Etna viert haar 150 jarig jubileum
 
Het merk is in 2006 nog steeds 'alive and kicking'
Etna werd opgericht op 16 maart 1856. Op 16 maart 2006 kon daarom het 150-jarig bestaan worden gevierd met alle 350 AEP-medewerkers. 'Het is niet niks, dat een merk al 150 bestaat en zelfs nog steeds in Nederlandse handen is; daar mogen we best trots op zijn', benadrukt René van der Meer. 'Etna is voor ons echt 'alive and kicking'. Het is zelfs erg goed gegaan met dit merk sinds de restyling in 2002.'
 
Opvallend is, dat het bedrijf in 1856 niet -zoals toen gebruikelijk- de familienaam van de oprichter Cornelis Klep kreeg, maar direct al een echte merknaam: De Etna, genoemd naar de Italiaanse vulkaan. Het jubileumfeest; vond dit jaar dan ook plaats in Italiaanse sfeer: met een Italiaans buffet , Italiaanse muziek, een verloting voor een etentje in een Italiaans restaurant of zelfs een reis naar Sicilië. Er was zelfs een 'Dame Etna' look-a-like uitgenodigd. In de hal van het AEP gebouw stond een schilderij opgesteld, waaraan iedereen die daar zin in had kon meeschilderen. Aan dat schilderij werd vervolgens de laatste hand gelegd door vier directieleden. En alle relaties onder de keukenspeciaalzaken kregen een bedankbriefje met een fles wijn -afkomstig van de Etna- toegestuurd. Voor hen is er ook een spaarprogramma om in het voorjaar van 2007 mee te gaan naar de Etna op Sicilië. (www.jubileumreisetna.nl)

Historie
Voor Etna communicatiemanager Mariëlle Bonenkamp was het een genoegen om in de geschiedenis te duiken. In de entree van het AEP gebouw te Duiven staan inmiddels enkele fraaie Etna fornuizen uit het verre verleden te pronken. 'Ik had onder andere contact met een oud-medewerker, de heer P. van Zundert, die 23 jaar gewerkt heeft voor Etna in Breda en Ulft. Hij bleek in zijn woonkamer nog een enorme poster van Etna te hebben hangen. Het is een van de echte Etna-mensen! We gingen samen naar het museum van de Oudheidkundige Vereniging in Ulft, waar veel mooie historische Etna producten staan. Ook in het Bredase Museum staan nog dergelijke historische materialen. Dat geeft het belang aan van dit merk voor de ontwikkeling van Nederlandse keukenapparatuur. De naam Etna is nog erg befaamd in Brabant, ook al vertrok het bedrijf begin jaren '80 naar Ulft en later naar Duiven.'

Restyling
Maar om het succes van Etna te zien, hoeven we volgens René van der Meer niet alleen naar het verleden te kijken. 'Het is namelijk erg goed gegaan met Etna sinds de restyling in 2002. We schakelden toen onder andere een designbureau in, dat opereert in het topsegment van de designwereld. Zij hebben zich op ons verzoek ook op Etna gericht, een sterk prijsgeoriënteerd merk. Dat prijsgeoriënteerd-zijn is de rode draad door de Etna geschiedenis. In de jaren '60 had zelfs 90 procent van de Nederlanders een Etna kachel-fornuis. De restyling heeft de waarde van het merk wel doen toenemen, maar de prijsstelling niet. De afgelopen vier jaar, ook in de periode van recessie, kenden we alleen maar groei. We leveren immers risicoloze, maar gunstig geprijsde producten van een bekend merk.'
Maar dat is geen reden om comfortabel achterover te leunen, laat René van der Meer weten. Etna kan nog veel verder groeien. 'We hebben een prima plek in de markt; en die willen we ook zo houden. Met onze merkwaarde kunnen we ons prima handhaven tegen nieuwe Zuid-Europese merken. Boven verwachting is bijvoorbeeld de reactie op de Trendline introductie. Daarmee konden we heel goed inspelen op het 'HEMA gevoel': leuke kookplaten voor een goede prijs en goede condities. We hebben nu twee lijnen: de Trendline en daarnaast de Advance-line, waarin ook producten uit de voormalige Nobelle-line zijn geïntegreerd. Vooral in de Trendline zit nog veel groeimogelijkheid.'
Etna is een merk dat met name in het onderste segment heel veel potentie heeft. 'Dat marktsegment bestaat uit maar liefst 65.000 keukens per jaar! En dat maal vier of vijf apparaten per keuken... In het zuiden van het land is het merk Etna bovendien zo populair, dat veel bredere segmenten voor dat merk kiezen. En achter dat merk Etrna zit een complete organisatie; dezelfde organisatie, service en logistiek die het merk ATAG voor het hogere segment omvat.'

Doelgroepen
Rondom Etna worden regelmatig groepen consumenten uit genodigd om hun mening te horen: groepen jongeren, groepen senioren of groepen alochtonen. René van der Meer: 'We hadden hier laatste een groep allochtone vrouwen op bezoek, van Marokkaanse afkomst. We wilden graag weten, hoe zij koken en wat voor apparatuur zij gebruiken. Zij beoordelen een oven heel expliciet, want deze vrouwen hebben een duidelijke kook-cultuur en staan minimaal twee uur per dag in de keuken. Etna blijkt in die allochtone gemeenschap een enorme merkwaarde te hebben. En hen bereik je niet door middel van advertenties in hun eigen kranten, maar door mond-tot-mond reclame.'
Ook bij consumenten die jarenlang Etna apparatuur hebben gehad, willen volgens René van der Meer vaak opnieuw een Etna. 'En daarmee kunnen we de doelgroep van senioren bereiken. De wensen van die doelgroep laten we ook uitgebreid onderzoeken door de Saxion Hogeschool: stellen senioren bepaalde knoppen op prijs etc. We nemen die doelgroep heel serieus.'
De doelgroep van starters komt eveneens bij Etna terecht, omdat ze een budgetprobleem hebben. 'Zij kiezen graag voor een bekend merk voor een betaalbare prijs. Dat weten keukenspeciaalzaken ook: zij kunnen bij Etna met heel scherpe condities werken, zodat ze een functioneel en betaalbaar apparaat -zonder veel digitale toeters en bellen- kunnen aanbieden, waaraan ze zelf toch ook nog kunnen verdienen. Dat kunnen we zelf bereiken door onnodige kosten terug te dringen door geavanceerd voorraadbeheer, efficiente logistiek en on-line bestelsystemen.'


150 jaar Etna in vogelvlucht

? 1856 - Cornelis Klep start 'De Etna' ijzergieterij in zijn smederij te Breda en produceert onder andere kachelonderdelen
? 1887 - Zijn zoon Frans Klep bouwt een nieuwe ijzergieterij aan de huidige Etnastraat en Smederijstraat; binnen 25 jaar telt het bedrijf 250 medewerkers
? 1920 - De Etna specialiseert zich in de massaproductie van kachels, fornuizen en toiletreservoirs
? 1935 - Vanaf dit jaar start een spectaculaire groei; men blijkt namelijk erg succesvol te zijn in de toepassing van email als roestwerend product op kachels en gasfornuizen
? 1966 - De overgang in Nederlandop aardgas is een extra stimulans. De broers Jaap en Ton Klep hebben inmiddels ruim 1.300 medewerkers; in het jaar 1966 worden maar liefst 280.000 gasfornuizen en gascomforen geproduceerd
? 1968 - Fusiegesprekken tussen De Etna en Daalderop; in de Etna-Daalderop Holding wordt de knowhow van gas en elektriciteit samengevoegd
? 1970 - Etna-Daalderop gaat fusie aan met de DRU te Ulft
? 1973 - Etna wordt overgenomen door het Rotterdamse Internatio Muller, die de Amalga -een samenwerkingsverband van DRU, Etna en Daalderop- koopt en de VIM (het huidige Imtech) vormt; DRU en Etna worden zelfstandige werkmaatschappijen
? 1976 - De gieterij en emailleerafdeling in Breda gaan dicht
? 1983 - Productie van kookplaten wordt overgebracht naar DRU in Ulft; twee jaar later wordt het bedrijfsgebouw in Breda gesloopt
? 1988 - Etna betrekt een nieuw onderkomen in Ulft
? 1991 DRU wordt verkocht aan Wolters Schaberg NV; Etna gaat als zelfstandige BV verder
? 2000 - Etna neemt de keukendivisie van ATAG Group NV over met de merken ATAG en Pelgrim; ATAG Etna Pelgrim Home Products verhuist naar Duiven
? 2006 - Etna viert haar 150-jarig bestaan


 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - april | Pagina(s) 48,49
 
Relevante publicaties