'Rolluiken zijn voor ons een bijproduct'
 
Zonwering Houten kiest bewust voor kwaliteitsrolluiken
Zonwering Houten beweegt zich met Mado en Roma in het hogere segment op het gebied van rolluiken. Directeur Han Blankers heeft daar vanwege de kwaliteit bewust voor gekozen. Toch vertegenwoordigen de rolluiken maar een marginaal deel van de omzet.
 
'Rolluiken zijn voor ons een bijproduct en dat zal ook wel zo blijven', zegt Han Blankers als hij het belang van dit zonweringproduct voor zijn onderneming schetst. Hij nam op 1 januari 2006 het 18 jaar geleden door Truus van Drie opgerichte Zonweringbedrijf Houten over en veranderde daarbij tevens de naam in Zonwering Houten.
De productgroep rolluiken is bij Zonwering Houten verantwoordelijk voor een enkele procenten van de totale omzet. 'Ze zaten al in het programma en we hebben ze er nog steeds bij', aldus Blankers. Hij constateert evenwel dat rolluiken in de regio Utrecht gewoon minder vaak worden verkocht dan bijvoorbeeld in het oosten en zuiden van ons land. 'Er is hier in ieder geval geen grote markt voor.'
Hij kan het niet precies aanwijzen, maar het heeft volgens hem onder meer te maken met het gemiddeld wat groter zijn van de ramen in het midden en westen van ons land. 'Het is min of meer ook zo historisch gegroeid, denk ik. Nederland houdt niet op bij de grens en in Duitsland en België zie je veel meer rolluiken voor de ramen die daar bovendien kleiner zijn dan hier. En verder denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat in het oosten en zuiden veel meer vrijstaande, soms wat afgelegen huizen staan. Mensen doen daar misschien meer aan beveiliging dan hier.'

Verduistering
De late herfstmaanden en de wintermaanden zijn van oudsher de tijd waarin meer rolluiken worden verkocht, heeft Blankers ervaren. Daarnaast komt het ook voor dat Zonwering Houten wordt gevraagd nieuwbouwhuizen van rolluiken te voorzien.
De aanschaf van rolluiken is volgens Blankers' ervaring negen van de tien keer voor zonwering en verduistering. Dit laatste bijvoorbeeld voor mensen die in ploegendienst werken. Mede daarom worden rolluiken ook meer voor de bovenverdieping aangeschaft dan voor de begane grond.
Uiteraard zijn er consumenten die het product aanschaffen voor beveiliging, maar dat aantal is niet groot. Blankers staat ook wat sceptisch tegenover dat doel. 'Ik denk dat een rolluik niet echt helpt om inbrekers tegen te houden. Het is hooguit een stukje preventie doordat het een eerste barrière vormt. Maar als iemand echt wil inbreken, komt 'ie er toch wel in. Dus echt inbraakwerend? Nee, daar geloof ik niet in.'
Hij geeft trouwens eerlijk toe dat hij vanuit esthetische overwegingen ook niet echt gecharmeerd is van rolluiken. 'Als je ergens een mooi scherm hebt opgehangen, dan kun je nog zeggen dat het huis er van opgeknapt is. Bij rolluiken durf ik zoiets niet te beweren, want ik vind ze zeker geen verfraaiing van het huis.'

Mado en Roma
Toen Han Blankers in januari de zaak overnam hadden ze meerdere rolluikenleveranciers in het programma. Hij vond dat echter niet helder naar de consument toe en besloot daarom twee leveranciers aan te houden: Mado en Roma. 'Soms is het moeilijk aan de klant uit te leggen wat gezien de prijsstelling bij drie of vier gelijkwaardige producten nu exact het verschil is. Zo is het ook met rolluiken. Aan de ene kant ben je geneigd met de prijsvechters mee te gaan, want dan kun je een goedkoop alternatief aanbieden. Maar aan de andere kant verziek je daarmee ook weer een deel van je eigen markt. En daarom heb ik nu alleen Mado en Roma.'
Blankers had geen ervaring met Mado, want dat dealerschap is ook pas van dit jaar. Over de overstap van Mado naar Heroal (daarvoor zaten ze bij Alulux, red.) en over de consequenties daarvan kan hij niets zeggen. Wel wil hij kwijt dat Heroal gewoon goed bekend staat en dat ze een perfect product maken. Blankers heeft dan ook bewust voor Mado/Heroal gekozen vanwege de kwaliteit. Die kwaliteit komt volgens hem tot uiting in de materialen, de componenten die ze gebruiken en de degelijkheid.
Maar er is nog een ander punt. 'Onderscheid in rolluiken is erg moeilijk. Mado/Heroal en Roma zijn de betere rolluiken, alleen dat is aan de buitenkant niet direct te zien. De verkoopargumenten liggen daardoor meer in de sfeer van toegevoegde waarde, bijvoorbeeld de elektrische installatie. We gaan simpelweg voor topkwaliteit en dat betekent ook een perfecte aansturing met onder andere Somfy. We geven bovendien vijf jaar garantie en dan moet je ook wel vertrouwen in het product hebben.'
Het enige minpuntje dat hij trouwens van Mado kan opnoemen is de levertijd die iets te lang is naar zijn zin. Verder is het contact goed en in de afhandeling zijn ze erg helder en duidelijk.


Bedrijfsgegevens

Naam: Zonwering Houten
Bestaat sinds: 1988; in deze vorm 1 januari 2006
Aantal personeelsleden: 7 (incl. 5 monteurs)
Directeur/eigenaar: Han Blankers
Merken zonwering: Mado, Roma, Harol, Luxaflex, Sunway, Zonnelux
Aangesloten bij : Romazo

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - augustus | Pagina(s) 58,59
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google