'Altijd de vraag een stap voor zijn'
 
Jos Kenbeek van Erbi:
Jos Kenbeek is dit jaar twintig jaar werkzaam bij Erbi en maakte binnen het bedrijf een interessante loopbaan door, van assistent-inkoper tot vertegenwoordiger en van productmanager tot hoofd design & development. De recente opvallende noviteiten, zoals Solid Glass werkbladen met bloemmotieven en CeasarStone Mosaici, zijn aansprekende voorbeelden van de aanwezige creativiteit binnen het bedrijf in Alphen aan den Rijn. Daarnaast werden de bezoekers aan de afgelopen MOW verrast door de ontvangst in een Erbi-showroom met bijzondere uitstraling.
 
Waarom maakte je destijds de overstap van marketing naar design?
"Ik merkte jaren geleden al dat binnen het bedrijf iemand nodig was die zich volledig met het product werkbladen kon bezighouden. Dat was vijftien jaar geleden nog een heel open gebied. Dat leidde tot mijn toenmalige functies van productmanager en marketeer. Ik merkte dat mijn belangstelling daarbij steeds meer richting het creatieve aspect ging. Om dat verder uit te werken en te onderbouwen volgde ik een studie bij Artemis te Amsterdam. Daar leerde ik theorie met praktijk optimaal te verbinden: Waar komen de trends vandaan? Trends komen namelijk niet zozeer vanuit de specifieke markt waarin je zelf zit, maar uit de hele wereld om ons heen. Vervolgens leer je te letten op vragen als: hoe beleef je die trends en hoe vertaal je die naar je eigen product toe? Je kunt zo'n trend namelijk verbeelden in fotografie; en ook in een ruimtelijke verbeelding. Maar je kunt het ook omzetten in prognoses en ten slotte in een product. Het was voor mij een uitdaging om die theorie over trends om te zetten in onze wereld van keukens en werkbladen."

Hoe vertaal je die theorie in de praktijk naar de werkbladen toe?
"In de praktijk kwam dat er onder meer op neer, dat ikzelf de kleurontwikkeling van CaesarStone voor Erbi ging doen. In het begin is dat best spannend, maar al snel merk je, dat je vanuit de visie van het bedrijf, zelf heel goed weet wat het bedrijf en de markt eigenlijk willen.
Je kijkt bij ontwikkelen en ontwerpen van producten naar de vraag in de markt. Wat wil de consument en wat wil de keukenspeciaalzaak? En kunnen we zo te werk gaan, dat we die vraag al een stap voor zijn? Wanneer een keukenmerk met een bepaald nieuw front komt, willen wij daar alvast een kleur werkblad bij kunnen leveren."

Op welke manier kan je anticiperen op dergelijke ontwikkelingen?
"Dat kan door goed op de trends te letten, door beurzen op gebied van wonen te bezoeken, door interieurbladen te lezen... Vijf jaar gelden zag ik daardoor aankomen dat de trend van decoraties in het wonen in opkomst was. Je moet dan beslissen: pik ik die trend op, of zal het iets tijdelijks zijn? Je neemt daarbij tevens in overweging, dat er duidelijke stromingen in trends zijn. Je bent er bijna zeker van, dat je na een periode van veel minimalistisch, strak design een reactie daarop krijgt. Het barokke zat er dus aan te komen; eerst in de wereld van stoffen en gordijnen, die meestal voorop loopt. Dan volgt de vraag: zal dat ook worden doorgezet in de keukens? Je maakt dan een vertaling van die trend naar elementen voor keukens."

Welke trend nam je daarin vooral waar?
"De trend van 'nieuw klassiek': een combinatie van heel strak design, voorzien van decoraties, zonder over te gaan in allerlei tierelantijnigs. We zagen dat we daar iets mee moesten doen. Dat leidde tot de recente introducties van Mosaici, Solid Glass Fiori en Murano. We moesten daar echter wel een eigen tintje aan geven.
Dat zijn niet zomaar keuzes op goed geluk, maar gebaseerd op een heel duidelijke visie. We willen producten waar voldoende volume voor is, zoals Mosaici. De ontwikkeling van dat product alleen al heeft ons, in samenwerking met de technische mensen van CaesarStone in Israël, anderhalf jaar gekost. Maar we willen ook producten ontwikkelen die ondersteunend zijn, waar iedereen 'ooh' en 'aah' van zegt, al zullen we het niet in enorme hoeveelheden kunnen afzetten. Fiori, waarbij in het glas van het werkblad bloemmotieven verwerkt zijn, is zo'n ondersteunend product. Solid Glass is een paar jaar geleden als een soort 'grapje' door ons gepresenteerd, maar heeft zich ontwikkeld tot een heel serieus product. We gingen bekijken, wat er zou ontstaan, wanneer je dat glas combineert met kleuren en motieven. En wat gebeurt er, wanneer je glas in twee lagen combineert met een al bestaand wandafwerkingsmateriaal? Dat laatste leidde tot Solid Glass Murano."

Vervolgens ging je nog een heel andere richting in: het inrichten van een complete showroom in het House 4 Kitchens in Duitsland...
"Keukens op zich zijn vanuit mijn visie als designer een te beperkt element; je moet veel breder denken. Ik had al een aantal showrooms ontworpen en kreeg toen de mogelijkheid om in het House 4 Kitchens een complete showroom voor Erbi in te richten. Daarbij streefde ik naar synergie tussen de keukenbranche en andere woonwerelden, waarin ik ook deels mijn activiteiten heb. Dat alles wilden we laten ontstaan binnen de stijl 'nieuw klassiek'.
Onze nieuwe producten Mosaici, Fiori en Murano pasten daar perfect in, net als onze glasmozaïek bakken. Voor mij als designer was er natuurlijk niets mooier dan vanuit die totaal lege showroom van 250 vierkante meter een totaalconcept neer te zetten. Inclusief speciale lampen en fotografie voor de wanden. Na de productontwikkeling zijn we in de studio gaan zitten voor de fotografie binnen de gewenst sfeer van 'nieuw klassiek'; want de fotografie aan de wanden moest de sfeer versterken."

Wat wilde je daarmee vooral bereiken?
"We wilden laten zien, dat 'nieuw klassiek' niet alleen in de stoffenindustrie en in de interieurwereld, maar ook in keukens heel goed toepasbaar is. We wilden daarmee zowel de keukenspeciaalzaak, maar ook de consument kunnen overtuigen. Deze showroom moest niet alleen een ontvangstruimte voor onze relaties zijn, maar ook een communicatiemiddel.
Wat dat betreft heeft deze showroom in het House 4 Kitchens dezelfde functie als die van een keukenspeciaalzaak. Daar staat de keukenspecialist voor de uitdaging om enerzijds keukens te laten zien, maar daarnaast ook zijn visie om creatief met materialen om te gaan."

Wat betekent dat voor de keukenzaken?
"De huidige ontwikkeling is, dat interieur en keukens steeds meer samenkomen. Daardoor komen wij als werkbladenontwikkelaar enerzijds en de keukenverkoper anderzijds voor dezelfde uitdaging te staan. Die ontwikkeling stelt namelijk andere eisen aan de verkoop van keukens. In de komende tijd moet design veel meer centraal komen te staan in vergelijking met de pure verkoop in het verleden."
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - januari | Pagina(s) 56,57,59
Categorie: Werkbladen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google