'Alles onder één dak'
 
Totaalformule Bouwbedrijf Goldewijk:
Ook al behoort het verkopen en plaatsen van keukens niet tot de kernactiviteit, sommige ondernemingen bieden het hun klanten wel aan. Bouwbedrijf Goldewijk in Doetinchem, onderdeel van de Goldewijk Bouwgroep, is daar een goed voorbeeld van. Als onderdeel van 'een voor de klant zorgeloze totaalformule', levert dit bouwbedrijf onder andere ook keukens en badkamers.
 
De Goldewijk Bouwgroep is van oorsprong -in 2005 vierde de onderneming haar 150-jarig jubileum- een aannemersbedrijf. Tot de bouwgroep behoren drie uitvoerende bouwbedrijven, een architectenbureau, een projectontwikkelingsmaatschappij en Goldewijk Wonen. Goldewijk Wonen verzorgt de particuliere woningbouw en heeft drie verkooppunten in Nederland: Doetinchem (tevens hoofdvestiging), Almere en Breda. Daarnaast is in Steenbergen nog Goldewijk Steenbergen gevestigd.

Succesformule
Goldewijk begon zo'n 30 jaar geleden met de particuliere woningbouw volgens het 'all-in' principe. Tot die tijd was de onderneming in feite alleen maar uitvoerend bouwbedrijf. De ervaring had echter geleerd dat klanten vaak werden geconfronteerd met een hogere bouwsom dan ze verwacht hadden. Dat was uiteindelijk de aanleiding voor het opzetten van de huidige succesformule.
'We hebben een traject uitgezet, waarbij één van onze eigen architecten de woning ontwerpt en parallel daaraan ook gelijktijdig de exacte kosten berekent. Daarnaast zijn we op bescheiden schaal begonnen onze klanten aan de zaak bouwtechnische dingen en mogelijkheden te laten zien', vertelt Commercieel Directeur Hans Klaassen. 'Pas als alles op een rijtje staat worden de handtekeningen gezet. De mensen weten dus precies waar ze aan toe zijn en komen niet voor budgetoverschrijdingen en andere onaangename verrassingen te staan.'

Drie toonzalen
De Goldewijk-aanpak is inmiddels uitgegroeid tot drie grote toonzalen met de meest uiteenlopende bouwkundige details, verschillende mogelijkheden voor wat betreft onder andere materialen, deuren, erkers, materialen, vloer- en wandafwerking. En alles is op ware grootte gebouwd, zodat de klanten precies kunnen zien hoe iets er uit ziet. Als vervolgens het ontwerp door de welstandcommissie is goedgekeurd, heeft Goldewijk ook alles in eigen huis om de binnenafwerking en het interieur in z'n totaliteit te verzorgen. En ook dat vinden we in de showrooms terug, waar verschillende keuken- en badkameropstellingen staan. Met andere woorden, Goldewijk biedt haar klanten een totaalformule. 'Ja', beaamt Klaassen, 'De mensen zijn het natuurlijk niet verplicht, maar als men kies voor de totaalformule kan in de showroom alles tot in detail worden uitgezocht.'

Keller en Siematic
Hans Klaassen vertelt dat Goldewijk in 1985 serieus op deze manier met keukens is begonnen. 'Het is voor ons een groeiproces geweest. Toen er meer woningen werden gebouwd, zijn we gaan kijken of het voor ons niet interessant was om de keukens zelf te gaan inkopen en te verkopen.'
Voor wat betreft de keukenmerken werkt Goldewijk met de merken Keller en Siematic. Er is destijds gekeken welk merk ze wilden hebben en Keller kwam als betrouwbare partner uit de bus. Zo'n zes jaar geleden is daar vervolgens Siematic bijgekomen, omdat er bij sommige klanten behoefte was aan dat merk.
Goldewijk regelt overigens geen andere keukenmerken voor de klant. Klaassen: 'We willen onze klanten een optimaal bouwproces garanderen en willen dat ook 100 procent onder controle hebben. We hebben een duidelijke keuze gemaakt voor zekerheid en dat houdt een stipte en complete levering, een optimale service en een perfecte nazorg in.'
Voor wat betreft de keukenapparatuur is Goldewijk logischerwijs flexibeler. In de showroom vinden we voornamelijk Siemens, Atag, Pelgrim en Miele, maar als iemand een ander merk wil, dan wordt dat geregeld.

Creatief ontwerpen
Alle keukenopstellingen in de showroom, en ook die van de badkamers, zijn door eigen binnenhuisarchitecten ontworpen. Het gaat volgens Klaassen ook niet zozeer om de keukens zelf, maar veel meer om het ontwerp. 'Onze binnenhuisarchitecten ontwerpen hele originele, creatieve keukens en badkamers. Je moet het zo zien dat wij mensen ideeën aan de hand doen. Het keukenmeubel is slechts een onderdeel van het geheel. En het zijn ideeën die vaak helemaal niet duur zijn.'

Marktconform
Het verkopen van keukens vereist van Goldewijk dat men marktconform is. Natuurlijk struinen klanten de markt af en informeren elders naar prijzen en mogelijkheden. Klaassen heeft daar geen problemen mee. 'Ik denk dat we met ons prijsniveau op een redelijk gemiddelde zitten. Kijk, we bouwen niet alleen vrijstaande woningen, maar we doen ook projectontwikkeling. Daarbij moet je denken aan grote projecten van 120 rijtjeswoningen of meer. Die mensen komen ook bij ons in de showroom om een keuken uit te zoeken. Met andere woorden, de bandbreedte varieert dus enorm en we hebben voor elk wat wils.'
Klaassen ziet het trouwens als groot voordeel dat Goldewijk eigen interieurontwerpers in dienst heeft die de inrichting van een woning op een hoog niveau kunnen tillen. 'Als je bij ons in de showroom rondloopt, tref je weliswaar geen honderd keukens aan, maar we laten wel zien dat we verstand van keukens hebben en hoe een mooie keuken ontworpen wordt. Daarin onderscheiden we ons.'


Bedrijfsgegevens:
Goldewijk Bouwgroep

? bestaat sinds: 1845
? omzet: 100 miljoen
? aantal personeelsleden: 450
? directeur/eigenaar: Jozef Goldewijk (algemeen directeur) en Hans Klaassen (commercieel directeur)
Aangesloten bij: VKG
Keukenmerken: Keller en Siematic


 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - februari | Pagina(s) 42,43
Categorie: Keukens (compleet)
 
Relevante publicaties