Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Er is niks belangrijker dan de relatie met je klanten”
 
Hans Visser over 25 jaar Hamco:
“De afgelopen 25 jaar zijn nog harder gegaan dan de wind”, merkt Hans Visser, directeur/eigenaar van groothandel Hamco op. In 1996 begon hij, samen met echtgenote Corrie, een groothandel in electra onderdelen. Inmiddels is Hamco niet alleen het adres voor onderdelen, zoals (led)verlichting, batterijen, kabels en snoeren, maar is het bedrijf ook groot geworden met zelfklevende kabelgoten, in talloze kleuren.
 
Vanaf het eerste jaar van Hamco’s bestaan, staat de blauw geel gekleurde advertentie van het bedrijf in iedere uitgave van Zonvak Magazine. Het 25-jarig jubileum is dan ook een mooie gelegenheid voor een uitgebreide terugblik op een kwart eeuw Hamco.

Hans trapt af met één van de belangrijkste lessen die hij in zijn lange carrière heeft geleerd: “Je verkoopt eerst jezelf en pas daarna je product. Er is niks belangrijker dan de relatie die je opbouwt met je klanten. Of je nou onderdelen verkoopt of chocoladerepen, als je eerst jezelf verkoopt, kun je daarna alles verkopen. Dan maakt het product eigenlijk niks meer uit.” Van die stelregel is Hamco het beste bewijs. Nog altijd telt de groothandel een groot aantal relaties die klant zijn vanaf het eerste uur. Hans blikt terug: “Toen ik begon met Hamco, kon ik dankzij de opgebouwde relatie meteen al een honderdtal klanten meenemen uit het bedrijf waar ik daarvoor als vertegenwoordiger werkte. Na een tijdje is de zonweringsbranche er bijgekomen. Onze buren, inmiddels zijn ze helaas beiden overleden, begonnen in dezelfde tijd als wij met Hamco een zonweringsbedrijf, De Reus zonwering. Toen ik hem vroeg of zijn branche een vakblad had, vertelde hij over Zonvak Magazine. Vervolgens ben ik begonnen met adverteren in jullie blad en dat had effect. Toen de eerste advertentie in het voorjaar werd geplaatst, lagen er in no-time zeker vijftien aanvragen uit de zonweringsbranche op de fax. We hebben nog nooit zo hoog gesprongen. We waren een bedrijf in opbouw, maar dat is een hele mooie stap geweest.”

Familiebedrijf
Hans en Corrie begonnen 25 jaar geleden met hun bedrijf vanuit huis. De slaapkamers, de schuur, de zolder; met regelmaat was de hele woning gevuld met voorraad. Dochter Margret groeide letterlijk op tussen de elektra onderdelen. Van origine is Margret verpleegster, maar na vijf jaar gaf ze bij haar ouders aan dat ze graag de overstap naar het familiebedrijf wilde maken. “Grote projecten deden we altijd al met z’n allen. Als er wat moest gebeuren, dan hielpen Jeroen en ik als vanzelfsprekend een handje mee. Omdat mijn ouders met Hamco begonnen vanuit een slaapkamer, rol je er als dochter vanzelf in mee. Op een gegeven moment zag ik dat het werk teveel werd voor twee personen. Dat was voor mij het moment om te stoppen met de verpleging. Ze hebben het mij nooit gevraagd, ik wilde zelf echt graag.” Drie jaar geleden volgde ook schoonzoon Jeroen. Hans weet nog dat hij tijdens een gezamenlijke vakantie aangaf dat hij zich geroepen voelde ook in de zaak te komen. “Wij waren toen al naarstig op zoek naar iemand, dus die timing was goed. Ik zou het ze nooit opgedrongen hebben, maar dat ze allebei uit zichzelf in het bedrijf wilden komen is natuurlijk heel mooi.”

Ongekende omzetstijging
Toen Margret 20 jaar geleden in de zaak bij haar ouders kwam werken, was dat nog niet met de intentie het op een dag over te nemen. Inmiddels is iedereen als vanzelf naar dat idee toegegroeid. Niet dat Hans en Corrie, 70 en 67 ondertussen, plannen hebben om binnenkort te stoppen. “Pensioen was geen woord dat in ons woordenboek voorkwam. En eigenlijk nog steeds niet. Ik spring misschien niet meer de hoogste berg over, maar ik voel me nog steeds hartstikke goed. Bovendien hebben we het momenteel hartstikke druk. Zeker door corona sinds vorig jaar maart.” Hans vervolgt: “De laatste 10-12 jaar gaat het sowieso heel goed in branche, ook wij zijn enorm gegroeid, maar vorig jaar hebben we door corona echt een ongekende omzetstijging gehad.” “Heel fijn natuurlijk, maar het is wel een groei met een grijs randje, vanwege de narigheid waarin veel mensen verkeren”, voegt Corrie daar aan toe. “Het voelt bijna lastig om te zeggen.”

Van wit naar kleur
Voor Hamco kwam de grote doorbraak met hun gekleurde kabelgoten. Verlichting, kabels, batterijen, gereedschap, zoals dat geldt voor veel van de producten die Hamco levert, zijn ook gootjes in principe niet een heel sexy item. Hamco’s productgramma betreft stuk voor stuk essentiële, maar tegelijkertijd vooral onopvallende producten. Tot Hans op het idee kwam met gekleurde kabelgoten te beginnen. “Oorspronkelijk hadden we witte en crème kabelgoten, daar kwam bruin bij, maar dat was het wel in Nederland. Tot wij 15 jaar geleden zijn gestart met kleurtjes. Grijs, bordeaux rood, groen, blauw, antraciet ral 7016.” Het idee klinkt heel eenvoudig, maar destijds was Hamco hiermee uniek. “Ik had geconstateerd dat er rolluiken op de markt kwamen in donkergroen, bruin, blauw, crème, wit. Daar moet dan toch een kabelgootje in dezelfde kleur bij? Zo is het begonnen. Later kreeg je de terrasoverkappingen in Ral 7016, die wind hebben we mee gehad.” Wat vervolgens voor de grote doorbraak zorgde was een zonweringsbeurs in Houten. “Daar hebben we honderden orders aan over gehouden. Er is mij ooit gezegd: óf je moet achteraan staan op de beursvloer, of helemaal vooraan, maar nooit in het midden. In Houten stond ik bij de in- én uitgang, dat was geweldig. Die beurs is daarna nooit meer geweest, maar die ene keer was voor ons goud met een briljantje.”

Voorraad voor eigen pand
Na vijf jaar handel drijven vanuit de slaapkamer en al die andere ruimtes in huis, huurden Hans en Corrie een eerste pandje in Enkhuizen. Na nog eens vijf jaar groeiden ze ook daar letterlijk en figuurlijk uit hun jasje. Voorheen was het ondernemende echtpaar nog niet klaar voor het kopen van een bedrijfspand. “Al ons geld stopten we in voorraad. Dat vonden we belangrijker dan een eigen pand. Maar vijftien jaar geleden, toen we ook met de gekleurde kabelgoten begonnen, hebben we ons eerste pand gekocht op de huidige locatie en dat steeds verder uitgebreid . Het pand van je buurman komt maar één keer te koop, in ons geval gebeurde dat drie keer en toen hebben we direct geschakeld. Vanaf toen ging het steeds harder. Als klanten ergens naar vroegen, hup, dan breiden wij het assortiment uit. Iemand zei: ‘geweldig, die kabelgoten , maar jullie hebben geen hulpstukken’. Wat klopte, maar dan heb je een mal nodig en die kost een paar pepernoten. Vervolgens hebben we in samenwerking met de fabrikant van de kabelgoten zo’n mal gemaakt en nu zijn die hulpstukken, die we ook in zes kleuren leveren, voor ons een heel belangrijke productgroep.”

Alle producten die Hamco levert worden in Nederland gemaakt. De klantenkring bestaat zowel uit fabrikanten als retailers. Inmiddels levert de groothandel hun producten ook over de grens, in België. “Wij staan garant voor supersnelle levertijden. Vandaag besteld morgen in huis, in België hooguit overmorgen. Dat is onze grootste kracht. Zonder overdrijven is onze voorraad 95% en die laatste 5% leveren we ook met twee dagen. Daar staan we ook om bekend”, aldus Visser. “Een grote voorraad vond ik altijd het belangrijkste, ook belangrijker dan een pand kopen. Daar ging de eerste jaren elke cent in, net als eigen transport. Daar zijn we groot mee geworden, dus het is ook zeker de moeite waard geweest. Ondertussen rijden we niet meer zelf, het is te druk geworden, zowel bij ons als op de wegen. Maar zeker in de beginfase van Hamco was het zelf leveren ook steeds een contactmoment met klanten. Daardoor kennen we nog altijd de meesten persoonlijk. Hamco heeft een hele trouwe klantenkring. Er haakt eigenlijk nooit iemand af, hooguit omdat ze stoppen met hun bedrijf. We hebben nog altijd heel veel klanten van het eerste uur. Hele generaties, waar we eerst met de ouders en nu met de kinderen zaken doen.” En dat laatste geldt ook voor Hamco zelf, want hoewel Hans en Corrie zogezegd nog geen concrete plannen hebben echt te stoppen, is het idee inmiddels wel geboren dat Margret en Jeroen het op enig moment overnemen. “Wij hebben 25 jaar lang met veel plezier en genoegen, maar altijd keihard gewerkt. Dit bedrijf is opgebouwd op onze zweetdruppels. Helemaal loslaten zal ik het denk ik nooit kunnen, Hamco is ons kindje. Maar een beetje minder kan wel”, geeft Hans toe. “Wat meer genieten van vakantie, er meerdere keren per jaar eventjes tussenuit. Door corona is het er even niet van gekomen, maar zodra het weer kan gaan we dat weer doen. Het is goed af en toe even afstand te nemen.” Hoewel… “De laptop gaat wel mee, ik ben altijd stand by.” Hij zei het al: helemaal loslaten zal wel nooit lukken.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - april | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken