"We willen laten weten dat Jacuzzi er weer is"
 
Casper Daniels en Wim de Haan van Jonker Sanitair :
Jacuzzi is weer vertegenwoordigd in Nederland. Een opmerkelijke terugkeer in de schoot van importeur Jonker Sanitair bv uit Den Haag. Directeur Casper Daniels (41) en verkoopleider Wim de Haan (61) verhalen over de rentree van een absoluut topmerk op de Nederlandse markt.
 
Casper Daniels: "Wij waren de eersten die Jacuzzi, zeventien jaar geleden op de Nederlandse markt brachten, het was voor ons ook de eerste keer dat wij met een -luxe- badenmerk gingen werken. Daarvoor concentreerden we ons op installatiemateriaal.
Het is natuurlijk mooi en tegelijkertijd opmerkelijk dat je meteen met een merk als Jacuzzi je entree kan maken op de badenmarkt. Dat is te danken aan mijn schoonvader. Die trok toentertijd de stoute schoenen aan en is naar Jacuzzi gestapt, omdat ze nog helemaal niet vertegenwoordigd waren op de Nederlandse markt. Ze stemden toe waarna een succesvolle relatie is gelanceerd."

Relatie
"Zoals wel vaker bij goede relaties gebeurt; er kwam op een gegeven moment een kink in de kabel. Want een tijd lang was alles hosanna met de Nederlandse economie en de bomen groeiden tot in de hemel. Naast Jonker was er nog een tweede bedrijf -Dinline- dat ook Jacuzzi importeerde. Nederland is niet zo groot en tijdens een 'booming' economie heb je weinig last van elkaar, maar zodra het wat minder gaat loop je elkaar al gauw voor de voeten. Met twee spelers kun je dealers in mindere mate exclusiviteit garanderen.
Uiteindelijk heeft Jacuzzi besloten om te stoppen met importeurs en door te gaan met een agent, dat werd Velbert Agenturen. Best een pijnlijke beslissing voor ons, want we hadden een goede relatie opgebouwd van ruim vijftien jaar. En de relatie met Velbert werd uiteindelijk beëindigd, toen ze gelieerd werden aan het Duitse Burgbad."

Hernieuwd contact
"Vorig jaar bereikte ons het verzoek van Jacuzzi of wij misschien weer geïnteresseerd zouden zijn om de werkzaamheden te hervatten. Wij hadden twee jaar lang zonder hen gewerkt, maar wel altijd -goed- contact gehouden. Dat neemt niet weg dat toen wij werden benaderd het voor ons wel een verassing was. Wij zagen in de voorgaande jaren natuurlijk wat er gebeurde met het merk, en dat was niet positief. Alles wat wij hadden opgebouwd in die vijftien jaar ervoor was in een negatieve spiraal beland. Er lag dus een uitdaging, maar we stonden niet direct klaar met open armen. Er moest nog wel wat 'oud zeer' weggewerkt worden.
Maar goed, praten kan altijd; en toen dat gebeurde, zagen wij dat er een organisatie stond die aanmerkelijk uitgebreider was dan toen wij afscheid hadden genomen. Doordat er nu onder meer een export-directeur en vier export-managers bij Jacuzzi werken, heb je ook het idee dat ze meer aandacht hebben voor de export. Voorheen waren er slechts twee export-managers en die rapporteerden rechtstreeks aan de directeur. Men is dus duidelijk bezig het geheel flink wat 'body' te geven. De export kreeg voorheen minder aandacht omdat de thuismarkt, Italië, en de Zuideuropese landen bijzonder interessant en groot zijn. Daar ging dan ook de meeste aandacht naar uit. Maar op de Cersaie 2006 in Bologna werden er enorm veel noviteiten geïntroduceerd. En het is waarneembaar dat deze niet alleen maar op Italië gericht zijn. Een voorbeeld: voorheen was het merendeel van de collectie baden 170 cm. Probeer dat maar eens in Nederland te verkopen. Italianen zijn natuurlijk gemiddeld een stuk kleiner. Maar nu ontwikkelt men meer voor Noord-Europa, vanaf 180 cm.
Daarnaast was het voor ons van belang dat wij de enige in Nederland zouden worden die Jacuzzi gingen vertegenwoordigen. Niet dat wij dat per se voor ons zelf wilden, maar vooral voor het belang van de opbouw van Jacuzzi in Nederland was het een absolute noodzaak zich te beperken tot één partij."

Plannen
Wim de Haan: "De beurs in Bologna was van de kant van Jacuzzi zeer interessant. Het overgrote deel van wat er stond was nieuw. Ook de complete badkamerlijn werd succesvol neergezet. Van origine is Jacuzzi een whirlpool-leverancier en de uitvinder van de hydro-massage, daar hebben ze wereldwijd een naam mee opgebouwd. Maar de laatste jaren richt het bedrijf zich steeds meer op de complete badkamer. Keramiek, armaturen, douchecabines. Maar ook spa-baden, kortom een totaalconcept. Iets wat nog niet zo bekend is van Jacuzzi."
Casper Daniels: "Wij hebben grote plannen met Jacuzzi. Zo zijn we begonnen met het merk weer onder de aandacht te brengen, want het was enigszins van de markt verdwenen. Het grote voordeel is dat de naam synoniem staat met het product, net zoals mensen het hebben over Luxaflex terwijl ze lamellen bedoelen. Door middel van adverteren proberen wij ook de aandacht van potentiële klanten te winnen, en dan met name de badkamerspecialisten en installateurs. We willen wel laten weten dat Jacuzzi er weer is, het absolute A-merk, de uitvinder.
Maar de prioriteit ligt bij het opzetten van een degelijk dealernetwerk, daar zijn we het drukst mee bezig. En ondanks dat we het niet willen, hebben we toch met een verleden te maken. In de zin van: je moet je -toekomstige- dealers weer enthousiast maken voor dit product. Twee jaar lang is er niet geleverd en nu staan de showrooms al vol. De concurrentie zit niet stil en is in dat gat gesprongen. Wij moeten die positie weer heroveren."
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2006 - oktober | Pagina(s) 14-17
Categorie: Baden en whirlpools
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google