Judo
 
Het woord 'gevecht' is in winkelland op het ogenblik weer heel actueel. Er woeden prijzenoorlogen, er is een machtsstrijd tussen A-merken en winkeliers, het vinden van de goede locaties is een voortdurende concurrentieslag, evenals het houden van trouwe klanten, goede medewerkers en betaalbare CAO's. Wij gebruiken ook allerlei krachttermen die rechtstreeks met oorlog te maken hebben: frontale aanval, achterhoede gevecht, ze te pakken nemen, veldslagen winnen. Niet alleen voetbal is oorlog!

Recent las ik een publicatie die voor mij een nieuwe dimensie toevoegde aan al dit concurrentiegeweld: 'Judo strategie' (David Yoffie, HBSP). Het interessante van judo is dat je niet de sterkste hoeft te zijn om te winnen. Slimheid, beweeglijkheid en techniek zijn belangrijker! Judo kent uitdrukkingen als: gebruik maken van de kracht van je tegenstander, hem op het verkeerde been zetten, de aanval overnemen. Bij judo vermijd je rechtstreekse confrontaties, buig je met de tegenstander mee, doe je een stap opzij, verras je hem, neem je het initiatief over!

In winkelland zie je vaak dat concurrenten elkaar als sumoworstelaars rechtstreeks te lijf gaan: de ene prijsverlaging, de ene korting en de ene actie volgt de andere! Je zou wensen dat er minder emotioneel en direct werd gereageerd, en méér creativiteit en vindingrijkheid werd getoond. Elke branche heeft prijsknallers, dumpprijzen, spotkoopjes, nergens-goedkoper's en dolle, dwaze dagen. Als iets voor de één werkt zal het voor een ander ook wel goed zijn, lijkt men te denken!

De judo strategie suggereert dat je verrassend bent, dat je gebruik maakt van onoplettendheid en onbewaakte ogenblikken, dat je meebuigt en acties ten eigen bate aanwendt. Het mooiste voorbeeld vind ik die drie naast elkaar gevestigde winkeliers, waarvan de ene roept dat hij goedkoop is, de andere dat hij nóg goedkoper is en de derde, de middelste, die alleen maar een bord met 'ingang' boven zijn deur heeft gehangen!

Laat je niet meeslepen door je emoties. Beweeg, wees snel en flexibel en vooral: wees verrassend. Doe iets wat klanten inspireert en concurrenten op het verkeerde been zet. Gebruik de zwarte band van je professionaliteit en de goede conditie van je medewerkers en je formule. Pas de judo strategie toe!
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2004 - augustus | Pagina(s) 11
Categorie: Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken