit van de kansen die bepaalde ontwikkelingen bieden, niet van bedreigingen. Misschien is de huidige ontwikkeling juist wel een mooie gelegenheid om een tegelspeciaalzaak te beginnen. Om je echt te onderscheiden van de rest van de markt. Een speciaalzaak met topmerken, maar ook met goede voorlichting en service, daar is absoluut een markt voor. Er zit best veel geld bij de consument. De afgelopen jaren zijn we aan het doemdenken geslagen, mensen hebben hun geld opgepot. Maar dat komt nu weer vrij.?
 
Marktaandeel
?In Nederland zitten zo?n dertig tegelagenten. Wij verkopen alleen Spaanse tegels en horen qua marktaandeel op dat gebied tot de drie grootste agenturen in Nederland. Toch werken wij in dit bedrijf maar met drie mensen. Dat kan alleen maar omdat het bij Aparici super georganiseerd is. Wij hoeven nooit achter orders aan te lopen. Bestellingen worden gegarandeerd op tijd geleverd. Dat werkt enorm prettig en het is een geweldige service naar de klant.
Natuurlijk is het voor ons belangrijk om een topmerk als Aparici in het assortiment te hebben. Toch was het twintig jaar geleden niet makkelijk om het in de markt te zetten. Aparici had alleen tegels van 25 bij 40, terwijl er volop 15 bij 15 en 15 bij 20 verkocht werd. Het heeft een paar jaar geduurd voordat het door de handel geaccepteerd werd. Hoe dat is gelukt? Ik ken m?n klanten goed. Dan krijg je makkelijker het voordeel van de twijfel en proberen ze het eens. En het bleek aan te slaan bij de consument. Ineens was er iets heel anders op de markt.
Tegenwoordig is ook de tegelmarkt aan trends onderhevig. Roest en metaal zie je op dit moment veel, maar ook kleurige tegels. Kleuren als amarant of het appeltjesgroen uit de jaren zeventig komen weer terug. Qua vorm zijn langwerpige formaten erg in. En dan niet om en om gezet, maar horizontaal, recht boven elkaar. Erg mooi vind ik dat, trouwens. Je ziet dat mensen meer lef hebben, dat komt natuurlijk ook doordat ze weer meer te besteden hebben. Voor de tegelhandel is dat heel positief, maar anderzijds ook wel lastig. Vroeger had je slechts twee of drie series die heel goed liepen, nu is de consument zo kritisch dat het moeilijk is de juiste voorraad in de showroom te hebben. Je moet voor ieder wat wils in huis hebben of in ieder geval weten waar je bepaalde tegels vandaan kunt halen.?
 
Toekomst
?Ik heb alle vertrouwen in de toekomst van de tegelbranche en in die van mijn eigen zaak. Sinds een jaar of twaalf draaien wij ieder jaar een beetje plus. Dat gaat uiteraard niet meer met de tientallen procenten uit de beginjaren, maar toch telkens weer iets. En ook de komende jaren zien er gunstig uit. We zijn bezig een nieuwe markt aan te boren, die van de architecten. Ik heb Monique, één van m?n twee medewerkers, daar sinds een jaar helemaal voor vrij gemaakt. Zij bezoekt architecten, specifiek met het merk Land Porcelanico, dat we sinds enkele jaren in ons assortiment hebben. Dat is een zeer hoogwaardige tegel met een hele specifieke kwaliteit, het beste van het beste. Voor de particuliere markt is dat eigenlijk te goed. Maar voor grote bouwprojecten als een winkelcentrum, een hotel of zelfs een kerk, waar echt hoogwaardig materiaal gebruikt moet worden, is Land Porcelanico uitermate geschikt. Aan zo?n product zit een verhaal, dat moet je goed en deskundig overbrengen. We investeren momenteel veel tijd in Land Porcelanico, ook op verzoek van de fabrikant. De eerste projecten zijn binnen, maar het kost veel tijd voordat het echt rendement levert.
Op de particuliere markt wordt de badkamer steeds belangrijker. Twee badkamers in huis, één voor de ouders en één voor de kinderen, dat wordt absoluut een trend. In Amerika is dat allang heel gewoon. Die badcultuur wordt hier ook steeds belangrijker. Voor de tegelhandel is dat uitermate gunstig. Zeker omdat mensen ook steeds meer belang hechten aan het uiterlijk van de badkamer. En dat wordt vooral bepaald door de tegel. Je kunt sanitair verkopen wat je wilt, maar de tegel doet het ?m. Een badkuip is voor mij toch vooral een badkuip, maar in tegels zit enorm veel verschil. Het is modegevoelig, het is een stukje emotie. Dat maakt dit vak erg mooi.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2007 - april | Pagina(s) 12,13,14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google