Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
R+T: succesvolle editie 2024
 
Duurzame toekomst branche
De week van 19 tot en met 23 februari was dit jaar, na een fysieke afwezigheid van 6 jaar, weer de week van R+T, ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor rolluiken, poorten en zonwering. Een succesvolle editie: in totaal presenteerden 1.020 exposerende ondernemingen uit 43 landen hun innovaties in Stuttgart en werd de beurs bezocht door ruim 61 duizend vakbezoekers uit maar liefst 146 landen.
 
Het volledige terrein van de Messe Stuttgart was, met een bruto tentoonstellingsoppervlakte van 120.000 vierkante meter, volledig volgeboekt voor editie 2024. \"De betekenis als wereldwijde ontmoetingsplaats van de branche wordt hiermee nog maar eens aangetoond. We verheugen ons zeer dat we op de successen van het vorige evenement konden voortbouwen en de kwaliteit van de bezoekers zelfs nog konden verhogen\", vat Roland Bleinroth, directeur Messe Stuttgart, het bondig samen. \"Door de pauze van zes jaar waren onze verwachtingen wat betreft het aantal exposanten en bezoekers eerlijk gezegd nogal hoog. Daarom zijn we des te blijer dat deze nu ingelost en zelfs overtroffen werden.\" Sebastian Schmid, lid van de directie van Messe Stuttgart, vult aan: \"Het eindresultaat van de R+T 2024 is positief over de hele lijn. De wereldwijde branche van rolluiken, poorten en zonwering is opnieuw bij ons in Stuttgart bijeengekomen. En daar zijn we meer dan trots op! Zonder de trouw van onze jarenlange partners en exposanten zou dit niet mogelijk zijn geweest. De R+T heeft zijn reputatie als hoogtepunt en innovatieplatform van de branche zonder twijfel opnieuw waargemaakt.\"

Toekomst Duurzaam Vormgeven
Ook het hoofdthema van deze R+T, ‘Toekomst. Duurzaam. Vormgeven. TogetheR+T’ heeft er aan bijgedragen dat de internationale vakbeurs verder schrijft aan zijn succesverhaal. Duurzaamheid was het centrale thema van deze editie. De bezoekers konden verschillende innovatieve oplossingen live ervaren, waarmee ze kunnen voldoen aan de hoge eisen van eindgebruikers wereldwijd. Bovendien sloot een deel van de inhoud van het randprogramma nauw aan bij de thema\'s duurzaamheid en energie-efficiëntie en zorgde ervoor dat het gespecialiseerde publiek de eigen vakkennis doelgericht kon uitbreiden. Daarnaast waren er tijdens R+T 2024 natuurlijk elementen als de uitreiking van de R+T innovatieprijs. In totaal werden 29 producten van 25 bedrijven onderscheiden (zie kader). Daarnaast werden ook speciale prijzen uitgereikt op het gebied van duurzaamheid, design en werd een speciale juryprijs toegekend. Sebastian Schmid vat samen: \"Met de 32 onderscheidingen van de indrukwekkende en toekomstgerichte innovaties kon de R+T bij de prijsuitreiking opnieuw op indrukwekkende wijze zijn status als innovatieplatform onderstrepen.\" Ook vaste onderdelen, zoals het poortforum, het R+T Smart-Home forum, het ES-SO seminar, de speciale show ‘Jonge talenten’ of de battle van de vaklui vonden plaats, evenals programmaonderdelen voor specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld de ‘R+Tag der Architektur’ en de speciale show OUTDOOR. AMBIENTE. LIVING die vele bezoekers naar het buitenterrein van het beurscentrum in Stuttgart trok en waar outdooroplossingen werden gepresenteerd voor het 365 dagen durende buitenseizoen. ? ?Positieve feedback
\"Op alle beursdagen zagen we enkel stralende gezichten\", zegt een opgetogen Roland Bleinroth. \"En dit geldt werkelijk voor alle betrokkenen: exposanten, bezoekers en partners alsook journalisten.\" De beursstanden konden rekenen op veel belangstelling, in elke hal. Met in totaal 61.232 bezoekers kende de R+T 2024 een vergeluijkbaar succes met de laatste beurseditie in 2018. De bezoekers kwamen uit 146 landen naar Stuttgart gereisd: 96 procent van hen bevestigt het grote belang van de R+T en geeft hiermee de behoefte aan persoonlijke uitwisseling aan; 65 procent van hen kwam uit het buitenland. De beroepskwalificatie van de bezoekers is in vergelijking met 2018 verder gestegen. Negen van de tien respondenten zijn betrokken bij inkoopbeslissingen. De investerings- en/of koopintenties zijn gestegen: meer dan 80 procent van de beslissingnemers wil investeren. Op het laatste evenement in 2018 vond de R+T van dinsdag tot zaterdag plaats, deze keer was het van maandag tot vrijdag. \"Het aantal bezoekers heeft duidelijk bewezen dat deze stap de juiste was\", aldus Roland Bleinroth die de balans opmaakt.

De volgende editie van de R+T vindt plaats in februari 2027 in Stuttgart.

[IN KADERTJES]

Christian Steinberg, directie Global Market, WAREMA Group \"De R+T was voor ons een absoluut succes. We hadden het niet beter kunnen wensen! We ontmoetten hier precies de juiste doelgroep, een fantastisch vakpubliek dat veel interesse in onze producten en diensten toonde. Vanaf de eerste dag werden we regelrecht overrompeld. Indrukwekkend hierbij was de internationaliteit van deze beurs: we hadden zelfs klanten uit Australië aan onze stand. Het maakt ons natuurlijk bijzonder trots dat we met onze SecuKit voor buitenjaloezieën een innovatieprijs hebben gewonnen. We zijn ongelooflijk blij.\"

Francesco Franchini, directeur BA Centraal-Europa, Somfy \"Na zes jaar onderbreking waren de verwachtingen voor de R+T hoog; ze werden echter meer dan ingelost. Centraal bij onze presentatie stond bij deze beurseditie de duurzaamheid en de boodschap dat we oplossingen voor de klimaatverandering aanbieden. Dit konden we op het publiek van de R+T 2024 heel goed overbrengen. De reacties toonden ons dat we op de juiste weg zijn. Het was een fantastische beurs.\"

Friedrich W. Petrat, directeur, Hunter Douglas \"We zijn heel tevreden met de R+T 2024. Hoewel de eerste dag normaal gezien rustig verloopt, was onze stand al op maandag van \'s morgens tot \'s avonds vol bezoekers. Na zes jaar is de persoonlijke uitwisseling met vele klanten uit de hele wereld ons absolute hoogtepunt. Ik ben al meer dan 50 jaar in de branche actief en het voelt aan alsof ik al net zo lang bij R+T betrokken ben. Een vergelijkbare beurs van dit formaat en belang is er in Europa niet. We zijn de volgende keer ook weer graag van de partij.\"

Manfred Heissenberger, directeur Sales + Marketing, Sattler SUN-TEX GmbH \"Vanaf het eerste uur konden we op onze stand een heel geïnteresseerd publiek uit de hele wereld begroeten. Een centraal thema, waarop we voor het eerst op een beurs de focus legden, was duurzaamheid. Dat onze nieuwe Öko Weave met de R+T innovatieprijs 2024 werd onderscheiden, was daarom een echt hoogtepunt voor ons.\"

Pascal Cros, Head of Communications, Stella Group \"De R+T was voor ons een groot succes, we zijn helemaal tevreden. We hadden een fantastische standplaats, ontmoetten een heel geïnteresseerd en internationaal publiek en konden de volledige diversiteit van ons assortiment presenteren. Een hoogtepunt was voor mij het seminar van de European Solar Shading Organisation. In een tijd van verandering is het heel belangrijk over de toekomst van gedachten te wisselen, daarom stond het thema duurzaamheid hierbij centraal. Als we iets willen veranderen, dan kunnen we dat alleen allemaal samen doen. Ook vanuit dit oogpunt bood de R+T 2024 een ideaal forum hiervoor.\"

Paul Renson, CEO, Renson \"We zijn heel tevreden over het verloop van de R+T 2024. Kwaliteit moet men zien, voelen en ruiken, daarom hebben beurzen ondanks digitale alternatieven een toekomst. We zijn er hier in geslaagd om niet alleen producten, maar ook belevenissen te presenteren. Op onze stand hebben we klanten uit de hele wereld ontvangen die ons een geweldige respons gaven op ons aanbod. Dergelijke feedback is voor ons bijzonder belangrijk. De R+T is gewoon een topevenement.\"

Dr. Theresa Schöne, hoofd marketing, heroal – Johann Henkenjohann GmbH & Co. KG\"De vreugde dat de R+T 2024 eindelijk weer live en in kleur plaatsvond, was overal voelbaar. We gebruikten onze aanwezigheid om nieuwigheden te presenteren, voor communicatie en interactie. Centraal stonden bij ons vooral verwerkingsefficiëntie en de integratie van verschillende oplossingen. De R+T is in Duitsland en internationaal uniek wat betreft bereik en betekenis. Bij deze editie konden we meteen twee jubilea vieren: ten eerste de 150e verjaardag van de oprichting van ons bedrijf en bovendien de presentatie van de dubbelwandige rolluikstang van geschuimd aluminium precies 55 jaar geleden; op de R+T in 1969!\"

Tobias Löhner, hoofd marketing, ROMA KG: \"We zijn heel tevreden met het verloop van de R+T 2024. Er heerste doorgaans een heel positieve sfeer op onze open ingerichte stand. We hebben veel klanten ontmoet, maar we konden ook veel geïnteresseerden van onze producten overtuigen. We voerden interessante gesprekken, onder andere over de onderwerpen duurzaamheid en digitalisering. De R+T is en blijft een grote familiereünie voor de branche!\"
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - april |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties