Marketing en geen merketing, toch?
 
Column Marketing
Sommige zaken zijn zo vanzelfsprekend dat we ze niet eens meer ter discussie stellen. Dan doe ik vandaag toch maar eens een poging. Ik weet, we gebruiken al zoveel woorden uit het Engels dat het er allemaal niet beter op wordt. Maar met sommige woorden lijkt het verkeerd te gaan. Natuurlijk, marketing lijkt een engels woord, maar is zeker zogoed een Nederlands woord. Maar daar wilde ik het niet over hebben, ik wil aandacht vragen voor het woord en wanneer het de lading dekt.
De afgelopen jaren ben ik de nodige marketeers tegen gekomen die met van alles bezig waren behalve met de MARKT. Da?s effe schrikken. Waar zijn ze dan mee bezig? Ze zijn bezig met reclame, ze zijn druk met promoties, ze staken uren, dagen, weken, wat zeg ik jaren in het MERK. Merketing dus en geen marketing.
De Amerikanen en Britten onderkennen het probleem en hebben daarom ook voor dit geheel andere domein binnen alles wat met commercie te maken heeft een aparte naam; branding. Branding gaat over het merk en vormt daarmee de basis van de marketing, als je werkt voor een organisatie met een merk.
MARKeting gaat dus over de MARKT, over de consumenten, over doelgroepen, over de gebruikers. Waarom zijn die marketeers van vandaag nog maar zelden geïnteresseerd in MARKTonderzoek? Zeg maar de spiegel van hun geweten.
Er worden congressen, studiemiddagen en boeken gewijd aan de onvoorspelbare en onberekenbare consument. Want die consumenten zijn de weg kwijt! Volgens mij ligt de oplossing voor mogelijkheden in de markt toch bij de marketeer. Meer onderzoek doen. Ik hoor het u al zeggen: 'meneer verkoopt onderzoek, en wij moeten onderzoek doen'. Toch kwam een paar maanden geleden hulp uit onverwachte hoek. DeNunzio van Maxeda zag de sleutel voor verbetering in marktonderzoek. Het voormalige VendexKBB zet marktonderzoek, of nog meer specifiek klantenonderzoek in voor het vinden van de nieuwe marktkansen. Maxeda doet onderzoek onder haar klanten, en met de mogelijkheden van vandaag is dat bereikbaarder dan ooit. De marketeer die vooruit kijkt en weer grip op zijn klanten wil krijgen kan het best het goede voorbeeld van Maxeda volgen. Door op een slimme manier een klantenpanel op te bouwen dat gebaseerd is op een segmentatie van de klanten kan de voorsprong worden gecreëerd. Daarmee wordt het nieuwe marktonderzoek meteen een integraal onderdeel van de marketing, omdat de inzichten van het klantenpanel tevens gebruikt kunnen worden voor direct marketing. Het zal weliswaar niet het veel besproken één-op-één-marketing worden, maar het zeker zo effectieve één-op-veel-marketing. Wordt de klant toch nog zichtbaar.
Reacties kunt u mailen naar fquix@q-and-a.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - november | Pagina(s) 13
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken