Op het gebied van markiezen is Schlappi in Tilburg al achttien jaar onbetwist Nederlands marktleider. Afwerking tot in uiterste perfectie en oog voor detail, met die kenmerken houdt het familiebedrijf de concurrentie op veilige afstand. Waar de markies lange tijd vooral gezelligheid en nostalgie op winkelstraten en pleinen bracht, ontdekt nu ook de particuliere consument de meerwaarde van dit sfeervolle zonweringproduct, weten Ans en Peter Schlappi.
Tekst: Jean van Pol
Foto's: Schlappi Markiezen
De naam Schlappi klinkt als een klok en lijkt een slimme marketingvondst van een reclamebureau. Niets is echter minder waar, want Schlappi is gewoon een van oorsprong Zwitserse familienaam. Dus wekt het ook niet zoveel verwondering dat de markiezen van het in 1986 opgerichte familiebedrijf worden vervaardigd met de precisie van een Zwitsers uurwerk. De gedrevenheid waarmee het echtpaar Ans en Peter Schlappi al sinds 18 jaar werkt aan de steeds verdere perfectie van de markies heeft zijn uitwerking niet gemist. 'Concurrenten hebben we in principe niet', zegt Peter Schlappi. 'Natuurlijk zijn er wel aanbieders die zien dat markiezen goed verkopen en ons product proberen na te maken. Maar door de aanzienlijk lagere kwaliteit wordt de markiezenmarkt bedorven. Het vervelende is dat de particuliere consument dat kwaliteitsverschil in eerste instantie niet in de gaten heeft maar daar meestal pas na een jaar achterkomt. Het kwaliteitsverschil zit 'm vooral in de afwerking en het oog voor detail. Bestel je bij ons bijvoorbeeld een rode markies, dan worden ook alle onderdelen in dezelfde RAL-kleur geleverd. Zo worden alle popnagels stuk voor stuk gepoedercoat en niet, zoals je vaak ziet, aangetikt met een stiftje. Dat kost geld en voorraad, want een bepaalde kleur popnagel moeten we met duizenden stuks tegelijk aanschaffen. Ook de hoekstukken zijn bij ons in dezelfde kleur en hetzelfde materiaal als het frame, terwijl andere fabrikanten vaak met kunststof hoekstukken in een wat afwijkende kleur werken. Ook de kleur van het stikgaren en van de afwerkband op het spant is bij ons altijd hetzelfde als het kleur doek, omdat in onze ogen een afwijkende kleur garen de hele markies bederft. Wat je ook vaak ziet is dat fabrikanten die goedkoper uit willen zijn, besparen op het aantal spanten in een markies, bijvoorbeeld vier in plaats van vijf. Dat heeft echter tot gevolg dat bij de markies in ingeklapte toestand grote flappen stof omlaag hangen, dat is geen gezicht.'
Oudste zonwering
De adel onder de zonwering, zo wordt de markies vanwege het luxe en stijlvolle karakter ook wel genoemd. Dat is opmerkelijk als je bedenkt dat het ooit een van de goedkoopste zonweringproducten was. 'De markies is de oudste zonwering die er is en was er al voordat ooit iemand van een zonnescherm of een screen gehoord had', legt Peter Schlappi uit. 'Vroeger kon iedere timmerman wel een markies maken. Pas met de opkomst van de luxe zonneschermen is de markies naar de achtergrond verdreven. De afgelopen decennia heeft de markies een comeback beleefd, maar doordat er zoveel handwerk en arbeidsuren in zitten is hij nu aanzienlijk duurder geworden.' Dat de markies desondanks aan populariteit wint, komt volgens de Tilburgse assembleur ook doordat hij uitkomst biedt in architectonisch complexe situaties. 'Het grote voordeel van een markies is dat die volledig kan worden aangepast aan de vorm van de gevel. Wij zijn in staat om alle afwijkende vormen te maken. Rond, bol, hol, recht, ovaal: je kunt het zo gek niet bedenken of wij maken het. Een goed voorbeeld van dergelijk maatwerk zijn onze vaak meterslange baldakijnen die met name bij hotels voor een stijlvolle entree vormen. Ongeacht of er nu sprake is van een niveauverschil door een trap of een draai in de ingang, wij bieden altijd maatwerk van het allerhoogste niveau.'
Computerbewerking overtuigt dealers
Schlappi Markiezen levert uitsluitend via de vakhandel en beschikt over een dealernetwerk van meerdere honderden zonweringspecialisten in het hele land. Ook het buitenland begint de Brabantse fabrikant langzaamaan te ontdekken, tot dealers in Duitsland, België, Aruba, Portugal en zelfs IJsland aan toe. Ans Schlappi: 'Een vertegenwoordiger hebben wij niet, onze enige marketing bestaat uit adverteren in vakbladen. We moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame en de manier waarop de dealers onze markiezen aan de man brengen. Om dealers te overtuigen, werken we veel met een toekomstbeeld of -schets. Daarbij maken we eerst een foto van een kale gevel om er vervolgens met behulp van de computer digitaal markiezen aan te hangen. Zodoende ontstaat een levensechte fotomontage. Het is zelfs mogelijk om de doekkleur virtueel te wijzigen of van belettering te voorzien. Op die manier hebben we al heel wat klanten over de streep getrokken. Afgelopen voorjaar sprak een architect bij een utiliteitsproject in de regio Eindhoven zijn voorkeur voor rechte zonneschermen uit. Echter, nadat we dat pand digitaal van zo'n honderdtal markiezen hadden voorzien, was de betreffende Welstandscommissie meteen overtuigd omdat markiezen veel beter passen bij de uitstraling van dat pand.'
Zwart is de trend
In hoofdlijnen richt Schlappi Markiezen zich op drie doelgroepen: winkels, horeca en de particuliere woningmarkt. Laatstgenoemd segment neemt binnen de totale omzet zo'n vijftig procent voor zijn rekening. 'Dat komt mede door de opkomst van de vrije sectorbouw en de toename van het aantal tweeverdieners dat bereid is veel geld uit te geven aan wooncomfort', verduidelijkt Ans Schlappi. 'Na jarenlang alleen maar recht toe recht aan- flatgebouwen zie je nu dat er ook steeds meer appartementen worden gebouwd met afwijkende vormen, zoals bijvoorbeeld ronde ramen. Daar komt bij dat de markies door zijn veelvormigheid en veelkleurigheid niet meer alleen een nostalgische uitstraling heeft maar ook heel goed past bij een moderne woning. De markies werd jarenlang vereenzelvigd met opvallende felle kleuren, maar momenteel zie je dat met name zwart en marineblauw erg in trek is.' Heeft de markies het imago van adel onder de zonwering, ook vervoertechnisch neemt dit product een uitzonderlijke positie in. Door de gebogen constructies en veelal grote afmetingen is het verpakken en het vervoeren van een markies een vak op zich, weet Peter Schlappi. 'Om beschadigingen te voorkomen, pakken we de markiezen altijd dubbel met buisfolie in. En bij producten van afzonderlijke afmetingen, bijvoorbeeld een meterslange baldakijn, zijn we genoodzaakt om bij de assemblage bewust rekening te houden met de binnenmaten van de trailer. Ooit hebben we in een twaalf meter lange container een baldakijn naar Aruba verscheept, en dan te bedenken dat die aluminium constructie in totaal slechts honderd kilo woog!'
Speciale modellen: slipjas, schelp en tulp
In 2001 introduceerde Schlappi Markiezen een opmerkelijke nieuwigheid: een markies in de vorm van een tulp. Als vervolg hierop zagen dit jaar opnieuw twee modellen het levenslicht: de 'schelp' en de 'slipjas'. Bekleed zijn deze boetiekmarkiezen met een combinatie van twee kleuren doek of een combinatie van lakfolie en doek. Uitermate geschikt als gevel- of binnendecoratie van een horecagelegenheid of chique winkel. Hoewel bij diverse dealers te bewonderen als showmodel, zijn er tot op heden niet veel van verkocht. Ans Schlappi legt uit dat ze deze speciale modellen vooral heeft ontworpen om aan te tonen dat je met markiezen werkelijk alle kanten op kunt, zolang je je creativiteit maar de vrije loop laat: 'Voor het schelpmodel hebben we ons bijvoorbeeld laten inspireren door een Jakobsschelp. De ronde en gebogen constructies van een markies lijken veel op de vormen van de natuur. Zodoende zijn we destijds ook op het idee gekomen een tulpmodel te maken.'
Reclamedrager
Naast zonwering en decoratie heeft de markies ook steeds vaker de functie van reclamedrager. Op basis van een door de klant aangeleverde (digitale) afbeelding brengt Schlappi Markiezen deze met behulp van een sjabloon handmatig op de markies aan. Groot, klein, simpel, gecompliceerd, full color of een enkele kleur, het behoort allemaal tot de mogelijkheden.
Back-Lit-markiezen voor avondsfeer
Om ook 's avonds goed voor de dag te komen, levert Schlappi Markiezen Back-Lit-markiezen. Meestal vervaardigd van UV-bestendig PVC-doek waarbij de binnenkant is voorzien van een uitgekiende verlichtingsinstallatie. Nadat Ans en Peter Schlappi zo'n twintig jaar geleden in Canada kennismaakten met dit product, waren zij de eersten die Back-Lit-markiezen op de Nederlandse markt brachten.
|