"Wij zijn geen proeftuin van fabrikanten"
 
Lugo Zonwering heeft drie filialen in Rijsen, Haaksbergen en Deventer. Voor de 'tien vragen aan...' gingen we op bezoek bij het grootste filiaal in Deventer, bij filiaalmanager Edward Lubbers.
 
1. U heeft net een verhuizing achter de rug. Was dit nieuwe filiaal hard nodig?
"Ja. We zaten eerst tien meter verderop, maar dit pand is beter. Het is makkelijker in te richten en we hebben hier meer wanden waaraan we zonwering kunnen ophangen. Het vloeroppervlak is 435m2 en we hebben een tweede, evenzo grote etage voor een eventuele uitbreiding."

2. Bent u nog naar de Intirio geweest?
"Nee, geen tijd. Vanuit Lugo bezoeken we wel beurzen overigens. Met als meest recente de Polyclose en de R+T."

3. Welke trend is voor u de meest opvallende?
"Vorig jaar waren dat nog plissés, maar voor het komend seizoen zijn dat de robuuste producten. Brede lamellen komen weer terug. De consument begint dat nu min of meer te adopteren."

4. Met welke merken werkt u?
"Verano, Brustor, Weinor, Schlappi, FMI, Luxaflex, Sunway, Multisol, Roma en Gardisette."

5. 'Dealers moeten keuzes maken als het gaat om het aantal fabrikanten per showroom.' Bent u het met deze stelling eens?
"Bij de keuze voor leveranciers gaat het erom dat je als detaillist een uitgebalanceerd assortiment krijgt, met merken die ten opzichte van elkaar onderscheidend zijn. Meer van hetzelfde is niet altijd beter. Als onderneming met drie vestigingen kun je door je kritische massa wat meer merken opnemen in je assortiment."

6. Welk segment in de markt bedient Lugo?
"Het middensegment. Niet te verwarren met de middenklasse. Want de sociale ladder staat los van dit verhaal. Ik heb wel eens complete zonwering van de duurste merken aan een rijtjeshuis geleverd, en ik heb in kapitale villa's wel eens een paar screens opgehangen, waar de klant totaal geen aandacht schonk aan zonwering en alleen de goedkoopste basiselementen wilde."

7. Deze uitgave van Zonvak Magazine staat in het teken doeken. Met welke leveranciers werkt Lugo?
"Wij werken met Dickson Constant, Swela en Verano."

8. Hebben jullie ervaring met gelijmde doeken?
"Nee, dat is een bewuste keus. Wij willen geen proeftuin zijn van een enthousiaste fabrikant. Laat het product zich eerst maar eens bewijzen op de markt en dan zien we wel verder."

9. Vanwaar die afwachtende houding?
"De consument adopteert nieuwe producten langzaam. Wij zijn bijvoorbeeld geen computerbranche waarin iedereen het nieuwste van het nieuwste wil hebben. De detaillist wordt door de consument afgerekend op een negatieve koopervaring. De service is dan ook enorm belangrijk in de koopervaring van de consument. Daarom wil je niet afhankelijk zijn van proefballonnetjes van fabrikanten."

10. Jullie hebben het Romazo-certificaat. Wat betekent dit voor u?
"Wij maken graag gebruik van de kennis van Romazo. Bovendien werkt het als een buffer voor de consument. Bij een geschil blijft een klant niet in de kou staan.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2007 - maart | Pagina(s) 9
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google