Zonwering nog steeds domein van de specialist?
 
Qudata-update branchevervaging
Een jaar lang is in Zonvak Magazine uitgebreid aandacht besteed aan het fenomeen branchevervaging. Die reeks dossiers sluiten we voorlopig af met een overzicht van de laatste onderzoeksgegevens. Hoe kijken ondernemers aan tegen de opkomende concurrentie? Zijn er verschuivingen in de verschillende assortimenten? En blijft zonwering het domein van de specialist?
 
Branchevervaging
Het afgelopen jaar passeerden de bouwmarkten, vbs-winkels (verf/behang speciaalzaak), de bouwmaterialenhandel, de woonwarenhuizen en tenslotte de woonwinkels de revue. Zelfs de zonwering-ondernemers werden, althans de leden van het panel van de onlangs opgestarte BrancheBarometer, onder de loep genomen. Branchevervaging bleek, met name voor wat betreft de bouwmarkten, vbs-winkels en woonwinkels, van toepassing. En gezien de concentratie in vooral de eerst twee distributiekanalen is zelfs een minimale verschuiving naar zonweringproducten van grote invloed. De slagkracht van organisaties als Intergamma en Maxeda (voorheen Vendex KBB) is vele malen groter dan die van bijvoorbeeld de Ambiance Organisatie.
Uit het onderzoek van Van Es Marketing Services blijkt dat 95 procent van de zonweringbedrijven nog steeds geheel zelfstandig inkoopt. Daarin is sinds 2004 niets veranderd. Slechts 7 procent van de ondernemingen is onderdeel van een keten of aangesloten bij een winkelformule. Dat percentage is overigens in die twee jaar wel met 5 procent gestegen. Feit blijft dat die concentratie nog steeds zeer laag is ten opzichte van andere vergelijkbare (woon)branches.

Het Zonvak-Panel
Eerdere conclusies dat de bouwmarkten, woonwinkels en vbs-zaken de grootste bedreiging vormen worden door de Zonvak-Panelleden duidelijk onderstreept. 63,2 procent geeft aan de bouwmarkt als grootste concurrent te zien. De woonwinkels volgen op de tweede plaats met 26,3 procent. De vbs-winkels scoren een percentage van 10,5 procent. Daarnaast is er een opsplitsing gemaakt in binnen- en buitenzonwering, zie Figuur 1 en 2. Daarnaast werden de panelleden gevraagd bij welke groep zij een groei in om- en afzet verwachten op het gebied van zonwering (Figuur 3).

Binnen/buitenzonwering
Uit eerder onderzoek onder de panelleden (zie Zonvak Magazine editie mei) bleek dat de verhouding tussen buiten- en binnenzonwering 76,4 om 23,6 procent lag (in aantal). In Figuur 4 is een verdere opsplitsing in het assortiment opgenomen. Uit het onderzoek van Van Es liggen die percentages iets anders: 46 om 24 procent (in omzet), waarbij rolluiken (26 procent) en een categorie Overig (4 procent) apart zijn meegenomen (zie Figuur 5). Verder blijkt uit het Marketingrapport Zonwerings- en Rolluikenbranche 2006 -en dat is opvallend- dat het aandeel buitenzonwering met 5 procent is gedaald. Daarentegen is het aandeel van binnenzonwering juist weer met drie procent gestegen.

Zomeracties
De bouwmarkten adverteren deze zomer volop met allerlei buitenzonweringproducten. Bouwmarktformules als Praxis, Gamma en Hornbach besteden diverse pagina's aan deze productgroep. Multimate gaf zelfs een speciale folder uit. Deze 'service bouwmarkt' verzorgt, wanneer nodig ook de montage onder het mom van 'Zelf doen, samen doen of laten doen'.


Figuur 1
Welke branchevreemde partij ziet u als grootste concurrent op het gebied van buitenzonwering?
-Bouwmarkt 73,7 %
-Verf/behang speciaalzaak (vbs) 10,5 %
-Woonwinkel 15,8 %
Bron: Qudata

Figuur 2
Welke branchevreemde partij ziet u als grootste concurrent op het gebied van binnenzonwering?
-Bouwmarkt 57,9 %
-Verf/behang speciaalzaak (vbs) 5,3 %
-Woonwinkel 36,8 %
Bron: Qudata

Figuur 3
Bij welke branchevreemde partij voorziet u een afzet/omzetgroei van zonweringproducten?
-Bouwmarkt 63,2 %
-Verf/behang speciaalzaak (vbs) 10 %
-Woonwinkel 26,8 %
Bron: Qudata
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - augustus | Pagina(s) 22,23
Categorie: Zonwering, Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken