Copa Home zet zich op de kaart als trendsetter
 
Nederland groeimarkt voor Belgisch raamdecoratiemerk
Voor het Belgische raamdecoratiemerk Copa Home is Nederland heel duidelijk een groeimarkt. Het was niet voor niets dat het bedrijf de afgelopen maand zowel op de WoonmodeCity als de Woonbeurs vertegenwoordigd was. Copa Home noemt zichzelf een trendvolger, maar daarmee doet het merk zich met haar trendsettende collectie absoluut tekort. Voor Zonvak redenen genoeg om af te reizen naar Kortrijk.
 
Met de komst van Johan de Coen als art director heeft Copa Home zich het afgelopen jaar nog nadrukkelijker op de kaart gezet. Een van zijn eerste wapenfeiten was de introductie van de Rollobox, een geheel nieuwe presentatie van de rolgordijnencollectie. Opvallend daarbij is dat er door middel van fotografie veel nadruk gelegd is op sfeer en lifestyle. Dus niet zoals dat zo vaak gebeurt alleen maar rolgordijnen op de foto, maar juist ook in combinatie met mensen. Daarnaast biedt Copa Home haar dealers nu de mogelijkheid om via een televisiescherm deze sfeerbeelden inclusief bijpassende muziek in de winkel te tonen.
?Bij ons staat de beleving centraal?, legt Johan de Coen uit. ?De meeste raamdecoratiewinkels en zonweringzaken ogen vrij cool en strak als je binnenkomt en het is er meestal erg stil. Wat dat betreft wordt het product raamdecoratie vaak heel slecht gecommuniceerd naar de consument toe. Wij willen daar door middel van onze presentaties verandering in brengen en meer zijn dan alleen maar een productiebedrijf. We proberen eigenlijk geen product meer te verkopen maar een beleving.?
De toon is gezet. Uit het bovenstaande blijkt wel dat Copa Home een bijzonder ambitieus raamdecoratiemerk is. En daar past een trendsettende collectie bij. Johan de Coen en commercieel directeur Bart Timmerman zien Copa Home echter meer als een trendvolger, maar daar doen ze het Belgische merk absoluut tekort mee. Goed voorbeeld van het feit dat Copa Home voorop loopt in de markt is bijvoorbeeld de collectie Wood be Textile die voor de Nederlandse markt voor het eerst gepresenteerd werd op WoonmodeCity. Een trendy combinatie van hout en textiel dat zowel als vouwgordijn, roll-up als rolgordijn geleverd kan worden. ?We zijn jaren trendvolger geweest. Misschien moeten we nog een beetje wennen dat we steeds meer trendsettende producten brengen?, lacht De Coen.

Groeimarkt
Ook in Nederland zijn de activiteiten van Copa Home niet onopgemerkt gebleven. Het aantal verkooppunten stijgt nog steeds en ook qua omzet is Nederland heel duidelijk een groeimarkt voor het Belgische raamdecoratiemerk. ?Qua omzet groeien we in Nederland elk jaar zo?n 30, 40 tot 50 procent. In België zijn we marktleider. In Nederland hebben we nu zo?n 800 dealers. Dat is nog niet zo heel erg veel als je weet dat er in Nederland ongeveer 5000 verkooppunten zijn op het gebied van binnenzonwering?, zo legt Bart Timmerman de positie van Copa Home in ons land uit.
Als gevolg van de bovenstaande groei is het aantal vertegenwoordigers dat voor Copa Home in Nederland op de weg zit onlangs uitgebreid van twee naar drie. Peter Stam, Jauke de Baat en Paul Schneiders zijn de contactpersonen voor de dealers in ons land en worden in België bijgestaan door de verkoop binnendienst. Hoeveel nieuwe dealers er de komende jaren nog bijkomen is volgens Bart Timmermans moeilijk in te schatten. ?We hoeven ook niet per se op elke hoek van de straat zitten. De consument gaat anders een loopje met je nemen en de dealers tegen elkaar uitspelen. Je kunt veel beter selectief aanwezig zijn. De marges voor de dealers staan op die manier veel minder onder druk. Dealers krijgen bij ons geen afgeschermd gebied, maar we letten er wel op dat ze niet te dicht op elkaar komen te zitten.?

Globalisering
Als we Bart Timmerman vragen naar wat de positionering van Copa Home in de markt is, hoeft hij niet lang na te denken. ?Wij zijn een A-merk met B-prijzen. Wij opereren op een lager prijsniveau dan merken als Luxaflex en Bécé, maar dat betekent niet dat de kwaliteit minder is. De kwaliteit moet top blijven, qua prijs gaan we er dus altijd net even onder zitten?, zo legt hij uit. Opvallend daarbij is dat alle producten gewoon in eigen huis worden geproduceerd en dat er vanwege goedkopere loonkosten dus niet wordt uitgeweken naar landen in Oost-Europa of bijvoorbeeld China. ?Doordat bij ons het productieproces dusdanig is geautomatiseerd kunnen wij het rendement hoog houden. Ik denk dat wij verder zijn geautomatiseerd dan concurrerende bedrijven die vaak wel uitwijken naar goedkope loonlanden. Merken als Luxaflex en Bécé maken steeds minder in eigen huis. Zelf geloven wij niet zozeer in die ontwikkeling. Haaks op die globalisering staat ook de toenemende behoefte bij het bedrijfsleven om weer dichterbij huis te produceren omdat men dichter op de bal wil zitten. Als je de productie uitbesteedt naar het buitenland dan zie je vaak door de bomen het bos niet meer en is het ook heel lastig om goede levertijden te garanderen. Daarom kiezen wij er bewust voor om alles hier te doen.?

Collectie
Copa Home staat bekend om zijn vernieuwende en onderscheidende collectie. Samen met Bécé liep het Belgische merk vorig jaar voorop als het gaat om het gebruik van natuurlijke producten. De trend van dit moment. Met de collectie Wood be Textile gaat Copa Home nog een stap verder door te kiezen voor een unieke combinatie van hout en textiel. Ook is er een variatie van bamboe met textiel. Wood be Textile kan als vouwgordijn, roll-up en rolgordijn worden geleverd. Eveneens nieuw is Woodnotes, een combinatie van kraftpapier en katoengarens. Verder introduceerde Copa Home een aantal jaren geleden voor de Europese markt de Amerikaanse shutters. Deze worden in eigen huis gemaakt en lijken aan het begin van een rage te staan. ?Daar hebben we echt onze nek mee uitgestoken?, zegt Bart Timmerman. ?De shutters zijn over komen waaien uit Amerika en ook in Engeland zijn ze razend populair. Wat je nu ziet is dat er ook in de Benelux steeds meer vraag naar is. Het is nog maar een begin, maar we verwachten er wel heel veel van. Qua omzetcijfers zit er heel duidelijk een stijgende lijn in.?

Keuzes maken
Tenslotte praten we met Johan de Coen en Bart Timmerman over dealerconcepten en de grote hoeveelheid aan raamdecoratiemerken die we bij de woninginrichter tegenkomen. Copa Home probeert door presentatieboxen en sfeervolle televisiebeelden beschikbaar te stellen haar dealers heel duidelijk extra verkooptools in handen te geven. Wat het tweetal opvalt is dat dealers vaak nog kiezen voor te veel verschillende merken. ?Dealers zullen heel duidelijk moeten kiezen voor bepaalde merken. Het aanbieden van zes tot zeven verschillende merken werkt niet. De grote fout die veel dealers maken is dat ze iedereen als klant willen en als gevolg daarvan een heel breed assortiment willen hebben. Van heel laag tot hoog. Wij zijn van mening dat je veel beter kunt kiezen voor een bepaalde niche. Dat is mijn klant en die klant ga ik beleveren. En als daar ook andere klanten op afkomen is dat leuk meegenomen.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - oktober | Pagina(s) 52,53,55
Categorie: Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google