"Aangepast sanitair wordt regulier onderdeel showroom"
 
Managing director Jitske Bijlsma van Linido:
Linido ontwerpt en produceert sanitair voor mensen met een lichamelijke beperking en heeft in die sector de helft van de Nederlandse markt in handen. Vroeger stond aangepast sanitair weggedrukt in een donker hoekje van de showroom. Maar het product wordt steeds meer geaccepteerd, zegt Jitske Bijlsma, managing director bij Linido. Bijlsma over een bijzondere markt voor bijzondere producten.
 
"Mensen worden steeds ouder. Daaruit zou je opmaken dat de markt voor aangepast sanitair snel groeit. Maar zo simpel ligt het niet. Want mensen zijn fysiek ook veel langer fit. Was vroeger iemand van 60 jaar al oud, tegenwoordig zijn mensen vaak de 80 al gepasseerd als ze aangepaste producten nodig hebben. Het stadium van de dubbele vergrijzing, zeg maar. Daarnaast richten wij ons ook op jongere mensen die om wat voor reden dan ook fysiek beperkt zijn.
Veiligheid staat bij ons sanitair bovenaan. Ons product is er niet voor de show, maar moet allereerst nuttig zijn. En ergonomisch verantwoord. Mensen moeten zich veilig weten en veilig voelen als ze ons sanitair gebruiken. Want alleen dan kunnen ze zich ontspannen en lekker douchen. Maar dat betekent niet dat smaak voor onze klanten onbelangrijk is. Wat dat betreft is er in de loop van de tijd veel veranderd. Vroeger waren mensen dankbaar dat ze dit soort aangepaste producten konden krijgen. De consument van nu is veel mondiger, hij is nog steeds blij met aangepast sanitair, maar het moet wel passen in zijn badkamer. Linido ontwerpt zijn producten zelf. Onze ontwerpers doen dat in nauw overleg met onze productmanager, een ergotherapeut. Zo komen we tot een afgewogen mix van ergonomie en mooi. Wij hebben inmiddels uitgebreid ervaren dat je met ergonomisch verantwoorde producten qua ontwerp best spannende dingen kunt doen.
De trend is vooral dat onze producten veel minder een medische uitstraling hebben dan vroeger. Het wordt steeds meer een product dat er gewoon bij hoort. We besteden ook meer aandacht aan kleur. Hoewel de consument hierin toch nog wel voorzichtig is. Crème-wit is populair, maar 'gewoon wit' is nog steeds favoriet bij veel mensen. Dat is het meest veilig. Met name ouderen zijn bang dat een opvallende kleur snel verveelt. Aan de andere kant leveren wij aan instellingen, ook een belangrijke markt voor Linido, juist wel vaak producten in vrolijke kleuren."

WMO
"Onze producten worden vergoed door de gemeente. Met de invoering dit jaar van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is er wat dat betreft weer veel veranderd. Veel mensen krijgen nu een Persoongeboden Budget (PGB), van waaruit ze naar eigen inzicht en voorkeur hun zorg en zorgproducten kunnen financieren. Dat betekent dat de consument meer zal gaan shoppen dan voorheen. De showroomhouder zal daarmee rekening moeten gaan houden. Tot nu toe staat aangepast sanitair nog vaak weggedrukt in een apart hoekje in de showroom. Maar aangepast sanitair moet worden geïntegreerd in de gewone showroom. Er is een seniorenmarkt, die markt groeit. De detailhandel moet daar op inspelen. En dat gaat ook gebeuren, daarvan ben ik overtuigd. Aangepast sanitair wordt een belangrijk product voor de toekomst.
De detaillist staat open voor die verandering. Wij leveren via de groothandel aangepast sanitair aan alle installatiebedrijven. Zo'n 150 bedrijven in Nederland besteden in hun showroom aandacht aan onze producten en doen dat steeds uitgebreider. Die ontwikkeling zal zich doorzetten. Aangepast sanitair wordt een regulier onderdeel van de showroom. Daardoor zal het worden geaccepteerd als een product dat er steeds meer gewoon bij hoort, Het is wel belangrijk op welke manier onze producten worden gepresenteerd. Je moet niet één badkameropstelling volproppen met aangepaste producten, maar het door de hele showroom heen integreren. De consument vindt het overigens prima als onze producten tussen het reguliere sanitair in de showroom staan, zo is onze ervaring. Men kan het mooi vinden of juist niet, maar in iedere showroom hangen ook spiegels of staan ook kastjes die mensen niet mooi vinden. Bovendien kan de integratie van aangepast sanitair in de showroom mensen ook op ideeën brengen. Zo van 'hé, dat is een handig product voor moeder'."

Zelfstandig
"Het overheidsbeleid in Nederland is erop gericht dat mensen steeds langer zelfstandig blijven wonen. In hun eigen huis, of in een aangepaste woning in hun eigen omgeving. Ouderen moeten meer participeren in de samenleving. Er is een groot tekort aan seniorenwoningen, daar ligt nog een enorme opgave. De WMO biedt wat dat betreft mooie kansen. Partijen als woningcorporaties en zorginstellingen moeten meer gaan samenwerken. Bovendien moeten corporaties meer hun gezicht laten zien naar buiten toe. Dat kan prachtige maatschappelijke projecten opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van kleinschalige seniorenhuisvesting.
Het zou mooi zijn als in zorgwoningen bij voorbaat aangepaste voorzieningen zouden worden aangebracht. Een groot deel van de ongelukken met senioren gebeurt thuis in de badkamer. Een paar voorzieningen per woning, ter preventie daarvan, zouden zeer nuttig kunnen zijn. Dat kost iets extra's, maar ik heb het sterke vermoeden dat die extra kosten niet opwegen tegen alle medische kosten die moeten worden gemaakt door ongevallen. Het zou interessant zijn om dat eens naast elkaar te leggen.
Bedrijven als Linido zouden wat dat betreft een goede adviserende rol kunnen spelen in dit soort projecten. Wij ervaren nog te vaak dat nieuwe zorgwoningen of gerenoveerde seniorencomplexen niet zijn voorbereid om aangepast sanitair te installeren. Dan moet er een beugel aan de wand worden gemonteerd en blijkt er slechts een gipswandje te zitten. Dat soort problemen komen we vaak tegen, dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Wij willen daar graag in meedenken. Haal ons erbij als er project op stapel staat. Maak een proefkamer, zodat vooraf rekening gehouden wordt met mogelijk aan te brengen voorzieningen. Dat bespaart veel onnodig werk en kosten achteraf."

Export
"Ondanks dat de Nederlandse markt groeimogelijkheden biedt, zal export belangrijker worden voor Linido. Onze bedrijfstak is namelijk erg afhankelijk van politieke besluitvorming. Hoeveel geld gaat er naar de zorg? Wij houden er sterk rekening mee dat de WMO op termijn zal leiden tot bezuinigingen, dat mensen minder te besteden krijgen. Die ontwikkeling wachten we niet af, we gaan ons meer focussen op het buitenland. België is onze grootste exportmarkt, maar ook Engeland en Frankrijk zijn belangrijk, Spanje is in opkomst. Duitsland is een lastige markt. We komen er niet achter waar dat precies in zit. We zijn geen Hewi, misschien is dat het probleem.
De vraag vanuit het buitenland is overigens wel anders dan die in Nederland. Qua design van de producten zit Nederland ergens in het midden. In Amerika beschouwen ze de Nederlandse ontwerpen als topdesign, in sommige Europese landen vindt men onze modellen te degelijk. Wij proberen aan de uiteenlopende wensen tegemoet komen. De concurrentie met anderen gaan we daarbij graag aan. Concurrentie is goed, het houdt je scherp. Komt de concurrent met een interessant nieuw product dan aan ons de uitdaging om weer met iets beters te komen."


CV Jitske Bijlsma

? 1988: start bij Linido als productmanager. Verantwoordelijk voor marktintroductie van nieuwe producten en publiciteit
? 1992: export manager
? 1994: sales manager
? 1997: algemeen directeur
? In 2005 heeft Bijlsma samen met een deel van het managementteam een management buy-out gedaan. Linido was van 1995 tot 2005 onderdeel van het Duitse bedrijf Otto Bock, maar is nu weer zelfstandig

 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2007 - februari | Pagina(s) 12,13,14,15
Categorie: Aangepast sanitair
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google