Rainbow Sol wil graag een buitenbeentje zijn
 
Marcel van der Gun over het familiebedrijf
Ze weten dat er in de branche gekeken wordt naar hun bedrijf. De drie directieleden van Rainbow Sol beseffen dat ze een vreemde eend in de bijt zijn. Ze trekken zich er niks van aan. Rainbow Sol profileert zich graag als buitenbeentje in de zonweringbranche. Tot dusver met succes. De onderneming presenteert in een moeizame markt constant positieve cijfers. 'Dit komt omdat we alles anders doen dan onze concurrenten', zegt een van de drie directeuren Marcel van der Gun.
 
En anders doet het in Leerdam gevestigde bedrijf het zeker. Rainbow Sol werkt bijvoorbeeld niet met dure reclamebureaus. Promotiematerialen en advertenties worden in eigen huis ontworpen. En in de doorgaans stille wintermaanden is het bij Rainbow Sol spitsuur. Er wordt dan volop geproduceerd om in de zomermaanden snel te kunnen leveren. Het meest in het oog springt misschien wel het vernieuwende aspect van Rainbow Sol. De directie heeft zich verplicht ieder jaar met noviteiten op de markt te komen. Doorgaans lukt ze dat. Voorbeelden daarvan zijn de knikarmschermen Palma, Marbella en Balero die alleen bij Rainbow verkrijgbaar zijn. Een ander voorbeeld is de populaire plisséhordeur, die enkele jaren geleden tot de noviteiten behoorde.

Historie
De geschiedenis van het bedrijf begint in 1973, wanneer Ad van der Gun op zolder van zijn woning in Leerdam begint met het maken van rolgordijnen. In eerste instantie voor particulieren, maar al snel ging hij ook leveren aan dealers. Het snelle succes had mede te maken met een slimme inkoop. Senior kocht grote partijen -overproducties- stoffen en veerstokken in, die hij verwerkte in zijn rolgordijnen. Het assortiment breidde hij geleidelijk uit. Naast de particuliere klanten, groeide het dealernetwerk en in de slipstream het bedrijf tot wat het nu is geworden. Tegenwoordig fungeert het bedrijf louter als fabrikant die de producten afzet via een landelijk dealernetwerk. Het assortiment bestaat uit knikarmschermen, uitvalschermen, markiezen, screens, horren en rolluiken.
Zoon Marcel van der Gun groeide aan de hand van zijn vader in het bedrijf en mocht er als kind al vakantiewerk verrichten. Een jaar of dertien geleden kwam hij officieel in dienst van Rainbow Sol. Nu vormt hij samen met zijn vader en Menno 't Lam de directie. 'Ik ben met het vak zogezegd opgegroeid. Als kind begon ik met het inpakken van schroefjes. Geleidelijk mocht ik meer doen. Eigenlijk heb ik alle werkzaamheden die er in dit vak bestaan wel verricht. Zelfs nu ik deel uit maak van de directie, spring ik als het nodig is bij op de werkvloer. Daar voel ik me niets te groot voor.''

Noviteiten
Rainbow Sol streeft er naar jaarlijks enkele noviteiten in de markt te zetten. De eerder genoemde plisséhordeur is een goed voorbeeld. Deze deur loste het probleem van de terugklappende hordeur op omdat hij zich op een ingenieuze wijze opvouwt. De treklijst kan daarnaast in elke gewenste stand blijven staan. Een sluiting in de vorm van een magneet of klik is hierdoor overbodig geworden. Het succes van de plisséhordeur heeft geleid tot een vervolg: de plisséhor, die op dit moment wordt geïntroduceerd. Van der Gun: 'Ook hierbij wordt het gaas niet opgerold, maar opgevouwen. Door het toegepaste veersysteem is het mogelijk de plisséhor in praktisch elke situatie toe te passen. Daarnaast is het gaas ongevoelig voor wind. Als je bedenkt dat een huis meer ramen dan deuren heeft en je weet de omzetcijfers van de plissédeur, dan denk ik dat we weer een aardige primeur te pakken hebben.''
Eerder dit jaar kwam Rainbow Sol met een andere noviteit op de markt: het polyscreen. 'We hebben screens ontwikkeld die gemaakt zijn van polyesterdoek. Echt uniek. Dit materiaal is veel sterker dan glasvezel en weert zon beter. We leveren het voor een hele scherpe prijs. Nederland zweert nog blij glasvezel, maar dit product gaat het echt maken. We hebben het begin dit jaar geïntroduceerd en het loopt geweldig. We bewerken het in eigen beheer. Het wordt niet afgeseald, maar ultrasoon gesneden met een hypermoderne machine.''

Strategie
Naast telkens weer nieuwe innovaties houdt Rainbow Sol er een opvallende strategie op na. Met weinig mensen en lage kosten wordt er relatief veel omzet gedraaid. Vorig jaar bedroeg de omzet nog bijna 14 miljoen euro. Op alle fronten wordt er efficiënt gewerkt. Afdelingen die bij collegabedrijven onmisbaar lijken, bestaan bij Rainbow Sol simpelweg niet. 'Wij werken bijvoorbeeld niet met vertegenwoordigers. Drie maanden per jaar gaan Menno en ik zelf de boer op. In de zomer hoef je niet bij de klanten langs te komen dan hebben ze het te druk. Aan het eind van het jaar gaan we de dealers langs en brengen we ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en sluiten we nieuwe contracten. Doordat we zelf de dealer bezoeken, hebben we ook goed zicht op de wensen in de markt.''
Verder ontbreken bij Rainbow Sol de afdelingen inkoop en marketing. 'In december bestellen we alles voor het hele jaar op basis van afroeporders. Een afdeling inkoop is dus overbodig. Een marketingmanager hebben we ook niet nodig. We maken al onze brochures, posters en folders zelf.'
Transport van producten gebeurt in eigen beheer. 'Daarvoor hebben we geen overeenkomst met transportbedrijven. Dat is uiteindelijk altijd duurder. We houden zo ook via de chauffeurs binding met onze klanten. Verder beslissen we heel snel. Er wordt niet eindeloos vergaderd. Een voorbeeld is de jaarlijkse planning voor het volgende seizoen. Wij als directie zitten in oktober bij elkaar, analyseren het seizoen en beslissen binnen een half uur hoe ons programma er het volgend seizoen uit gaat zien. Deze analyse van het seizoen levert meer waardevolle informatie op. We weten welke kleuren doek het goed hebben gedaan en welke modellen populair zijn. Dan kan de kraan open en gaan we enkele duizenden schermen en doeken produceren voor het volgende seizoen.'

Prijsstelling
Rainbow Sol hanteert lage prijzen. Niet tot de tevredenheid van alle collega fabrikanten. 'Maar wij kunnen de schermen goedkoop produceren omdat we als bedrijf zeer efficiënt zijn ingericht en het kostenaspect in de hand houden. Vergeet niet dat we van praktisch elk profiel een matrijs hebben en alles rechtstreeks bij de extruder afnemen en niet van de bekende groothandels afhankelijk zijn. Natuurlijk kosten de wintermaanden wel geld omdat we 8.000 schermen maken, maar ze niet direct kunnen verkopen. We zien het als een belegging. Als het eenmaal zover is, kunnen we uit voorraad, supersnel leveren. Dat betekent vandaag bestellen en binnen een week leveren en plaatsen. Daardoor hebben we in het hoogseizoen meer lucht voor de productie van de maatwerkschermen. We produceren dus het hele jaar door, zelfs al vriest het dat het kraakt. Door deze formule kunnen we snel leveren tegen zeer scherpe prijzen en een uitstekend rendement behalen.'

Merkbeleving
Actueel op dit moment is het fenomeen 'merkbeleving'. 'Merkbeleving speelt volgens ons alleen een rol vanuit de fabrikant richting de detaillist. Dat is heel belangrijk. Maar merkbeleving geldt niet voor de particuliere klant. Als je één keer in de vijftien jaar een zonnescherm koopt, heb je daar geen merkbeleving bij. Dat geldt alleen voor producten als parfums, kleding of een auto. Wil je als fabrikant van zonwering een stuk landelijke merkbekendheid bij consumenten creëren, dan kost dat een gigantisch vermogen. Voor twee procent merkbekendheid moet je adverteren in de krant, op televisie, radio, noem maar op. Dat moet de consument uiteindelijk gaan betalen. Gevolg is dat de producten fors duurder zijn, zonder dat de consument er een merk in herkent. De consument vraagt minimaal twee prijzen op. Als duur merk, is de kans groot dat je aan het kortste eind trekt. Een mooie showroom met de uitstraling van je fabrikant met daarin betaalbare schermen haalt veel meer uit.
Wij doen onze uiterste best om mooie, goed functionerende modellen te produceren tegen een gunstige prijs. Dat doen we zonder toe te geven aan het 'fenomeen' merkbeleving. Daarbij denken we dat fabrikanten die een bekend merk nastreven, vooral teren op dat merk en te weinig bezig zijn met de innovatieve kant van het vak en het vinden van de gaatjes in de markt. Daar houden wij ons juist heel nadrukkelijk mee bezig. Op die manier binden wij klanten aan ons en op die manier denken we in de toekomst verder te kunnen groeien.''


Kerngegevens

Rainbow Sol
Bestaat sinds: 1973
Directie: Ad van der Gun, Marcel van der Gun en Menno 't Lam
Assortiment: Knikarmschermen, uitvalschermen, markiezen, screens, horren en rolluiken
Jaaromzet: 14 miljoen euro
Personeel: 50

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - juni | Pagina(s) 24,25,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken