Prestige Breda kiest voor eigen gezicht
 
10 vragen aan?
In onze nieuwe serie '10 vragen aan?' leggen we telkens tien actuele vragen voor aan een detaillist in het land. Jos (41) en Yvonne (38) Cornelissen van Prestige Breda bijten het spits af. Met de merken Mado, Roma, Weinor en Luxaflex kiest het zelfbewust ondernemersechtpaar voor de bovenkant van de markt. Prestige Breda werd opgericht in 1990 en heeft naast een verkoopmedewerkster twee monteurs in dienst.
 
1. Hoe is 2006 voor jullie in zakelijk opzicht begonnen?
Yvonne: 'We hebben een hele goede start gemaakt. Dat komt mede doordat de economie aantrekt. De consument heeft weer een beter gevoel. Daar komt bij dat het de afgelopen weken zonnig was maar wel koud. In plaats van in de tuin werken gaan de mensen dan juist shoppen. Ook het afgelopen jaar hebben we in tegenstelling tot de algehele dip in de branche niet te klagen gehad. Gewoon door hard te werken. Daarnaast hebben we in de zestien jaar dat we bestaan een behoorlijke naamsbekendheid opgebouwd.'

2. Hoe maken jullie reclame?
Jos: 'We moeten het met name hebben van de mond-tot-mond reclame. Daarnaast zetten we regelmatig advertenties en hebben we enkele weken geleden met een oplage van 80.000 exemplaren in Breda en omgeving de Mado-krant uitgebracht. Met name die krant heeft heel veel respons opgeleverd.'

3. Wat is het product van de toekomst?
Yvonne: 'Vooral de terrasoverkappingen is een opkomende markt. Daarnaast denk ik dat de zonwering steeds verder geautomatiseerd wordt. De mensen kiezen toch voor steeds meer comfort in huis.'

4. Steeds meer fabrikanten komen met dealerconcepten. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Yvonne: 'Ik denk dat je er voor moet waken dat je niet teveel shop-in-shopachtige concepten binnenhaalt. De klant ziet door de bomen het bos niet meer. Want daar staat de Luxaflex Inspirationshop, daar de Mado Modulairshop en daar de Weinor Toppartnershop. Je verliest op die manier je eigen gezicht. Natuurlijk zijn wij wel dealer van deze merken, maar we doen het wel op onze eigen manier.'

5. Komt er een tweede zonwering-franchiseorganisatie?
Jos: 'Smits heeft dat natuurlijk geprobeerd met Sunblockers. Hoewel dat natuurlijk geen franchiseformule is. Meer een dealerconcept. We zijn wel bij de presentatie van Sunblockers geweest maar hebben daar bewust niet voor gekozen. Wij vonden dat veel te schreeuwerig. Dat sprak ons totaal niet aan.'

6. Zouden jullie je ooit aansluiten bij een franchiseformule?
Yvonne: 'Nee, ik denk niet dat ik daar tegen kan. Van boven gaan ze dan bepalen wat jij in je winkel moet hebben staan. Dan gaan we onze winkel nog eerder uitbreiden met een eigen Prestige-formule.'

7. Vrezen jullie de concurrentie van bouwmarkten en vbs-zaken?
Jos: 'Nee, wij zitten aan de bovenkant van de markt en dan heb je daar geen last van. Maar ik kan me voorstellen dat de echte prijsstunters daar wel degelijk wat van merken. Ze zullen per week goedkoper moeten.'

8. De verkoop van zonwering is erg seizoensafhankelijk. Verkopen jullie ook andere producten?
Jos: 'Doordat wij in het hogere segment zitten hebben we daar maar weinig last van. De meeste Weinors die we vorig jaar verkocht hadden, hebben we zelfs pas in november gemonteerd. Het seizoen wordt steeds langer. Wel zie je dat consumenten die op zoek zijn naar nieuwe zonwering ook vaak met hun tuin bezig zijn. Vandaar dat wij sinds dit seizoen ook voor het eerst buitenbarbecues verkopen.'
Yvonne: 'We waren ook op zoek naar een product waardoor mensen makkelijker in je winkel terugkomen. Bijvoorbeeld voor het kopen van briketten of een tangenset. Je verhoogt daarmee de doorloopsnelheid.'

9. Doen jullie ook op andere manieren aan relatiebeheer?
Jos: 'Jaarlijkse houden we onze open deur dagen. We doen dat altijd bewust in het najaar, op het eind van het seizoen. Je zorgt er zo voor dat je het hele jaar door klanten in je winkel hebt. Zo'n open deur dag met een hapje en een drankje doet het altijd erg goed. Klanten voelen zich toch gestreeld als je ze daarvoor uitnodigt.'

10. Is zo'n open deur dag een kostbare aangelegenheid?
Jos: 'Het is altijd wel een hele investering maar over het hele jaar gezien verdien je dat dubbel en dwars terug.'

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - april | Pagina(s) 15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken