Leeftijd, inkomen en opleiding bepalen infobronnen
Bij het kopen van een keuken oriënteren consumenten zich via uiteenlopende kanalen – van fysieke winkels tot sociale media. Maar hoe verschilt dat per doelgroep? Uit de consumentenonderzoeken over de afgelopen vijf jaar van Qudata Home Analytics (met een totaal netto respons van 4.825 keukenkopers) blijkt dat leeftijd, inkomen én opleidingsniveau een duidelijke invloed hebben op het informatiezoekgedrag.
De gegevens van de Qudata-onderzoeken zijn nu online beschikbaar voor klanten. Daarmee kunnen alle onderzoeksresultaten – naast deze algemene inzichten in dit artikel – ook gekoppeld worden aan specifieke keukenmerken en -verkopers. Daarmee vormen ze een krachtig hulpmiddel bij het bepalen van communicatie- en positioneringsstrategieën voor marketing- en communicatiespecialisten.
Voor dit artikel is een kruising gemaakt tussen de vraag naar ‘welke informatiebronnen gebruikt u bij de zoektocht naar een nieuwe keuken’ en de demografische data van de respondenten, in dit geval, leeftijd, inkomen en opleiding.
Leeftijd: ouder oriënteert fysiek, jonger sociaal
- Winkelbezoek is het populairst bij 66-plussers (36,4%), en daalt bij jongere groepen tot 24,9%.
- Internetgebruik is breed verspreid, zonder extreme leeftijdsverschillen.
- Sociale invloed groeit juist bij jongere doelgroepen: 18-30-jarigen scoren het hoogst op vrienden/familie (18,7%) en social media (3,3%). Zie grafiek 1)
Inkomen: hoe hoger het inkomen, hoe digitaler de route
- Hoge inkomens (>2x modaal) gebruiken internet vaker (25,6%) en zoeken vaker rechtstreeks informatie bij de fabrikant (15,7%).
- Lage inkomens (< modaal) vertrouwen juist meer op familie en buren (19,1%).
- Folders en print zijn voor geen enkele inkomensgroep een hoofdbron.
(Zie grafiek 2)
Opleiding: hoger opgeleid zoekt digitaal en sociaal
- Laag opgeleiden oriënteren zich het vaakst in winkels (36,8%), maar scoren het laagst op internet (20%).
- Hoog opgeleiden zoeken juist méér online (25,1%) en vertrouwen het sterkst op hun netwerk (16,3%).
- Social media en print blijven ook hier beperkt van belang, met lichte variaties.
(Zie grafiek 3)
Fysieke aanwezigheid is cruciaal voor lager opgeleiden, terwijl hoger opgeleiden eerder overtuigd worden via digitale content en ervaringsverhalen van anderen.
Data nu online beschikbaar
Deze inzichten komen voort uit onze representatieve consumentenonderzoeken onder duizenden kopers in de afgelopen vijf jaar. Klanten van Qudata Home Analytics kunnen deze gegevens met een abonnement nu rechtstreeks online raadplegen.
Naast de hier besproken algemene analyses is het ook mogelijk om te filteren op specifieke keukenmerken of keukenverkopers, waardoor je als fabrikant, retailer of marketingbureau je strategie nog beter kunt afstemmen op jouw doelgroepen.
Of het nu gaat om het kiezen van mediakanalen, het vormgeven van de showroomervaring of het ontwikkelen van content: deze data geven richting. Kijk voor meer informatie over dit onderzoek op de site van
Qudata.nl.