'We zijn een totaalwinkel'
 
Directeur Kor Rink over nieuwe koers van Decorette:
De VBS-formule Decorette gaat zijn concept definitief veranderen. Eind juni is de eerste Decorette-vestiging nieuwe stijl geopend in Voorburg. Deze winkel, die dienst doet als pilot store, legt niet zozeer de nadruk op het traditionele assortiment van verf- en behangspecialisten, maar laat zich veel meer zien als totaalinrichter. Ook woonaccessoires spelen een belangrijke rol. Directeur Kor Rink wil op basis van dit nieuwe concept de huidige 80 winkels binnen vijf jaar hebben uitgebreid tot 125 vestigingen.
 
De VBS-sector zit in zwaar weer. Kwartaal na kwartaal moet de branche omzet inleveren. Decorette, dat nu deel uitmaakt van het formulehuis Euretco, wil de eigen positie binnen deze sector nadrukkelijk verbeteren. In de loop van het dertigjarige bestaan is er steeds meer aanvullend assortiment toegevoegd. Met de opening van de pilot store in Voorburg is de meest revolutionaire verandering van de laatste drie decennia doorgevoerd. Daarmee heeft de formule in feite afstand genomen van zijn positie in het VBS-kanaal en positioneert Decorette zich als totaalinrichter. "Verf blijft een anker", zegt directeur Kor Rink in de winkel nieuwe stijl. "Verf behoort tot het kernassortiment, met name ook omdat dit assortiment veel traffic genereert. Niettemin hebben we gekozen om ook gordijnen, vloerbedekking, raamdecoratie en woonaccessoires bij het kernaanbod te betrekken. Decorette wil een winkel zijn voor alle zes wanden en daar ook woonaccessoires aan toevoegen."

Belevingswerelden
De nieuwe winkel in Voorburg kent een opdeling naar belevingswerelden. De zaak is zodanig vormgegeven dat klanten naar eigen inzicht kunnen 'ronddwalen' langs de assortimenten raamdecoratie, verf, behang, vloerbedekking en gordijnen terwijl het middendeel van de winkel is gereserveerd voor drie voorbeeldinrichtingen. De 'catwalk van inspiratie', noemt Rink die. Het gaat om een winkellange presentatie, waarbij de verschillende belevingswerelden zijn overspannen door vierkante, houten poorten. Deze presentaties, een soort mini-huiskamers inclusief decoratiemateriaal, zullen zeven keer per jaar worden aangepast. Zodoende komen steeds verschillende sferen aan bod die klanten op nieuwe wooninrichtingsideeën kunnen brengen. "Misschien is zeven keer zelfs te weinig. Als dat na een proefperiode wenselijk blijkt, gaan we de inrichtingen vaker wisselen."
Over vijf jaar moet Nederland 125 Decorette-winkels nieuwe stijl tellen. Ook het leeuwendeel van de bestaande winkels gaat in deze verandering mee. "Het nieuwe logo, met de toevoeging woonatelier, wordt in het najaar geïmplementeerd." De 45 nieuwe franchisers bovenop de bestaande 80 wil Rink vooral rekruteren vanuit de bestaande groep niet-aangesloten ondernemers. Er zijn nog pakweg 2.500 ondernemers in de VBS- en wooninrichtingshoek die een niet formulegebonden winkel runnen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2005 - juli | Pagina(s) 27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken