'Monteur is het visitekaartje van het bedrijf'
 
George van Dijke (Keuken- en Badkamertechniek):
Onder de rook van Rotterdam ligt Klaaswaal. In het buitengebied van deze kleine gemeente is het montagebedrijf van George van Dijke gevestigd. in het kantoor praat directeur/eigenaar George van Dijke over de montage van keukens, zijn ergernis over de 'gratis plaatsingen' en de mondige consument.
 
Derk-Jan Rouwenhorst

21 jaar geleden startte George van Dijke als zelfstandige keukenmonteur in de Zuid-Hollandse plaats Oud-Beijerland. 'Ik ben begonnen in een slechte tijd. Het was hard knokken om klanten te krijgen.' Maar Van Dijke slaagde erin om de orderportefeuille verder uit breiden. Hij moest na twee jaar zelfs extra personeel aannemen. De jaren door groeide het aantal medewerkers naar de huidige elf mensen: 9 monteurs,1 medewerker op kantoor en mevrouw Van Dijke is verantwoordelijk voor de boekhouding.
Vanuit Klaaswaal, het bedrijf is tien jaar geleden verhuisd, bedient het bedrijf vooral keuken- en sanitairzaken in de nabije regio, van Brabant, Zeeland tot Noord- en Zuid-Holland. Daarnaast werkt hij ook rechtstreeks voor consumenten. Van oudsher plaatste George van Dijke alleen keukens, maar acht jaar geleden besloot de directeur ook badkamers te installeren. 'Veel particuliere klanten wilden graag de installatie en montage van de keuken en de badkamer door een bedrijf laten doen. Daar ben ik toen op ingesprongen.' Het bleek een goede zet. De jaren door is het installatiewerk op dat gebied sterk toegenomen.

Nacontrole
'Wij monteren voor de gerenommeerde keukenzaken. Voor bijvoorbeeld Keukencentrum Waddinxveen werken wij al meer dan 15 jaar', vertelt Van Dijke. 'Wij verzorgen het montagetraject van A tot Z. Dus de sloop van de oude keuken, het eventueel verleggen van elektriciteit en waterleidingen, plaatsen van de nieuwe keuken en de afwerking zoals tegelzetten en stukadoren. Voor alle disciplines heb ik specialisten in dienst: keukenmonteurs, loodgieters, tegelzetters en een elektricien.
Doordat ik op kantoor zit houd ik bij alle projecten een vinger aan de pols.' Van Dijke maakt zelf de offertes. Daarvoor bezoekt hij de desbetreffende consumenten en meet alles na. Vervolgens maakt hij een offerte die bij de eindklant of de speciaalzaak terecht komt. Nadat de keuken of badkamer is geïnstalleerd, voert hij een nacontrole uit. 'Vergeet niet dat de monteur het visitekaartje van een bedrijf is. Als een keuken goed gemonteerd wordt, dan zijn de klanten alle eventuele problemen in het traject daarvoor vergeten. Veel keuken- en sanitairzaken onderschatten dit. Dat zie je ook terug in de verkoop. Op het laatste moment wordt er tijdens een verkoopgesprek even gesproken over de montage. En dat is toch jammer.'
Van Dijke houdt, zoals gezegd eigenhandig de vinger aan de pols. Hij maakt de planning en behandelt eventuele problemen en klachten. Daarbij maakt hij gebruik van een door hemzelf ontwikkeld computerprogramma. 'Zeven jaar geleden heb ik samen met een programmeur dit systeem bedacht. Het is een database waarin ik de planning maak en waarin alle informatie per order opgeslagen is. Ik heb ook geen archiefkasten meer met allerlei dossiers. Inkomende brieven scan ik allemaal en worden vervolgens verwerkt in het systeem.'

Monteur
Van Dijke ergert zich aan de vele advertenties in de landelijke dagbladen waarin de plaatsing van de keuken 'gratis' wordt aangeboden. 'Wij hebben hier niet direct last van. Maar een feit is wel dat dergelijk montages onsecuur worden uitgevoerd. Je ziet ook dat monteurs die voor dergelijk organisaties werken lange dagen moeten maken. 's Avonds moet een keuken dan nog even snel afgemaakt worden en dan worden er fouten gemaakt. Bij ons zie je dat de monteurs normale werkdagen maken en de keuken netjes afleveren. In de planning wordt dan ook nauwelijks geschoven. Elke maandagochtend beginnen we weer met een schone lei. En daardoor hebben wij ook weinig klachten.'
Volgens Van Dijke proberen vooral de grote ketens op die manier klanten te trekken. 'Zo'n gratis plaatsing past ook in het verkooppraatje van veel grootschalige bedrijven. De verkoper probeert op een agressieve manier een keuken te verkopen. Maar is dat nog wel van deze tijd? Volgens mij pikken de mensen het niet meer, dat na het maken van een offerte zij meteen een handtekening moeten zetten. Zij willen daar eerst rustig over nadenken. Wat dat betreft is de consument de jaren door veel volwassener geworden.
Bovendien zoeken veel consumenten een betrouwbaar bedrijf. Dit wordt gevoed door de negatieve berichtgeving de laatste tijd rondom de keukenmarkt. En dus komen veel consumenten veelal toch bij kleinschalige bedrijven terecht. Wij zien dat zelf ook. Mensen voor wie wij tien jaar geleden een keuken hebben geïnstalleerd, komen nu weer bij ons terug.'

'Jaren geleden hadden wij te maken met een ware 'golf' aan keukenplaatsingen. Uiteindelijk is dat ook de ruimte die een buitenstaander als eerste ziet. Maar door de stagnerende woningbouw is die hausse wel voorbij. Je ziet nu dat het verbouwen of vervangen van een badkamer een trend geworden is. Acht jaar geleden zag ik dit al een beetje aankomen en daar plukken we nu de vruchten van.' Qua omzet vertegenwoordigen de keuken- en sanitairbranche een gelijk deel. Dat verklaart de huidige aanwas van opdrachten. Maar Van Dijke wijt dàt vooral aan een jarenlange kwalitatief goede montage. 'Wij hebben een goed team, waarop ik blind kan varen. Elke maandag komen de monteurs bijeen in Klaaswaal. Even vergaderen en dan worden de spullen voor de hele week ingeladen.'
Over de vraag of hij nog wil uitbreiden hoeft hij niet lang na te denken. 'Ik heb bewust gekozen voor deze omvang. Nu heb ik alles in eigen hand en kan ik garant blijven staan voor de kwaliteit. Want als montagebedrijf, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, ben je toch het visitekaartje van de keukenzaak.'









Bedrijfsgegevens:
Opgericht: 1983
Directeur: George van Dijke
Aantal medewerkers: 10
Afnemers: keuken- en sanitairspeciaalzaken

Alles bij de hand
Naast het huis met kantoor heeft Van Dijke een magazijn. Een keer per week nemen de monteurs de nodige materialen mee. 'Mocht er onverhoopt wat missen of gezaagd moeten worden, dan hebben de jongens daar de materialen en gereedschap voor bij zich. En acht van de tien keer ontbreekt er wat, dus daar zijn ze op voorbereid. Om een voorbeeld te noemen: wij kunnen, wanneer nodig, graniet zagen en polijsten', aldus Van Dijke.

 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2004 - september | Pagina(s) 70,71,73
Categorie: Keukens (compleet)
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?