CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |
Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ... Lees verder ... |
Retail is topsport Retail is topsport waarin ondernemers moeten inspelen op macro- en sectortrends door continu hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. De retailsector heeft i... Lees verder ... |
CBS-cijfers over december jl. Woonbranche sluit 2022 goed af Ondanks berichten in de media dat segmenten van de woonbranche ‘in mineur’ zouden zijn, omdat een eind is gekomen aan de spectaculaire groei in de coronajaren, hebben huishoudens in december jl. bijna 10 procent meer besteed dan een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Wel werd bezuinigd op het verbruik van energie, maar er werd meer besteed aan duurzame goederen dan in december 2021. Lees verder ... |
Uitdagingen en meevallers Voor ondernemers in de dynamische retail- en groothandel voorzien we voor 2023 en 2024 grote uitdagingen, maar ook kansen. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food ... Lees verder ... |
CBS-cijfers 3e kwartaal Beperkte krimp; consument blijft geld uitgeven De Nederlandse economie is licht aan het krimpen, zo geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) aan. Maar toch hebben de huishoudens in september ruim 2 procent meer besteed dan een jaar eerder. De woonbranche loopt iets terug, maar kent grote verschillen tussen de diverse segmenten, zowel in omzetten als in volume. Lees verder ... |
Column Olaf Zwijnenburg Hardnekkige inflatie Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van huishoudens uithollen en de winsten van bedrijven a... Lees verder ... |
Tegenwind vraagt om stuurmanskunst De economie in ons land draaide tot op heden boven verwachting. En dat is positief. Tegelijkertijd zijn de vooruitzichten minder positief. De inflatie laat de omzetten weliswaar financieel stijgen, ma... Lees verder ... |
CBS-cijfers over eerste helft 2022 Vertrouwen blijft gering; investeringen groeien Het consumentenvertrouwen -of het gebrek aan vertrouwen- blijft aan het eind van het voorjaar op een dieptepunt, maar daalt niet verder. De Nederlandse consument wordt zelfs iets minder negatief over de economie in komende twaalf maanden. Tegelijkertijd verwachten producenten dit jaar echter bijna 20 procent meer te investeren. (Bron: CBS) Lees verder ... |
CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail ... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste maanden 2023 Licht herstel consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een dieptepunt. Momenteel is er echter een licht herstel zichtbaar, blijkt uit CBS-cijfers van de afgelopen maanden. Ook het ondernemersvertrouwen was positief. In het segment dhz en keukens zien we in februari echter een eerste daling ten opzichte van 12 maanden geleden, nadat deze markt jarenlang ‘bijna overspannen’ was. Lees verder ... |
CBS-cijfers 2e kwartaal Het wordt rustiger in de winkels Na een periode van een oververhitte markt, werd het vanaf het tweede kwartaal van 2022 wat rustiger in de winkels. De diverse segmenten van de woonbranche zagen het volume van hun verkopen dalen, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Dit werd echter op gebied van de omzetten deels weer goed gemaakt door stijgende prijzen. Lees verder ... |
Onverwacht en pijnlijk Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Voor velen kwam dit nieuws onverwacht en pijnlijk. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van ... Lees verder ... |
CBS-cijfers over 1e kwartaal Vertrouwen daalt, uitgaven stijgen In de afgelopen maanden was sprake van een voortdurende daling van het consumentenvertrouwen en in de koopbereidheid van de consumenten. Dat heeft echter nog geen duidelijke gevolgen voor de uitgaven van diezelfde consumenten. Die uitgaven namen toe, net zoals de omzet van de retail. Natuurlijk speelt het einde van de lockdown daar een rol in. Lees verder ... |
Column Olaf Zwijnenburg Commercie via smartphones groeit Uit Zweeds onderzoek blijkt dat desktops en laptops voor de consument niet meer de populairste devices zijn om online aankopen mee te doen. De smartphone wordt bij online winkelen steeds populairder. ... Lees verder ... |
Vierde kwartaal 2021 Tegenstrijdige cijfers economie en branche Wanneer we naar de economische ontwikkelingen van de afgelopen maanden kijken, met als bron de gegevens van het CBS, dan zien we naast positieve ook negatieve cijfers. De consumptie van de huishoudens groeide, maar het consumentenvertrouwen daalde. De omzet van de woonbranche nam toe, maar de internetverkopen groeiden veel minder. Lees verder ... |
De kracht van lokale online platforms Een van de uitdagingen van de retailer voor dit jaar is het beter benutten van de kracht van lokale online platforms. Twee belangrijke trends hebben een boost gegeven aan dit fenomeen: de verschuiving... Lees verder ... |
CBS-cijfers over eind 2021 Lichte plus in periode vóór lockdown Van medio december tot medio januari jl. werd de woonbranche opnieuw getroffen door een lockdown, met sluiting van de showrooms. In de maanden daarvoor was sprake van een lichte plus in de omzetten, zo geven de CBS-cijfers aan. De omzet groeide nog wel, maar er was geen sprake meer van ‘oververhitting’ binnen de diverse segmenten. Lees verder ... |