"We zijn inderdaad veelzijdig bezig"
 
Luc van den Berg combineert diverse activiteiten
Een combinatie van activiteiten binnen de badkamerbranche kan voor een ondernemer erg interessant zijn. Zo kom je een combinatie van een badkamer- en tegelshowroom, groothandelsactiviteiten, werkzaamheden voor de projectmarkt en eigen productie tegen bij Luc van den Berg in Leiden. "We zijn inderdaad veelzijdig bezig", bevestigen Luc van den Berg en Rob Logtenberg.
 
"Onze detailhandelsactiviteiten en onze groothandel blijken als combinatie elkaar niet te hinderen en worden ook door onze afnemers volledig geaccepteerd", is de uitleg. "We werken namelijk niet concurrerend ten opzichte van onze klanten. We leveren als groothandel specifiek via onze dealers aan de consument."
Een bijzonderheid is, dat het bedrijf ook nog een producentenrol op zich heeft genomen. "Wanneer we merken dat er bij onze afnemers behoefte is aan een product, dan gaan we daarnaar op zoek, bijvoorbeeld op internationale beurzen", zegt Rob Logtenberg. "En wanneer zo'n product niet blijkt te bestaan, dan laten we het zelf ontwikkelen en maken. We hebben hiervoor intensieve contacten met fabrieken, in bijvoorbeeld Italië." Die contacten leidden tot recente introducties als de Luca vloerwisser en douchewanden. Ook de eerste Luca badmeubelen, naar eigen ontwerp, zijn in productie genomen. "Die eigen productie is in de laatste twee jaar vanuit een hobby naar een groeiende bedrijfstak uitgegroeid", kijkt Luc van den Berg terug.
De showroom van Luc van den Berg is voor 50 procent ingevuld met eigen producten; de rest is ingevuld met merkproducten. Opvallend is ook het shop-in-shop concept badkameraccessoires dat zich in de winkel bevindt.

Luca concept
Een vierde activiteit binnen het bedrijf bestaat uit werkzaamheden voor de projectmarkt. "We zijn showroomhoudend voor bouwmaatschappij BAM Den Haag. We werken mee aan het invullen van het sanitair van minstens 300 woningen per jaar. Het projectsanitair is veelal een eenvoudig segment, maar de klanten van BAM komen ook hier in de showroom om het luxe meerwerk uit te zoeken."
De showroom, de groothandel en de eigen productie kunnen goed in elkaars verlengde liggen, zo blijkt in Leiden. De nieuw ontwikkelde producten worden eerst een jaar in de eigen showroom uitgeprobeerd en dan via de eigen groothandel in de markt gezet. "We leveren alleen via ons dealernetwerk en dus niet via internetverkoop. We hebben met onze bekende vloerwisser gemerkt, dat een product dat je ook via andere groothandels verkoopt, al heel snel ook op internet te vinden is."
Het Luca concept, dat vanuit de eigen productie is ontwikkeld, omvat momenteel ook producten van fabrikanten als Bongio, Ceramica Eos en Mobilcrab. Toch is het niet de bedoeling om dat als concept overal neer te zetten. "Maar het kan gebeuren, dat een afnemer daar behoefte aan heeft."
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2007 - februari | Pagina(s) 46
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google