Negen maatschappelijke trends
 
Hoe ziet de toekomstige doelgroep eruit?
De ontwikkelingen in retailland hangen nauw samen met trends op consumentenniveau. Het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) komt in een recent rapport tot negen belangrijke maatschappelijke veranderingen die grote invloed hebben op het koopgedrag. Deze trends worden weliswaar losgelaten op de foodwereld, maar niettemin zijn ze ook van belang voor de dhz-sector.
 
1. Vergrijzing: één van de meest belangrijke trends. Behoorde in 2003 ongeveer 25 procent van de bevolking tot de groep 55-plussers, in 2020 zal dat percentage zijn gestegen tot 32 procent. Binnen de groep senioren komt de sterkste groei in de komende decennia voor rekening van de 65-plussers (van 14 procent in 2003 naar 23 procent in 2040).
2. Multiculturalisering: in 2002 waren er afgerond 3,0 miljoen allochtonen. In de komende jaren zal deze groep zowel in aantal als in aandeel sterk groeien. In 2050 zal 1 op de 3 Nederlanders van allochtone afkomst zijn.
3. Individualisering: Nederland telt 'zestien miljoen markten'. Een belangrijke katalysator voor de individualiseringstendens is het aantal eenpersoonshuishoudens. In 2020 zal dat aantal zijn opgelopen tot bijna 40 procent van alle huishoudens.
4. Minder vrije tijd: de Nederlandse huishoudens krijgen het almaar drukker. Een gevolg hiervan is dat mensen hun schaarse vrije tijd zo kwalitatief hoogwaardig mogelijk willen indelen. Deze tendens kan ook betekenen dat mensen minder trek hebben in eigenhandig klussen.
5. Professionalisering: consumenten zijn hoger opgeleid en reageren kritischer op het aanbod. Mensen beschikken over meer informatie en wegen het productaanbod op een goudschaaltje.
6. Dematerialisering: niet het fysieke product vormt het onderscheid, maar de (vermeende) meerwaarde ervan. De concurrentiegrondslag verschuift van materieel naar immaterieel. Wie echter het fysieke product verwaarloost, zal door de kritische consument worden afgestraft.
7. Grensvervaging: verkoopprocessen worden steeds ingewikkelder, terwijl schijnbare tegenstellingen moeiteloos worden gecombineerd. Mensen kopen dvd-producten in bouwmarkten, terwijl er gereedschappen liggen bij levensmiddelenwinkels.
8. Technologisering: via de pc producten elders kopen wordt almaar gemakkelijker. Het vormt tevens een bedreiging, want vraag en aanbod op consumentenniveau (tweedehands via marktplaats.nl bijvoorbeeld) komt dichter bij elkaar.
9. Duurzaamheid: mensen krijgen meer aandacht voor milieuvriendelijke producten. In ieder geval raken milieu-onvriendelijke producten steeds meer uit de gratie.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2004 - juli | Pagina(s) 10
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken