Online winkelen stimuleert winkelbezoek
 
Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek lijkt juist te worden gestimuleerd door online shoppen. Dat concluderen Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Zij promoveren in mei 2006 beiden met een onderzoek over winkelen via internet aan de Faculteit Geowetenschappen.
 
Internet heeft volgens het onderzoek tot nu toe nog maar weinig nadelige gevolgen gehad voor de detailhandel in binnensteden. Zo'n 80 procent van de internetgebruikers bezoekt de binnenstad niet minder vaak en doet hier ook niet minder aankopen ten gevolge van online winkelen. Het internet wordt wel veel als informatiekanaal gebruikt, voordat consumenten in de binnenstad aankopen doen. Het omgekeerde proces, waarbij mensen zich eerst in de binnenstad oriënteren om vervolgens op internet te kopen, komt ook vaak voor. Deze wisselwerking leidt vooral tot scherpere prijsconcurrentie: winkels moeten zich aan het online prijsniveau aanpassen.
Veel internetgebruikers geven aan minder tijd kwijt te zijn aan winkelen in de binnenstad en zijn dankzij internet prijsbewuster geworden. Ruim 80 procent van de winkelketens in de binnenstad heeft tegenwoordig een website, tegenover 44 procent van de zelfstandige winkeliers. Het hebben van een website heeft voornamelijk positieve effecten op de prestaties van winkeliers. Het zorgt voor meer klanten in de winkel(s), een betere relatie met de klant, een verbeterde concurrentiepositie en een omzetstijging.

Hoewel door toedoen van internet over het algemeen meer winkelbezoek wordt verwacht, zijn er ook aanwijzingen dat online winkelen het winkelbezoek kan vervangen. Voor mediaproducten zoals boeken en cd's zijn bijvoorbeeld wel aanwijzingen gevonden voor minder mobiliteit. Ook reisbureaus ondervinden de gevolgen van het massale online boeken van vliegtickets en vakanties. In de toekomst is in dergelijke branches sluiting van winkels volgens de onderzoekers daarom niet ondenkbaar.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - augustus |
Categorie: Software, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken