'Je moet zonwering op een andere manier benaderen'
 
Mado dendert door met Mado Modulair Dealerconcept
Mado heeft de laatste twee jaar stevig aan de weg getimmerd met het Mado Modulair Dealerconcept. Eind dit jaar werd de zestigste dealer verwelkomd. Behalve een shop-in-shop winkelconcept worden de dealers ook ondersteund op het gebied van reclame. Het afgelopen seizoen onder andere door gesponsorde items in het RTL-programma Thuis in Nederland. Het komend jaar ligt de nadruk op regionale radioreclame.
 
Als store concept manager is Jan Mol bij Mado Nederland verantwoordelijk voor het Mado Modulair Dealerconcept en alle marketing en reclame die daaraan gekoppeld is. Volgens Jan Mol heeft Mado de laatste twee jaar een flinke ommezwaai gemaakt. 'Dat is begonnen na de reorganisatie door de vorige directeur en verder in gang gezet door directeur Erik Budding en verkoopleider Leo de Maeyer. Nu ruim twee jaar geleden. Zij vonden dat Mado het product zonwering veel te technisch benaderde. Daarmee win je het hart van de consument niet. Zonwering is beleving en emotie. En zo moet je dat ook naar de consument toe brengen. Ik denk dat we op tijd hebben ingezien dat het anders moet. Als je aan de bal wil blijven dan zul je zonwering op een andere manier moeten benaderen.'
Zo gezegd zo gedaan. Mado introduceerde in het voorjaar van 2005 het zogenoemde Mado Modulair Concept. Een shop-in-shop winkelformule die naast presentatieborden onder andere bestaat uit een digitale informatiezuil. De planning was om tegen het eind van dat jaar 25 Mado Modulair Dealers te hebben. 'Maar dat ging veel harder dan we aanvankelijk hadden gedacht. Eind december stond de teller al op veertig. Je merkte gewoon dat de dealers behoefte hadden aan zo'n concept. Ons verhaal klopte ook. En dan heb ik het niet alleen over de winkelformule maar ook over onze ondersteunende activiteiten.'

Voorjaarskrant
Jan Mol doelt hierbij onder andere op de voorjaarskrant die in 2005 met een oplage van ruim 1 miljoen exemplaren verscheen. 'Die krant sprak erg aan en zorgde voor veel extra klanten bij de Modulair Dealers. Daarnaast zijn we ook wat andere ondersteunende activiteiten gaan doen die wat minder voor de hand lagen. Bijvoorbeeld een tweede krant in mei. Dat lag nogal gevoelig omdat dit natuurlijk de meest drukke periode is. Waarom zou je dan adverteren?, zo reageerden sommige dealers. Anderen deden echter wel gewoon mee. Verder hebben we vorig jaar voor het eerste de Nacht van de Zonwering gehouden waarbij de winkel tot tien uur 's avonds open was. Daarmee wilden we onze doelgroep vergroten. De Nacht van de Zonwering is met name bedoeld voor tweeverdieners die normaal gesproken alleen op zaterdag of zondag tijd hebben om te winkelen. Die boden wij nu de mogelijkheid om zich op een doordeweekse avond in een rustige sfeer te laten informeren over de mogelijkheden van zonwering. Het eerste jaar deden twintig dealers mee. Het was echt vol in de showrooms. Die actie was een ontzettend groot succes. Zo groot dat we het dit jaar zelfs een 100 procent deelname hadden. De laatste activiteit in 2005 was de najaarskrant. In totaal hadden we dus vier grote media-uitingen. Voor sommige dealers was dat wel even aanpezen. Want het vergt best wel veel tijd en energie. Maar aan de andere kant zien ze ook hun omzet stijgen. Ze weten dus waarvoor ze het doen.'

TV-reclame
De volgende stap in de ondersteuning naar de Mado Modulair Dealers toe was de sponsoring van items in het RTL-televisieprogramma Thuis in Nederland. 'In eerste instantie hebben we gekeken naar de mogelijkheden van televisiereclame. Maar dan moet je wel een heel grote club zijn. Zoiets is veel te kostbaar. Vandaar dat wij uiteindelijk hebben gekozen voor sponsoring. Door middel van diverse items in het programma Thuis in Nederland hebben we het afgelopen seizoen de klant laten zien wat zonwering allemaal voor mogelijkheden biedt. Hoewel de reacties en kijkcijfers goed waren hebben we toch besloten om het volgend seizoen anders te doen. We gaan ons dan richten op regionale radioreclame. Ik denk dat we daar de dealers meer mee kunnen steunen. Bijvoorbeeld door in de bumper ? oftewel de vervolgcommercial ? de dealers in de regio te noemen. Verder wordt ook de website van Mado steeds belangrijker. Je kunt beter één keer goed het websiteadres vermelden dan dat je heel veel informatie in zo'n spotje propt. Mensen gaan vanzelf op de website kijken als ze de boodschap interessant genoeg vinden.'
Verder is ook de digitale informatiezuil in de winkel verbeterd en voorzien van meer mogelijkheden. Onder andere met een doekenselector. Hiermee kan de dealer niet alleen aan de klant de collectie tonen maar ook hoe dit doek eruit ziet aan een pand. Daarnaast kunnen op de informatiezuil video's getoond worden van de televisie-uitzendingen die het afgelopen jaar bij RTL zijn uitgezonden en zijn er beelden van de windbelastingtest die Mado eerder dit jaar met haar producten uitvoerde. Tenslotte hebben dealers met de digitale informatiezuil ook de mogelijkheid om foto's van eigen projecten aan de klant te laten zien.

Achtbaan
Afgelopen maand mocht Mado met zonweringbedrijf Lameko in Leidschendam de zestigste Mado Modulair Dealer begroeten. 'We groeien nog steeds', zegt Jan Mol. 'Je ziet heel duidelijk dat dealers het fijn vinden dat je met ze meedenkt. Maar andersom komen ze ook zelf met suggesties. In het eerste jaar was het Mado Modulair Concept nog een beetje een schuddende achtbaan die niet meer te stoppen was. In 2006 zijn we echter uitgegroeid tot een soepel lopende trein waarbij de dealers van tevoren een duidelijk draaiboek kregen zodat ze wisten wat er in dat jaar qua marketing en reclame op ze af zou komen. Je ziet ook heel duidelijk dat de Modulair Dealers een hardere groei doormaken dan de normale Mado-dealers. Wel denk ik dat we met het aantal door ons georganiseerde media-uitingen per jaar aan de top zitten. Doelstelling voor het volgend jaar is om onze boodschap in combinatie met de naam Mado nog beter voor het voetlicht te brengen. Oftewel door met dezelfde reclame meer omzet te halen.'

Eindstation
Als we Jan Mol vragen wat het eindstation van de Mado Modulair-trein ligt, haalt hij zijn schouders op. 'We willen gewoon gestaag blijven groeien', zegt hij. 'Natuurlijk zal er wel eens af en toe een Modulair dealer afvallen. Maar voorlopig rijdt die trein gewoon door. Dat komt misschien ook wel doordat wij niet met wurgcontracten werken. Iedere dealer blijft baas in eigen huis. Aan de andere kant vinden ze het prettig dat wij elke keer weer met frisse ideeën klaar staan waar zij dan weer van kunnen profiteren.'
Tenslotte vertelt Jan Mol dat er binnen Mado op dit moment naast de Modulair-formule gebouwd wordt aan een tweede winkelconcept met een nieuwe inslag. 'Maar daar kan ik nog niet teveel over zeggen. De concurrent lees namelijk ook mee. Ik hoop daar in het voorjaar meer over te kunnen vertellen!'


60e dealer
Mado Nederland verwelkomde deze maand Lameko Zonwering in Leidschendam als zestigste Modulair Dealer. "Wij verkochten altijd al Mado", legt Manuela Pieterse van Lameko uit. "De digitale informatiezuil van Mado heeft voor ons eigenlijk de doorslag gegeven om dit te doen. Klanten vragen vaak hoe een bepaald scherm en doek er in de praktijk uitziet. De digitale zuil biedt dan uitkomt. Ik denk dat we onze klanten op deze manier nog beter kunnen informeren en helpen."

 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - december | Pagina(s) 24,25,27
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google