'Zonwering te lang in slaapstand"
 
Voorzitter Chris Kollen (Romazo Fabrikanten):
Directeur Chris Kollen van Sunmaster Nederland is vanaf dit voorjaar de nieuwe voorzitter van Romazo Fabrikanten en Leveranciers. De vereniging heeft een roerige tijd achter de rug en was ruim een jaar geleden op sterven na dood. Chris Kollen over de wederopstanding en de nieuwe kansen en mogelijkheden die de Energie Prestatie Norm de zonweringbranche biedt.
 
Chris Kollen: 'Romazo Fabrikanten en Leveranciers was vorig jaar september op sterven na dood. Diverse fabrikanten waren er toen al uitgestapt. Het betrof hier voornamelijk fabrikanten uit de zogenoemde AVZ-hoek. Probleem was dat we als vereniging veel te veel op productniveau bezig waren. Binnen de groep heb je te maken met fabrikanten die zich richten op het lagere segment, maar ook met leveranciers die producten voor het hogere segment maken. Er ontstaat een probleem als je als vereniging een kwaliteitslabel wilt invoeren voor de producten. Het grootste discussiepunt wordt de de grens waaraan zo'n kwaliteitproduct moet voldoen. Er wordt dan een dusdanig niveau bepaald waaraan iedereen kan voldoen. Je begrijpt dat als je dat doorvoert je een heel rare verhouding krijgt in de concurrentie. Want bij de ene fab rikant kost een scherm bij wijze van spreken 500 euro en bij de andere 1.000. Terwijl ze wel beide het kwaliteitslabel hebben. Los van het feit dat de consument hier niets van gaat snappen, zag je dat fabrikanten die zich richten op de onderkant van de markt zo'n kwaliteitslabel heel graag in wilden voeren terwijl de leveranciers in het bovenste segment dit afremden. Zoiets levert natuurlijk wrijvingen op en de vereniging dreigde dan ook uit elkaar te spatten.
Op dat moment trad Leo Oosterveen aan als nieuwe branchemanager van Romazo Fabrikanten en Leveranciers. Ik stond destijds op het punt om net als de fabrikanten uit de AVZ-hoek het lidmaatschap namens Sunmaster op te zeggen. Toen Leo Oosterveen mij belde met de vraag hoe nu verder heb ik gezegd dat er in mijn ogen maar één manier is hieruit te komen. Door niet langer op productniveau afspraken te willen maken. Je moet branchezaken gaan oppakken die het product overstijgen. Je moet niet langer meer kijken naar welk belang heb ik en welk belang heeft hij. Je moet kijken naar welk belang heeft de zonweringbranche. Wij verkopen zonwering. Hoe krijgen we die markt professioneler en groter. We zullen zonwering als product meer op de kaart moeten zetten om de concurrentie aan te gaan met andere sectoren zoals de aircobranche. En dat kan alleen maar als je als branche samenwerkt."

EPN
'Leo Oosterveen heeft ons vorig jaar september zover gekregen dat we met z'n allen weer bereid waren om bij elkaar te komen. Onder het mom van 'onderweg naar huis bijeenkomsten'. Elke keer georganiseerd bij een ander bedrijf. De eerste keer was bij ons. We hebben toen besloten het oude pad te verlaten en ons meer te gaan richten op branchezaken. Voor de CE-markering was het toen al te laat. Die zou al op 1 maart van dit jaar worden ingevoerd. Maar wat nog veel belangrijker was, was de nieuwe Energie Prestatie Norm en de rol die zonwering daarin kan hebben. Als zonweringbranche hadden we daar tot op dat moment nog helemaal niets mee gedaan. Sterker nog, de rol van zonwering was niet eens meegenomen in de berekeningen van de nieuwe Energie Prestatie Norm. Vandaar dat wij ons hebben aangemeld bij het NEN om te kijken hoe we dat alsnog voor elkaar konden krijgen. Ik ben daar samen met Lars Huizinga van Dickson Constant en Leo Oosterveen naar toe geweest. Bij diezelfde bijeenkomst waren ook Raymond Sneek en Paul ter Haar van Romazo Consumenten. We kwamen al snel tot de conclusie dat het absurd was dat we daar met z'n vijven zaten. Dat moest voortaan anders. Vandaar dat we een EPN-commissie hebben opgericht waar we ook de Zonwering Project Leveranciers bij betrokken hebben. In die commissie sluiten we alles met elkaar kort. Vervolgens zijn wij degene die ook namens de andere twee partijen in de commissies van het NEN meepraten over de nieuwe norm.
Als Nederlandse zonweringbranche hebben we ontzettend veel te danken aan ES-SO, de European Solar-Shading Organization. Dit is een Europese belangenvereniging, waar wij ook lid van zijn, die allerlei interessante onderzoeken heeft laten verrichten. Onder andere naar de rol van zonwering op de energieprestatie van een gebouw, maar ook bijvoorbeeld naar de terugverdientijd van zonwering. Dat zijn natuurlijk gegevens waarmee je aan kunt komen in zo'n NEN-commissie. Wat je ziet is dat andere sectoren als de installatiebranche en de glasbranche zich de laatste jaren ontzettend sterk hebben gemaakt om hun verhaal te doen. Die zijn ongelooflijk aan het lobbyen geweest, terwijl onze branche sliep. Wij hadden tot dat moment niets gedaan om onder de aandacht te brengen wat zonwering kan bewerkstelligen in het kader van de energieprestatie van een gebouw. Inmiddels zijn we zover dat zonwering in de EPN-norm wordt opgenomen. Hoe precies kan ik nog niet vertellen. Want de officiële formule is nog niet geheel bekend.'

Juiste mix
'Wij zijn nog niet zover als in Zwitersland. Daar is zonwering zelfs verplicht. Maar doordat zonwering in de Energie Prestatie Norm wordt opgenomen, hebben we wel een eerste stap gemaakt. Natuurlijk kunnen architecten, projectontwikkelaars en bouwbedrijven ervoor kiezen om geen zonwering in hun bestekken om te nemen, maar dan zullen ze het wel op een andere manier moeten compenseren. En dat zal heel erg lastig worden want heel veel maatregelen worden al lang genomen. Denk bijvoorbeeld aan dubbel glas en energiezuinige verwarmingsketels. De Energie Prestatie Norm is begin van dit jaar aangescherpt van 1.0 naar 0.8. Dat betekent dus dat we 20 procent meer moeten besparen. En dat zal dus ergens vandaan moeten komen. Je kan enorm besparen op je stookkosten door je huis nog beter te isoleren, maar ventilatie wordt dan je volgende probleem. Zo hebben de meeste voor de hand liggende oplossingen een keerzijde. Het gaat erom dat je uiteindelijk de juiste balans weet te vinden. Want alles staat met elkaar in verbinding. Als zonweringindustrie zeggen wij ook niet dat je geen airco in huis of op kantoor moet hebben. Nee, wij zeggen dat je minder moet koelen. En daar kan zonwering je bij helpen. Wij zouden ook de complete installatiebranche over ons heen krijgen als wij dat bij het NEN zouden zeggen. Je moet in principe proberen samen de juiste mix te vinden. Daar gaat het om!'

Terugverdientijd
'We zijn nu zo ver dat we met een aantal rapporten kunnen aantonen als iemand zonwering toepast in een woning die op een Energie Prestatie Coëfficiënt van 1.0 zit, hij al redelijk in de buurt komt van die verplichte 0.8. Met een relatief kleine aanpassing voldoet hij dus aan die nieuwe norm. We willen nu door middel van een studie aantonen dat deze investering binnen een acceptabele tijd terugverdiend kan worden. Zeker in de utiliteitsbouw is dat een belangrijk argument. Zonwering wordt daar nog te vaak gezien als een sluitpost die alleen maar geld kost. Maar als je dat zou kunnen omdraaien door voor te rekenen hoeveel geld ze met zonwering op bijvoorbeeld hun stook- en aircokosten kunnen besparen dan maak je het inzichtelijk hoe snel ze de investering terug kunnen verdienen. De bedoeling is om hier een afstudeerproject van te maken voor een student van de Technische Universiteit in Eindhoven die dan door ons begeleid wordt. We moeten het daar in de ledenvergadering nog over hebben, maar wat mij betreft gaat die studie er komen. Als je dat soort informatie in handen hebt dan kun je als totale zonweringbranche een echte stap voorwaarts maken. Ook niet-leden zullen daar op den duur van profiteren. Maar dat vinden wij niet erg. Dat punt zijn wij als leden van Romazo Fabrikanten en Leveranciers al lang voorbij. We weten dat we onderling concurrenten zijn, maar we zien ook het gezamenlijke belang dat we als branche hebben.'


Romazo Fabrikanten en Leveranciers
Naast voorzitter Chris Kollen bestaat het bestuur van Romazo Fabrikanten en Leveranciers verder uit Erik Budding (Mado Nederland) en Lars Huizenga (Dickson Constant). Branchemanager is Leo Oosterveen. Romazo Fabrikanten en Leveranciers heeft in totaal 13 leden.
"Nieuwe leden zijn altijd van harte welkom", zegt Chris Kollen. "Wij streven naar een zo optimaal mogelijke dekking. Wij staan open voor iedereen, maar we gaan niet actief werven. Het nadeel van actief werven is dat je mensen over de streep gaat trekken. Zoiets moet vanzelf gaan. Wanneer je als vereniging goed werk verricht, komen die nieuwe leden vanzelf wel."

Prijs
De zonweringmarkt is volgens Chris Kollen veel teveel gefixeerd op prijs. "Ik blijf daar op hameren. Die consument heeft er geen weet van wat het allemaal kost. Totdat het hem verteld wordt", zegt hij. "Consumenten die op zoek zijn naar zonwering hebben meestal een koophuis en willen geen rommel aan hun gevel. De markt daarentegen gaat er nog te vaak van uit dat ze de goedkoopste moeten zijn omdat de klant anders misschien wel naar de concurrent stapt."

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - december | Pagina(s) 16,17,18,19
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google